۱۳۹۷/۱۲/۰۱
۴:۱۸ ب٫ظ

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران که به منظور شرکت در اجلاس روسای کتابخانه‌های ملی آسیا- اقیانوسیه در سنگاپور به این کشور سفر کرده است در گام نخست وارد قطر شد و تفاهم‌نامه توسعه روابط فرهنگی، پژوهشی و علمی با طرف قطری امضا کرد.

کتابخانه ملی ایران و بنیاد قطر تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

به گزارش الأمه:

اشرف بروجردی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایران اظهار کرد: در سفر به کشور قطر پس از بازدید از کتابخانه ملی به دعوت رئیس این کتابخانه، دانشگاه مطالعات اسلامی و بنیاد قطر تفاهم‌نامه ای به منظور توسعه روابط فرهنگی، پژوهشی و علمی با طرف قطری امضا شد. 
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی افزود: در این تفاهم‌نامه تلاش شده است تا بسترهای محدود همکاری گسترش یابد و متخصصان حوزه اطلاع‌رسانی و کتابداری و همین طور نسخه‌های خطی بتوانند به عنوان بازوهای اجرایی این موافقت‌نامه با سهولت بیشتری به تبادل با نهادهای بنیاد قطر همت گمارند. 
وی گسترش همکاری های دوجانبه در زمینه ایران شناسی و اسلام شناسی، تاسیس خط جدید تبادل الکترونیکی نسخه‌های خطی فارسی و عربی همچنین انتقال تکنولوژی دیجیتال و ارتقای خدمات کتابخانه‌ای را از دیگر مفاد و اهداف این تفاهم نامه عنوان کرد.
بنیاد قطر یک نهاد غیرانتفاعی و غیردولتی محسوب می‌شود که در سال 1999 تاسیس شده است و کتابخانه ملی و بسیاری نهادهای فرهنگی دیگر در این کشور تحت نظر آن بنیاد فعالیت می‌کنند.
بروجردی توسعه همگرایی منطقه ای و تبادل نسخه‌های دیجیتال فارسی-عربی را دو هدف عمده کتابخانه ملی ایران در اجلاس سنگاپور و قطر برشمرد و افزود: پیشبرد مذاکرات، تبیین نحوه مشارکت کشورمان در دستور جلسه آینده‌پژوهی کتابخانه‌ها و ارائه طرح ویژه ای از طرف ایران برای توسعه همگرایی منطقه‌ای و ترسیم چشم انداز 2040 کتابخانه‌ها از دیگر اهداف سفر به قطر و سنگاپور و حضور در اجلاس روسای کتابخانه‌ها بود.
اجلاس روسای کتابخانه‌های ملی آسیا-اقیانوسیه در سنگاپور به منظور بررسی‌های راهبردی درباره آینده کتابخانه‌ها در چشم انداز 2040 در حال برگزاری است.

 

منبع: ایرنا