۱۳۹۷/۱۲/۲۰
۱:۰۷ ب٫ظ

دوره دوم همایش رمان عربی با شعار «مسائل پوست سیاه در رمان» از ۷تا۹ مارس در شهر فرهنگ پایتخت تونس برگزار می‌شود. الیاس خوری نویسنده لبنانی میهمان افتخاری این دوره خواهد بود.

همایش رمان عربی به «مسائل پوست سیاه» می‌پردازد

به گزارش الأمه:

 این همایش به موضوع بردگی در رمان عربی از طریق طرح موضوعاتی چون: تاریخ فراموش شده بردگان و حافظه زخم خورده، رنج‌های انسان سیاه، تجربه‌های بردگی و آزادسازی، سیاهان در دوره استعماری و پس از قیمومیت، از خشونت تا کشتار، چگونه سیاه سفید شد؟ و واقعیت سیاه میان تعهد و ابداع.

در این دوره که به مدت سه روز ادامه خواهد یافت، بیش از۳۰ نویسنده و منتقد عرب شرکت خواهند کرد و مقاله‌های آنها در شش جلسه ارائه می‌شود.

بیانیه برگزار کنندگان اشاره می‌کند که رمان «تبدیل به هنری شد و انسان سیاه‌پوست آن را به کار برد تا خود حماسه‌اش را بنویسد برای رویارویی با فراموشی و محاکمه جنایت‌های غیرقابل گذشت و ساختن تاریخ کسانی که افتخاری ندارند». همچنین این بیانیه به دو نمونه مهم اشاره می‌کند؛ رمان «ریشه‌ها» نوشته آلدس هاکسلی و آثار وول سوینکا از این نظر که «تجاربی بسیار متنوع که نویسندگان عرب سهمی تأمل‌برانگیز در آنها داشتند و باید دست‌کم از دو جهت در آنها به تتبع پرداخت: جهتی که انسان سیاه را سوژه‌ای برای نوشتن برگزید و جهتی که قلم‌های سیاه پوستان خود ابداع به خرج می‌دهند».

همایش با سخنرانی نویسنده تونسی شکری المبخوت با عنوان «مسائل پوست سیاه: لحظه‌هایی زمینه‌ساز» آغاز می‌شود. سپس نوبت به جلسه اول می‌رسد که در آن این افراد شرکت می‌کنند؛ حمور زیاده از سودان، سمیحه خریس از اردن، نبیل سلیمان از سوریه، ابراهیم درغوثی از تونس. در جلسه دوم نیز منصور الصویم از سودان، سلوی بکر از مصر و محمود تاوری از مالی حضور می‌یابند.

روز دوم دیداری با نویسنده و مترجم تونسی جمال الجلاصی برپا می‌شود با عنوان «صداهایی از شعر آفریقایی». وی سال‌هاست که به‌طور تخصصی در بخش ترجمه شعر آفریقایی

فعالیت می‌کند. پس از آن جلسه اول با شرکت حجی جابر از اریتره، طارق الطیب از سودان، آمنه الرمیلی از تونس، ابراهیم الحجری از مغرب برگزار می‌شود. جلسه دوم روز دوم نیز با حضور چهره‌هایی همچون حجاج ادول از مصر، سنیه الشامخی از بوجاه تونس و علی بدر از عراق برپا می‌شود.

در روز پایانی دیداری با میهمان افتخاری این دوره نویسنده لبنانی الیاس خوری برپا می‌شود با عنوان «معنای نوشتن رمان در دوران رنج عربی». پس از آن جلسه اول روز پایانی با حضور علی المقری ازیمن، اسماء معیکل از سوریه و مسعوده ابوبکر، الهادی ثابت و نورالدین الخبثانی هر سه از تونس برگزار می‌شود. در جلسه دوم آخرین روز همایش حاج احمد از الجزایر، عبدالله ابراهیم از عراق، مصطفی لغتیری از مغرب، محمد عیسی المؤدب و هاجر بن ادریس از تونس به ارائه مقاله خواهند پرداخت.

 

منبع: شرق الاوسط