۱۳۹۷/۰۳/۰۲
۲:۰۲ ب٫ظ

نگاهی به سریال های رمضانی در این روزهای جهان عرب، شاهد دو سریال از نبرد اطلاعاتی گروه های مقاومت با صهیونیست ها تا روایت زندگی خلیفه جور عباسی هارون الرشید و روایت تاریخ شهر ریاض هستیم

گزارش اختصاصی الامه / نگاهی به سریال های رمضانی جهان عرب

از سریال های اطلاعاتی مقاومت تا روایت زندگی هارون الرشید

این روزها همچنان که در ایران مردم در ماه رمضان در حال مشاهده سریال های متنوع رمضانی هستند در جهان عرب نیز مردم در حال مشاهده ده ها و چه بسا صدها سریال رمضانی هستند که در حال پخش از ده ها شبکه ماهواره ای و زمینی است.

* نبرد اطلاعاتی گروه های مقاومت با صهیونیست ها

در حوزه مقاومت اما تنها دو سریال این روزها در حال پخش است آن هم تنها از دو شبکه؛ شبکه الاقصی متعلق به جنبش حماس و شبکه المنار متعلق به جنبش حزب الله

شبکه المنار که در سال های اخیر بیشتر به کارهای اجتماعی یا تاریخی پرداخته امسال نیز کاری اجتماعی را با عنوان «بوح السنابل» پخش می کند.

 

این سریال که توسط «مرکز تولیدات هنری بیروت» تولید شده است داستان یکی از مسئولان حزب الله و همسرش است که متوجه می شوند پسرشان که سال ها او را تربیت کرده اند، پسر آنان نیست لذا برای یافتن پسر واقعی شان شروع به تحقیق و جستجو می کنند که در موازات این تحقیق و بررسی داستان نبرد اطلاعاتی بین موساد و نیروهای اطلاعاتی حزب الله لبنان نیز وجود دارد.

این سریال را «محمد وقاف» کارگردانی کرده و فتح الله عمر آن را نوشته است و در آن بازیگران لبنانی چون «عمار شلق»، «ربیع الحاج» و «حسن فرحات» بازی می کنند.

شبکه الاقصی نیز که در سال های اخیر سریال سازی های موفقی داشته سراغ داستان و درگیری اطلاعاتی بین نیروهای مقاومت و رژیم صهیونیستی رفته است و سریال «حساب باز است» را تولید کرده است. « تیزر این سریال را از اینجا ببینید. »

این سریال اما به دلایل مشکلات مالی برای نیمی از ماه رمضان تولید شده و تنها 15 قسمت است و به گفته «سعدی العطار» کارگردان این سریال اولین بار است که زیرکی اطلاعاتی مقاومت فلسطینی در یک سریال به نمایش درمی آید.

* روایت مشکلات اجتماعی مردم سوریه پس از بحران

 جدا از سریال های حوزه مقاومت سریال های اجتماعی سوری که به حال و هوای این سال های این کشور می پردازند نیز از سریال های مهم این ایام است.

سریال «هرج و مرج» به نویسندگی «حسن سامی یوسف» و «نجیب نصیر» و کارگردانی «سمیر حسین» داستان عشق دو آواره تازه وارد به یک محله با اهالی ئی از طبقه متوسط در دمشق که هر دو عاشق یک دختر شده اند و درگیری هایی که با یکی از افراد شورشی در این بین ایجاد می شود که نمونه ای از کل بحران این سال های سوریه است؛ در این سریال «سلوم حداد»، «فادی صبیح»، «دیما قندلفت» و «ندین تحسین بیگ» بازی می کنند.

دیگر سریال مصری که به بحران این سال های سوریه می پردازد سریال «روزنا» به کارگردانی «عارف الطویل» است که زندگی مردم حلب سوریه در جریان بحران اخیر را ترسیم می کند آن هم با بررسی زندگی فردی که در ابتدای جنگ از سوریه فرار کرده و امروز به این کشور بازگشته تا به خیال خود تاریخ بسازد.

در این سریال که توسط «جرج عربجی» نوشته شده «بسام کوسا»، «جیانا عید»، «ندین تحسین بیگ» و «قاسم ملحو» بازی می کنند.

* از طنز و ابتذال تا داستان گروه های افراطی

در کنار این سریال های اندک که به مباحث مهمی می پردازند، سریال های مبتذل و طنز نیز فراوان در بین سریال این ماه رمضان دیده می شوند که در این بین بازگشت «عادل امام» طنزپرداز مطرح مصری در سریالی به کارگردانی پسرش «رامی امام» خودنمایی می کند.

سریال «عوالم خفیه» داستان یک رمان نویس مشهور و روزنامه نگاری است که علاقه بسیاری دارد که به خانواده اش توجه کند و با آنها باشد اما در این بین اسناد مهمی از فساد و خیانت مسئولان به او می رسد که با انتشار آنها زندگی او و خانواده اش به خطر می افتد.

 

 

در کنار سریال های طنز و مبتذل موضوع تروریسم و گروه های افراطی این سال ها در میان سریال سازان مصری مورد توجه قرار گرفته است و امسال نیز سریال هایی در این زمینه وجود دارد که مهمترین آن سریال «ابوعمر المصری» است که اعتراض دولت سودان را در بر داشته است.

 

این سریال داستان یک گروه از وکلای مصری است که تصمیم می گیرند گروهی را برای حل مشکلات مردم در حوزه های قضایی تاسیس کنند اما با عصبانیت دستگاه های امنیتی مواجه می شوند که به دنبال ترور آنها هستند یکی از این افراد به نام فخرالدین به فرانسه فرار می کند و بعد از مدتی صاحب فرزندی می شود که او این روزها یکی از رهبران گروه های اسلامی در سودان است.

این سریال را «عزالدین شکری فشیر» بر اساس اقتباسی از دو رمان خود به نام های «کشتن فخرالدین» و «ابوعمر المصری» نوشته و «احمد خالد موسی» آن را کارگردانی کرده و در آن «احمد عز»، «اروى جوده» و «منذر ریاحنه» بازی می کنند.

* هارون الرشید روایتی از فتنه انگیزی مذهبی جدید اعراب

در این بین اما حضور سریال های تاریخی توجه همگان را جلب کرده است؛ سریال های تاریخی که از تاریخ سده های اول هجری می گوید تا سریال هایی که از چند دهه قبل سخن می گوید.

مهمترین سریال که شاید جنجالی ترین سریال در این بین باشد سریال «هارون الرشید» است که به زندگی این حاکم جور عباسی از هنگام تلاش برادرش هادی برای از بین بردن او تا مرگش را روایت می کند که در آن مهمترین بخش مساله برمکیان است و رابطه هارون الرشید با زنانش نیز بخشی از این سریال است.

نگاهی به اخبار و نقش های حاضر در این سریال احتمال به تصویر کشیدن امام موسی کاظم(ع) در این سریال را نشان می دهد آنجایی که عنوان شده «عابد فهد» در نقش «موسی الهادی» بازی می کند، هر چند که این امر نیاز به دیدن فیلم دارد.

اما فتنه انگیزی این فیلم مشکلاتی را برای ساخت آن در سوریه به وجود آورد چه آنکه تیم تولید که تماما سوری بود برای تولید آن مجبور شد در امارات مستقر شود چه آنکه رسانه های عربی ایران را متهم کردند به دلیل پرداختن این سریال به مساله برمکیان ایرانی با فشار به ابزارهای نظارتی در سوریه از جمله وزارت اطلاع رسانی این کشور اجازه ساخت و پخش آن در سوریه را نداده اند.

در این سریال که گفته شده یکی از سریال های پرهزینه سال جاری است «قصی خولی» در نقش هارون الرشید، «کاریس بشار» در نقش زبیده، «یاسر المصری» در نقش یحیی برمکی و «عبدالمحسن النمر» در نقش جعفر برمکی بازی می کنند و کار توسط «عثمان حجا» نوشته شده و «عبدالباری ابوالخیر» آن را کارگردانی کرده است.

سریال تاریخی سوری دیگر «المهلب بن ابی صفره» است که داستان یکی از والیان خلفای اموی در خراسان است که این سریال داستان چگونگی انتخابش به عنوان والی خراسان، زندگی و حکومتش را به تصویر کشیده است.

 

 

این سریال را «محمد البطوش» نوشته تا تلاش های این والی در مقابله با افراطی گری نشان داده شود و کار توسط «محمد لطفی» ساخته شده است و در آن «منذر ریاحنه»، «معتصم النهار»، «دیما قندلفت» و خالد القیش بازی می کنند.

* روایت تاریخ شهر ریاض در داستان یک خانواده سعودی

اما یکی از جمله سریال های تاریخی که به دهه های اخیر پرداخته مهمترین سریال امسال شبکه mbc است که نام آن «العاصوف» است.

این سریال با روایت زندگی یکی از اهالی ریاض پایتخت عربستان سعودی تاریخ این شهر به عنوان پایتخت حکمرانی آل سعود را بین دهه های 60 تا امروز را به تصویر کشیده است.

 

 

در این سریال که توسط «عبدالرحمن الوابلی» نوشته شده و «المثنی صبح» آن را کارگردانی کرده است شاهد ایفای نقش «ناصر القصبی» بازیگر طنزپرداز عربستانی در یک نقش جدی هستیم.

اثر دیگر در فضای تاریخی دهه های اخیر می گذرد سریال الجزایری «آن روزها» است که به دهه 90 قرن گذشته میلادی در این کشور می پردازد دهه موسوم به «دهه سیاه» که این کشور شاهد عملیات های تروریستی و عملیات های ربایش بود؛ این سریال توسط «آرکان شیبلاک» نوشته شده و «محمد جوک» آن را کارگردانی کرده است.