۱۳۹۷/۰۲/۰۱
۳:۲۴ ب٫ظ

الواکواک در توضیح هدف خود از انجام این کار گفت که او این مهمات نظامی را جمع کرده است و با آن‌ها یک نمایشگاه هنری درست کرده است تا به مردم و جهان بگوید که لیبی در جنگ خلاصه نمی‌شود بلکه در لیبی هنرمندانی نیز وجود دارد که قدرت ابتکار و نوآوری دارند.

نمایشگاهی با مهمات جنگی

شهرت لیبی بیش از هر چیزی برای آثار تاریخی و زیبائی‌های باستانی و طبیعی آن بوده است. نه به خاطر ادبیات و فرهنگش. یکی از مهم‌ترین عوامل ناشناخته ماندن ادبیات این سرزمین حکومت استبدادی معمر القذافی بود. قذافی در چهار دهه حکومت خود به شدت با هر گونه نوآوری و ابتکار مقابله می‌کرد و مانع از ظهور و بروز هر شکل جدید در عرصه ادبیات و هنر بود. ابراهیم الفقیه نویسنده لیبیایی می‌گوید که سرهنگ قذافی حتی از رسیدن یک لیبیایی به دبیر کل یونیسکو هم پیشگیری می‌کرد. چون نمی‌خواست که هیچ شهروندی از لیبی به شهرت جهانی دست پیدا کند.

اما اینک در سایه انقلاب بزرگ و شکوهمند لیبی هنرمندان فرصتی به دست آورده‌اند تا از افکار و اندیشه‌های خود بگویند و این دیدگاه‌ها را در قالب‌هایی نو و ابتکاری خاص خود متجلی کنند. یکی از این هنرمندان صاحب ذوق اخیرا در حرکتی جالب با استفاده از مهمات و قطعات به جا مانده از جنگ و زد و خوردهای اخیر، نمایشگاهی هنری برپا کرده است.

به گزارش سایت الف یاء هنرمند هنرهای تجسمی به نام الوکواک نمایشگاهی برپا کرده است که در آن از وسایل جنگی استفاده شده است. این نمایشگاه چون دیگر کارهای اخیر به نمایش گذاشته شده در لیبی متاثر از فضای کنونی این کشور است و با محوریت موضوع جنگ و روح انقلاب برپا شده است.

این هنرمند که به دلیل شرکت نکردن در جنگ چاد هفت سال در زندان‌های قذافی بسر برده امیدوار است نمایشگاه لیبی به مرور زمان از بار مثبت بیشتری برخوردار شود و به موضوعات دیگر نیز بپردازد.  

الواکواک در توضیح هدف خود از انجام این کار گفت که او این مهمات نظامی را جمع کرده و با آن‌ها یک نمایشگاه هنری درست کرده است تا به مردم و جهان بگوید که لیبی در جنگ خلاصه نمی‌شود بلکه در لیبی هنرمندانی نیز وجود دارند که قدرت ابتکار و نوآوری داشتند و مجالی برای بروز به آنها نمی دادند.  

 

زمان انتشار : 1391-03-02