۱۳۹۸/۰۲/۰۷
۱:۲۰ ب٫ظ

پوستر جایزه ادبی جهانی فلسطین با حضور شاعران و نویسندگان از کشورهای حوزه مقاومت و مسؤولان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران رونمایی شد.

پوستر جایزه جهانی فلسطین رونمایی شد

به گزارش الأمه:

 مراسم جشن مقاومت و تقدیر از خانواده شهدای مقاومت عصر امروز در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

بر اساس این گزارش در این مراسم از خانواده 6 شهید با نام‌های عبدالله باقری از ایران، حمزه الدراجی از عراق، سیدمحمد شاه‌موسوی‌گردیزی از افغانستان، نعمان طحانیه از فلسطین، عبدالعزیز رنتیسی از فلسطین  و صالح الصماد از یمن تقدیر شدند.

بر اساس این گزارش محسن جوادی رئیس نمایشگاه کتاب در این مراسم اظهار داشت: استقامت در مسیر حقیقت و عدالت کار دشواری است و زنان و مردان بزرگ می‌خواهد. همت‌های بلند و توفیق می‌خواهد تا در مسیر حقیقت مقاوم بود. هر کوششی در راه خدا چه انفاق مال،‌ چه صرف وقت برای رسیدگی به محرومان جهان است اما آنچه بیش از هر چیز نشان استقامت است جهاد مردان و زنانی است که در مقابل دشمن جان خود را به دست می‌گیرند و از حریم الهی دفاع می‌کنند.

جوادی در پایان سخنانش گفت: خداوند وقتی در مقام توصیف پیامبر خود برمی‌آید از ایشان به عنوان شهید یاد می‌کند اما شهادت یعنی گواهی دادن و چون زندگی پیامبر نشان حقیقت و عدالت است خداوند به ایشان شهید اطلاق می‌کند و شهیدانی که ما امروز برای آنها جمع شدیم تا دین خود را ادا کنیم در چنین مسیری گام برداشتند.

در ادامه این مراسم طراد حماده شاعر لبنانی در این مراسم گفت: تقدیر از شهدای مقاومت در این نمایشگاه بیانگر ارزش و احترامی است که ملت ایران به سال‌ها مقاومت در مقابل دشمن صهیونیستی قائل هستند و شهدای فلسطینی را حمایت می‌کنند.

وی گفت: دلیل دیگری که گرد هم آمدیم مسئله فلسطین است که از قرون گذشته به عنوان مسئله عادلانه مورد حمایت قرار می‌گیرد و همچنان زنده است. حمایت از مسئله فلسطین و آرمان فلسطین در سه محور می‌توان بررسی کرد.

این شاعر لبنانی گفت: مسئله قدس مربوط به همه مسلمانان می‌شود که سومین حرمین شریفین است اما اولین قبله‌گاه مسلمانان، مسئله بعد این است که فلسطینیان ملت مظلومی هستند که سرزمین‌شان در اشغال است و باید از آنها حمایت کنیم.

وی افزود: اشغالگر همچنان به توطئه‌ها طی سالیان گذشته ادامه داده که مربوط به جهان اسلام می‌شود بنابراین جهان اسلام هم باید از او دفاع کند زیرا اسرائیل یک شر مطلق و ساخته آمریکاست و مسئله فلسطین مسئله آزادی و حاکمیت و تمامیت ارضی جهان اسلام است.

وی در پایان سخنان خود به مقاومت فرهنگی اشاره کرد و آن را ابزاری دانست که می‌تواند فرهنگ‌ها را بر آن پایه‌گذاری کرد و گفت: جایزه مقاومت نیازمند آن است ک همه شاعران و نویسندگان از فلسطین بنویسند و شعر بسرایند. این آثار باید مورد حمایت باشد چرا که حمایت از آرمان فلسطین است.

در ادامه مراسم پوستر فراخوان جایزه ادبی و جهانی فلسطین رونمایی شد.

محسن پرویز پس از این رونمایی گفت: جلساتی پیش از این با حضور افرادی از حوزه مقاومت که در کشورهای مختلف در ارتباط با مقاومت شعر سروده و داستان نوشته‌اند برگزار شده است. در آن جلسات بحث شد که جایزه مقاومت نام نهاده شود یا فلسطین؛ که نهایتا همه جمع متفق شدند که نام جایزه باید فلسطین باشد.

پرویز گفت:‌در واقع آنچه در جهان به عنوان فتنه می‌بینیم اساس آن از تفکر صهیونیستی برخاسته و همه ما توجه داریم که تفکر صهیونیستی و مستکبران عالم و تفکر آمریکایی به عنوان تفکر حاکمان آمریکا به عنوان کسانی که تلاش می‌کنند سلطه خود را در جهان گسترش دهند تفکر عجیبی است که اگر در برابر آن مقاومت نشود فساد همه عالم را فرا می‌گیرد. جایزه جهانی فلسطین نیز به عنوان نماد مقاومت در حوزه شعر و داستان برگزار خواهد شد. ما در انجمن قلم ایران نیز جایزه داخلی فلسطین را مصوب کردیم و فراخوان آن به زودی اعلام خواهد شد تا نویسندگان و شاعرانی که در ایران فعالیت دارند آثارشان جمع‌آوری شود.

 

منبع: فارس