خانه » صفحه اول » ضرورت بازطراحی تصویر شیعه در رسانه های مجازی
۱۳۹۸/۰۶/۱۴
۶:۴۱ ق٫ظ
امروزه عربستان سعودی یک امپراتوری رسانه ای به معنای حقیقی و متشکل از ۷۰۰ شبکه تلویزیونی برای سلایق مختلف طراحی کرده است. در این طیف از شبکه های متحجر و سلفی تا شبکه های ام.بی.سی و گروه روتانا وجود دارد.
پس از حمله اسفند ماه سال 96 طرفداران فرقه شیرازی به سفارت ایران در لندن، توییتر الاخباریه، مهم ترین شبکه رسمی سعودی، محترمانه و با خیال راحت از بی خبری مخاطبان اهل سنت، با لفظ «انصار مرجع عالیقدر شیعی» از پرچمدار اهانت به مقدسات اهل سنت نام می برد و حمله به سفارت را در راس پوشش اخبار خود قرار می دهد.
در گذشته ای نه چندان دور در سودان، گذاشتن نام خمینی بر کودکان یک اتفاق عادی بود. بازیکنی به اسم آیت الله خمینی حمود در جام جهانی هندبال ۲۰۱۵ در تیم ملی الجزایر، قهرمان هندبال آفریقا بازی می کرد. با جست وجوی نام Khomeini در فیسبوک به نتایج جالبی از نامگذاری فرزندان به این اسم در کشورهای مختلف جهان از اندونزی تا جنوب آفریقا می توان رسید. این فرهنگ ها کمترین قرابت دینی، نژادی و تاریخی را با انقلاب اسلامی ایران داشتند، اما نشانه های اصیل اسلامی کمترین شبهه ای در ذهن مخاطب مسلمان اهل سنت برای حمایت از آن ایجاد نمی کرد. گرچه تفکر وهابیت سعودی از اقلیت محض در بین جریانات اهل سنت برخوردار هستند، با این حال نباید با ساده انگاری، اثرات این قبیل شبهه های آنها که با استفاده از دلارهای نفتی هر روز در فضای رسانه ای و مجازی پمپاژ می شود را بر مخاطب بی دفاع نادیده گرفت. باید برای پاسخگویی به آنها چاره اندیشی کرد و بر طبق سیره ائمه(ع) به اصلاح رفتارهای ناصحیح در مرحله نخست و سپس اقناع خواص و عوام اهل سنت که دارای شبهه هستند، پرداخت. کما این که نمونه خنثی سازی تاثیرگذاری های منفی را در سال های اخیر می توان مشاهده کرد. خنثی سازی هایی که پیش زمینه پیروزی های راهبردی در عرصه میدانی در عراق و سوریه پس از فضای سنگین شکل گرفته در سال های ابتدایی شروع بحران شد.