«هشتگ» برنامهای به تهیهکنندگی آقای محمدمعین مقامی است که از شبکه برونمرزی العالم به روی آنتن میرود.
گفتوگوی«صبحنو»باتهیهکنندهبرنامه«هشتگ»
پرمخاطبترینبرنامهشبکهالعالمراداریم
به گزارش الأمه:
مهمترین حوادث خبری از ونزوئلا تا سودان، اظهارات یک مقام اماراتی درباره جزیره سقطری یمن، آمار تازه منتشرشده از طلاق در عربستانسعودی، همبستگی با مرضیه هاشمی، حضور نظامیان آمریکایی در خلیج فارس، ساقط شدن پهپاد مهاجم ارتش ایالات متحده توسط پدافند هوایی ایران، و... صدها رویداد دیگر در منطقه خاورمیانه، جهان عرب و دنیای پیرامون که به سرعت برق و باد تبدیل به خبر شده و مرزهای فضای مجازی را در اینستاگرام و توییتر درمینوردند، اصلیترین سوژههای مورد بررسی در برنامه «هشتگ» العالم هستند که با طیف انبوهی از مخاطبان جهان عرب به اشتراک گذاشته میشوند؛ برنامهای که هفتهای دو شب با اجرای محمد العامری به روی آنتن میرود. برای بررسی چرایی شکلگیری «هشتگ»(هاشتاغ) در شبکه جهانی العالم با محمدمعین مقامی، تهیهکننده برنامه گفتوگویی انجام دادهایم که در ادامه میخوانید.
«هشتگ»ازکجا شکل گرفت؟
فضای مجازی امروز بخش اعظمی از زندگی انسانها را به خود اختصاص داده است. شاید برای بسیاری از شاغلان عرصه رسانه شنیدن این جمله که ارتباط بین فضای مجازی و سیاست دوسویه و با دو کارکرد متضاد «فرصت و تهدید» است؛ تکراری و حتی شعاری باشد ولی این موضوع، واقعیت امروز زندگی ما را تشکیل داده است. بسیاری از هجمههای خبری، شایعات بیاساس و حتی اخبار واقعی و افشاگریهای جنجالی در فضای مجازی قبل از آنکه رسانههای رسمی و مکتوب فرصت به تصویر کشیدنش را به دست آورند، تعیینکننده بسیاری از تصمیمات دولتمردان کشورهاست.
ورود به چنین فضایی با توجه به غالب مخاطبان شما که عرب هستند چه مقتضیاتی داشت؟
در چنین جهانی که با همه مجازی بودنش، واقعیتهای روزمره زندگی ما را رقم میزند، باید در معاونت برونمرزی صداوسیما بهویژه شبکه العالم قدمهای محکمی برای ورود به فضای مجازی بهویژه در جهان عرب برمیداشتیم و به پردازش پرمخاطبترین اخبار کشورهای حوزه خلیج فارس، شمال آفریقا و غرب خاورمیانه میپرداختیم.
هشتگ زدن اخبار بسیار مهم، از دید کاربران، امری رایج در توییتر، اینستاگرام و حتی فیسبوک شده و در موارد بسیاری اصطلاحاً در توییتر به ترند یا همان فراگیر شدن داخلی و حتی بینالمللی میانجامد؛ بنابراین تصمیم به ساخته شدن برنامهای با عنوان «هشتگ» گرفته شد.
«هشتگ» چه اطلاعاتی به مخاطبان ارائه میدهد؟
«هشتگ» مجریمحور است و در قالب دو برنامه ۲۵ دقیقهای در هفته به پرداختن به داغترین سوژههای خبری جهان عرب در فضای مجازی عمدتاً با رویکرد سیاسی- اجتماعی، اختصاص دارد. در واقع هر سوژه خبری که از میزان «هشتگ» بالایی برخوردار باشد به صورت ویدئوگرافیک مطرح شده و پس از تحلیل کوتاه مجری با مخاطبان برنامه به اشتراک گذاشته میشود.
موضوعات برنامه را شخصاً انتخاب میکنید؟
مثلاً در جریان حمله ارتش نیجریه به شیخ زکزاکی انبوه واکنشهای منفی مخاطبان جهان عرب در توییتر و فیسبوک، تعیینکننده سوژه اصلی برنامه «هشتگ» شد. واکنش گسترده کاربران به حوادث آتشسوزی کشتیهای نفتکش در دریای عمان، اعتراضهای شدید بابت حمله صهیونیستها به نمازگزاران فلسطینی عید سعید قربان در مسجدالاقصی، حمایت از ساقط کردن پهپاد مهاجم ارتش آمریکا توسط پدافند هوایی ایران، اظهارنظرها و تحلیلهای گسترده کاربران عربزبان از صحبتهای ترامپ پس از ساقط شدن پهپاد آنجا که گفت: ایرانیها خواهند دید! و تمسخر شدید وی پس از لغو دستور حمله با هشتگ «موش در برابر ایران» همگی از اصلیترین موضوعاتی است که مخاطبان برنامه بهعنوان سوژه اصلی به ما میدهند. در واقع انتخاب سوژههای برنامه «هشتگ» یک ارتباط دوسویه میان ما و مخاطبان است.
چرا دیگر در برنامه از کارشناس استفاده نمیکنید؟
در گذشته از وجود کارشناس برای سوژههای خیلی مهم که برخی از آنها را خدمتتان عرض کردم، استفاده میکردیم ولی الان سعی ما در ایجاد ارتباط مستقیم مخاطبان با یکدیگر به واسطه مجری برنامه «هشتگ» است و به این نتیجه رسیدیم که مخاطبان برنامه رضایت بیشتری از تحلیل خودشان بهعنوان کارشناس خبری دارند.
چگونه با مخاطبان برنامه ارتباط میگیرید؟
از طریق واتساپ شماره تلفنی در طول مدت برنامه زیرنویس میشود و مخاطبان به واسطه همین شماره حضور بسیار خیرهکنندهای در برنامه دارند که اکثر کشورهای عربی و حتی عربزبانان ساکن کشورهای اروپایی و آمریکا را شامل میشود. شاید بتوانیم ادعا کنیم که رکورددار ارتباط با مخاطبان عربزبان در شبکه العالم هستیم!
آیا سوژههای مورد علاقه این مخاطبان محدود به جنگ است؟
خیر. بسیاری از تصاویری که از سوی مردم یمن و سوریه به دستمان میرسد، نشان از روح زندگی دارد و اتفاقاً فضای مثبت آن تصاویر با واکنش گسترده مخاطبان دیگر هم روبهرو میشود. حضور مردم در بازارها، شادی کودکان در مدارس و پارکها حتی برگزاری نماز عید قربان و تبریکها به همدیگر پس از نماز حاکی از امید فراوان آنان به زندگی و القای شور و نشاطشان دارد که تحسین گسترده مخاطبان برنامه «هشتگ» را در پی داشته است.
برای ارتقای سطح کیفی «هشتگ» برنامهای دارید؟
بله، تصمیماتی گرفته شده که پخش برنامه «هشتگ» به جای دو روز در هفته به سه روز افزایش پیدا کند و حتی تعداد بازپخشها نیز بیشتر شود. ضمن آنکه در ماههای اخیر کیفیت گرافیکی برنامه را بهنحوی چشمگیر افزایش دادهایم و نیز بهدنبال پخش آنلاین پیامهای مخاطبان به صورت زنده روی آنتن هستیم که قطعاً تاثیرات به مراتب عمیقتری در جذب حداکثری مخاطبان عربزبان در سراسر جهان ایجاد خواهد کرد.
منبع: روزنامه صبح نو