۱۳۹۸/۰۱/۲۱
۸:۲۷ ق٫ظ

به مناسبت سالروز اعیاد دهه اول شعبانیه و همزمان با چندین مناسبت دینی و ملی، حرمین حسینی و عباسی در کربلای معلا به صدها تاج های گل زیبا و باشکوه آراسته شد. به مناسبت فرارسيدن اعياد شعبانيه، مراسمی در سالن اجتماعات مؤسسه امور حقوقی و بین‌المللی وکلای بنگلادش برگزار شد.

کربلا در اعیاد شعبانیه غرق در نور و گل شد/ بزرگداشت اعیاد شعبانیه در بنگلادش

به گزارش الأمه:

ضریح های مقدس اباعبدالله الحسین (ع) و ابالفضل عباس (ع) به مناسبت اعیاد شعبانیه با صدها تاج گل باشکوه و زیبا آذین بندی شده و صحن ها و بین الحرمین سراسر نور و گل و زیبایی است تا پذیرای خیل عظیم زائران این ایام باشد.
«افضل الشامی» عضو شورای اداری عتبه حسینی اعلام کرد: بعدازظهر امروز (سه شنبه) عتبه حسینی مهیای پذیرایی از خیل میهمان عراقی و خارجی به مناسبت پانزدهمین سال جشنواره «ربیع الشهاده» (بهار شهادت) می شود.
این جشنواره هر ساله به مناسبت اعیاد شعبانیه در کربلا با حضور شخصیت ها و اندیشمندانی از کشورهای مختلف خارجی از جمله جمهوری اسلامی ایران و همچنین داخل عراق در کربلای معلا به مدت 4 روز از 3 تا 7 شعبان برگزار می شود.
این جشنواره علاوه بر پژوهش هایی که نخبگان علمی درباره اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و مسائل مختلف فکری، فرهنگی و اجتماعی ارائه می کنند، شاهد فعالیت های دیگری از جمله نمایشگاه کتاب است.
نمایشگاه کتاب امسال با حضور 8 کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران و 140 موسسه انتشاراتی از داخل و خارج عراق آغاز به کار کرده است.
همچنین امسال سالروز شهادت امام حسین (ع) مصادف با سالروز سقوط رژیم صدام در 9 آوریل 2003 شده و همین امر باعث شده است که اهتمام به مناسبت در بین مردم این کشور و حتی تولیت آستان حسینی دوچندان شود.
رژیم بعث صدام در طول بیش از دو دهه حاکمیت استبدادی بر عراق با ممنوعیت شعائر حسینی و زیارت های عاشوراء و اربعین و مبارزه با زائران امام حسین (ع)، کوشید نام و یاد امام آزادگان جهان حسین بن علی (ع) را از بین ببرد.
رژیم بعث صدام در چنین ایامی با سرکوب انتفاضه شعبانیه سال 91 کوشید تا با توپ بستن حرم اباعبدالله الحسین (ع)، آن را با خاک یکسان کند اما در نهایت حرم حسینی سرفرازتر و با شکوه تر از هر زمان دیگری امروز مناره ها و گنبدهای طلایی اش سر به آستان لاجوردی می ساید اما دیگر نه اثری از رژیم بعث و نه حتی گوری از صدام دیکتاتور حاکم بر عراق باقی مانده است.
به همین مناسبت از شب گذشته گروههای مختلف زائران عراقی و غیر عراقی بویژه ایرانیان به زیارت امام حسین بن علی (ع) و برادرش ابوالفضل عباس (ع) مشرف شده و از امروز بعدازظهر این جشن ها با شکوه و حضور پر شور مردمی بیشتر خواهد شد. 
دیگر عتبات مقدسه در نجف اشرف، کاظمین و سامرا نیز به مناسبت سالروز میلاد اباعبدالله الحسین (ع)، ابوالفضل عباس (ع) و امام سجاد زین العابدین (ع) به بهترین وجه آذین بنده و چراغانی شده اند.
عتبات مقدسه امیرمومنان (ع)، امامین کاظمین (ع) و امامین عسکریین (ع) به همین مناسبت نیز شاهد جشن های باشکوهی خواهد بود.
جشن های دهه اول شعبانیه فقط به شهرهای زیارتی عراق محدود نخواهد شد و دیگر شهرهای این کشور نیز از طریق مساجد و حسینیه ها و محافل مردمی شاهد جشن های میلاد خواهد بود.
جشن های شعبانیه در عراق در شهرهای زیارتی خصوصا در کربلای معلا تا 15 شعبان مصادف با سالروز منجی عالم بشریت امام زمان (عج) ادامه می یابد.
انتظار می رود همانند هرسال خیلی از زائران ایرانی مردم عراق را در جشن های دهه اول شعبانیه و همچنین نیمه شعبان همراهی و مشارکت کنند.
از سوی دیگر بمناسبت اعیاد شعبانیه و همزمانی آن با سی و نهمین سالگرد شهادت شهید محمد باقر صدر و خواهرش بنت الهدی ایرج مسجدی سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق در راس هیاتی در مراسمی که به همین مناسبت در حسینیه امیرالمومنین در سیدیه بغداد از سوی سید یاسین موسوی امام جمعه این مسجد و از شاگردان شهید صدر برگزار شد شرکت کرد.
مسجدی در حاشیه این گردهمایی با چهره های سیاسی شیخ همام حمودی رییس مجلس اسلامی عراق و شیخ جلال الدین صغیر امام جمعه مسجد براثا و تنی چند از علما و چهره های سیاسی عراق دیدار و گفت و گو کرد.

 

مراسم بزرگداشت اعیاد شعبانیه در بنگلادش برگزار شد 

مراسمی در سالن اجتماعات مؤسسه امور حقوقی و بین‌المللی وکلای بنگلادش در پايتخت(داكا) برگزار شد.

این مراسم به همت رایزنی فرهنگی كشورمان و با مشارکت انجمن مؤمنین بنگلادش و با حضور علاقمندان به اهل بیت(ع) برگزار شد.

در ابتدای مراسم پس از قرائت قرآن، سيد محمدمهدي حسيني‌فائق، سرپرست رایزنی فرهنگی ايران در بنگلاش به جایگاه و اهمیت اهل بیت(ع) از دو منظر اعتقادی و اجتماعی پرداخت و بر این نکته تأکید کرد که در تمام فرق اسلامی در خصوص احترام به خاندان پیامبر(ص) و بزرگداشت و تکریم آنان اختلافی وجود ندارد و توجه به اهل بیت(ع) نشانه ایمان برشمرده شده است.

 وی در ادامه گفت: در شرایط فعلی تأسی به این بزرگان دینی و اجتماعی و الگوبرداری از زندگی آنان می‌تواند در ایجاد وحدت و نیرومندی مسلمانان کمک کند.

حجت‌الاسلام عبدالقدوس، روحاني بنگلادشي نیز در سخنانی به زندگانی امام حسین(ع) پرداخت و بر این نکته تأکید كرد که روش زندگی ائمه(ع) باید در زندگانی امروز ما نیز نمود داشته باشد و پیرو واقعی این بزرگان، باید در زندگی و اعمال نیز پیرو باشد.

در ادامه مراسم، گروه قوالی به نعت‌خوانی و خوانش اشعاری به زبان‌هاي فارسی، اردو و بنگالی پرداختند.

 

منبع: حوزه نیوز و ایرنا