۱۳۹۸/۱۱/۰۲
۹:۰۵ ق٫ظ

«بابا باشه! شما خفن بقیه ضعیف! خب عزیزم اول پخش كن بعد ادعا كن! امثال شما تا یه كلیپ دست‌تون می‌رسه با وضعیتی كاملا خودنابغه پندار در عرصه رسانه با كنایه پخش می‌كنین!» این كامنتی است كه كاربری به نام رضامكانیك پای یكی از پست‌های اینستاگرام گذاشته است.

كلیپ‌های حماسی لبنانی‌ و یمنی‌ راجع به حاج‌قاسم در برهوت تولیدات فرهنگی ایرانی با استقبال زیادی روبه‌رو شده است

سوگند به خون سلیمانی

به گزارش الأمه:

«بابا باشه! شما خفن بقیه ضعیف! خب عزیزم اول پخش كن بعد ادعا كن! امثال شما تا یه كلیپ دست‌تون می‌رسه با وضعیتی كاملا خودنابغه پندار در عرصه رسانه با كنایه پخش می‌كنین! یكم این تكبر رو كنار بذارین و به وظیفه‌تون عمل كنین!» این كامنتی است كه كاربری به نام رضامكانیك پای یكی از پست‌های اینستاگرام گذاشته است. پستی كه یكی از كلیپ‌های عربی تولیدشده توسط لبنانی‌‌ها را منتشر كرده و در ادامه هم از این گلایه كرده است كه چرا گروه‌ها و مراكز فرهنگی ایرانی در این روزها توجهی به تولید محصولات با كیفیت نظیر این كلیپ لبنانی ندارند و بیشتر به بازانتشار صرف بعضی ویدئوهای معمولی از شهید سلیمانی روی آورده‌اند. طبق معمول چنین پست‌هایی هم در بخش نظرات، بحث داغی بین موافقان و مخالفان این گزاره شكل گرفته است از جمله آقای رضامكانیك كه از ظواهر امر بر می‌آید با ادعای نویسنده پست مخالف است. واقعا چرا این‌گونه است؟!
این انتقاد كه گروه‌ها و مراكز فرهنگی در ایران با مفاهیمی از این دست، برخورد جذاب هنرمندانه ندارند مربوط به امروز و دیروز نیست. سال‌هاست این نقد به گوش می‌خورد كه نهادهای تبلیغاتی و فرهنگی به رغم اندوخته بزرگی كه از فرهنگ دفاع مقدس و ذخایر آن باقی مانده، اما پرداخت مناسب و هنرمندانه‌ای درباره آن صورت نمی‌دهند و صرفا اطلاعات را به‌صورت خام به افكار عمومی عرضه کرده‌اند. حالا این روزها و همزمان با شهادت شهید قاسم سلیمانی دوباره سر این بحث‌ها باز شده است.
همان روزهای نخست بعد از شهادت شهید سلیمانی كه رسانه‌های ایرانی در بهت و حیرت به سر می‌بردند و به اصطلاح خودمان، قفل كرده بودند یك كلیپ عربی به شدت داشت میان نه فقط ایرانی‌ها بلكه بین مسلمانان و علاقه‌مندان دست به دست می‌‎شد. ما هم همان روزها این كلیپ را دیدیم. یك كیلپ با زبان و شعرمطنطن و یك موسیقی پرضرب عربی. تصور ما این بود این كلیپ هم كار بخش رسانه‌ای حزب‌ا... لبنان و تلویزیون المنار است كه خب فرض اشتباهی بود. یكی دو روز بعد بود كه متوجه شدیم این نماآهنگ كار لبنانی‌ها نبوده و این مرتبه گروه انصارا... یمن و نیروهای خلاق و خوش‌ذوق رسانه‌ای و فرهنگی‌شان بوده كه در این هجوم غم و اندوه، دست به كار شده‌اند و این حجم از سوگ را به حماسه تبدیل كرده‌اند. خب صفحات روزنامه این قابلیت را ندارند كه این كلیپ و تركیب هنرمندانه صوت و تصویر آن را در صفحات فرهنگی قرار دهیم.
غمگین نباشید
یك كاربر عرب زیر پست یوتیوبی این كلیپ چنین كامنتی گذاشته:‌ «كسی غمگین نباشد كه به شیر مظلوم خیانت شده! شیر محور مقاومت! سوگند كه اگر پاسخ برای جنگ همه جانبه در خاورمیانه و منطقه هزینه داشته باشد ما آن را می‌خواهیم.» یك كاربر عرب دیگر هم نوشته: « به خدا سوگند، قاسم سلیمانی و ابو مهدی المهندس، خون شما از بین نخواهد رفت و ما آمریكا را به خاطر اعمالش مجازات خواهیم كرد. به خواست خدا، بین ما و آمریكا و اسرائیل حماسه خواهد بود.»
قسم به قاسم
حالا این را گفتیم، این را هم بگوییم كه ویدئوی دیگر هم هست كه پشت صحنه‌ تولید همین كلیپ حماسی و آهنگین را هم ما دیده‌ایم. چهار نفر از دوستان یمنی با همان لباس بومی خودشان و خنجر معروفی كه بر كمر دارند، كنار هم در یك اتاق ساده نشسته و هدست‌ به گوش زده و همزمان با بالا و پایین رفتن موسیقی كه از هدست به گوش‌شان می‌رسد شروع به خواندن جملاتی می‌كنند كه بعدها با سینك شدن موسیقی روی آن تبدیل به یك قطعه موسیقایی آهنگین و حماسی شده و در روزهای غم و اندوه شهادت سردار بزرگ ایرانی به‌شدت به كار می‌آید و یك غم بزرگ را تبدیل به یك حماسه بزرگ می‌كند. كاری كه ظاهرا یمنی‌ها خوب بلدند. ترجمه بخش‌هایی از این نماآهنگ حماسی را در ادامه بخوانید:
ای قاسم! قسم می‌خوریم كه آرام نگیریم!
موشك آتشین در كمین است!
ای آمریكا! ارتش تو را به آتش خواهیم كشید!
و میدان نبرد را به لرز در خواهیم آورد...
ای ابومهدی! برای انتقام كمی صبر كن!
دین خود را به تو ادا خواهیم كرد و به آن اكتفا نمی‌كنیم!
دشمنان ترسو منتظر انتقام ما باشند!
اگر همه عالم در مقابل ما صف‌آرایی كنند...
شمشیر انتقام در نیام نخواهد نشست!
ای مقدس‌ترین قطره‌های خون!
ای روح حق! ای سلیمانی!
قرمز برای ما مقدس‌ترین رنگ است...
و خون انقلابیون سرد نخواهد شد!
ای قاسم! قسم می‌خوریم كه آرام نگیریم!
موشك آتشین در كمین است!
ای آمریكا! ارتش تو را به آتش خواهیم كشید!
دسته گل مشترك یمنی و لبنانی
این اما تنها كلیپی نیست كه مجاهدان عرب برای شهید سلیمانی تولید كرده‌اند. «قسم بدماء سلیمانی» از دیگر نماآهنگ‌هایی است كه این روزها دارد دست به دست می‌چرخد. این نماآهنگ، كاری مشترك از یك گروه لبنانی به نام اِراز و بخش فرهنگی و رسانه‌ای انصارا... یمن است. نكته جالب در این نماآهنگ آن‌كه حساب كاربری یوتیوب انصارا... یمن، این نماآهنگ را به صورت زیرنویس فارسی هم منتشر كرده است.
احتمالا برایتان جالب باشد بدانید گروه‌های مجاهد عرب اعم از لبنان و سوریه و عراق، صرفا بعد از شهادت حاج‌قاسم سلیمانی سراغ او نرفته بودند. نمونه‌اش همین گروه مقاومت نجباء در عراق و بعضی دیگر از گروه‌های مجاهد كه حتی در زمان حیات حاج‌قاسم هم به رسم تشكر از زحماتی كه حاج‌قاسم در حمایت از مجاهدان عراقی و نبرد با داعش و بیرون راندن این گروه تروریستی از خاك عراق كشیده بود دست به تولید بعضی نماآهنگ‌ها خطاب به حاج‌قاسم زدند.
سلمان سلیمانی
در یكی از این نماآهنگ‌ها كه با موسیقی و شعر پرضرب عربی همراه شده است از قول پیامبر اكرم(ص) نقل می‌شود كه سلمان فارسی از اهل بیت(ع) پیامبر(ص) شمرده شده و در ادامه هم حاج‌قاسم از جمله وارثان پرهیزكاران تاریخ معرفی شده كه مجاهدان عراقی به او افتخار می‌كنند. در ادامه او را شكننده گردن گردنكشانی مانند تروریست‌های داعشی معرفی می‌كنند كه از جهاد در راه خدا خسته نمی‌شود و جهاد در ركاب او برترین اعمال است. راستی این را بگوییم كه تصویر كاور این صفحه از همین نماآهنگ انتخاب شده است.
انتخاب با شما
اینها را گفتیم كه بگوییم احتمالا باید به آن كاربر اینستاگرامی حق داد كه نمونه‌ای از این كلیپ‌ها و نماآهنگ‌ها را در صفحه خودش منتشر و آن را مقایسه كند با وضعیت تولید محتوا در داخل ایران كه این روزها خلاصه شده به انتشار تصاویر و ویدئوهای خام از حاج‌قاسم كه یكی میان برف است و دیگری نوزادی را در آغوش گرفته و ... حالا خودتان را بگذارید جای مخاطب! كدام یك از این دو گونه را بیشتر می‌پسندید؟!

 

منبع: جام جم