۱۳۹۹/۰۳/۲۰
۱۰:۱۵ ق٫ظ

داود اسکندری مدیر کانال اردو زبان شبکه «سحر» تلویزیون، خواستار تسریع در چاره‌اندیشی برای قطعی پخش ماهواره‌ای این شبکه شد.

چاره‌اندیشی برای قطعی «سحر اردو»/ مخاطبان خود را از دست می‌دهیم

به گزارش الأمه:

به علت انباشت بدهی صداوسیما، ابتدا شبکه الکوثر و بعد از آن کانال سحر اردو از ماهواره قطع شده‌اند. کانال اردو از اردیبهشت ۱۳۸۰ به جمع خانواده رسانه‌ای «سحر» اضافه شد که حوزه گسترده‌ای از مسلمانان منطقه شبه قاره هند را در بر می‌گرفت و حالا از ماهواره پاک ست قطع شده است.

داود اسکندری مدیر شبکه اردو زبان سحر در توضیحاتی درباره این اتفاق به خبرنگار مهر بیان کرد: حوزه مخاطبان کانال اردو زبان در شبه قاره هند پهنه‌ای ۵۰۰ میلیون نفری را در بر می‌گیرد. در کل دنیا هم اردوزبانان زیادی پراکنده‌اند ولی اکثر آن‌ها در شبه قاره هند زندگی می‌کنند. لذا فعالیت شبکه‌ای برای این منطقه استراتژیک در همسایگی و قرابت جغرافیایی و اشتراک فرهنگی با ایران بسیار ضروری بوده است. کانال اردوی شبکه سحر با زمان بسیار محدود شروع به کار کرد ولی علی‌رغم ساعت حداقلی پخش، اشتیاق مخاطب و مشارکت روزافزون در روند پیشرفت کار، باعث شد کانال اردو به تدریج ساعت‌های پخش بیشتری را به خود اختصاص دهد و با فراز و نشیب‌های فراوان دست و پنجه نرم کند.

میان پیروان همه ادیان شبه‌قاره هند مخاطب داریم

وی تاکید کرد: اکنون کانال اردو به کانالی امن، راستگو و محرم خانواده که سعی کرده است در حوزه‌های مختلف برنامه تولید و پخش کند، شناخته می‌شود. در بخش‌های خبر، کودک و خانواده موفقیت‌های کانال اردو همواره سیر صعودی داشته است. طیف ذائقه‌ها و سلایق مخاطبان ما به قدری گسترده و متنوع است که می‌توانم بگویم تک تک مخاطبان را با ظرافت‌های خاص رسانه‌ای جذب کردیم به نحوی که از میان پیروان همه ادیان شبه قاره هند مخاطب داریم.

مدیر کانال اردوی شبکه سحر اضافه کرد: بخش عمده مخاطبان ما با هدف‌گذاری خاص جذب شده‌اند و حالا با این سهل انگاری در پرداخت بدهی ارزی ما به ماهواره پاک ست، مخاطبان خود را از دست می‌دهیم.

وی افزود: توجه داشته باشید که کانال اردوی سحر به رغم عدم پخش از طریق شبکه‌های کابلی و صرفاً با اتکا به ماهواره و اینترنت توانسته مخاطبان زیادی را جذب کند.

اسکندری با ذکر مثالی بیان کرد: کجای دنیا دیده می‌شود که مثلاً مردم ایالتی چون جامو و کشمیر در خانه‌ای جمع شده و کانال ایرانی سحر را پیگیری کنند. همچنین در کشمیر برنامه‌های ما را بر روی سی دی ضبط و بین هم دست به دست می‌کنند. نکته جالب اینکه ما خیلی سرمایه گذاری نکرده‌ایم در مقابل می‌بینیم رژیم صهیونیستی با سرمایه گذاری هنگفت سعی در انحراف افکار عمومی دارد.

مدیر کانال اردو تصریح کرد: حوزه ماهواره مهم‌ترین رسانه انتقال پیام است درحالیکه ماهواره آسیاست مدتی پیش قطع شد و حالا پاک ست را هم از دست دادیم. این یک فاجعه است. تنها یکی از عناصر گره زننده ما و مخاطبانمان قرابت فرهنگی است که در حوزه شبه قاره داریم. زبان فارسی، نسخ خطی، معماری و هنر ایرانی در جای جای هند و پاکستان دیده می‌شود و باید حفظ شود بنابراین جایگاه ویژه ایران در منطقه می‌تواند اثرگذار باشد.

نقش مهم شبکه در تقویت گردشگری به مقصد ایران

وی با اشاره به نقش این کانال در جذب مردم دیگر نقاط دنیا به ایران افزود: شبکه سحر و بالتبع کانال اردوی آنکه محل بحث ماست، نقش مهمی در تقویت گردشگری به مقصد ایران، معرفی ظرفیت‌های اقتصادی جهت سرمایه گذاری در ایران، تقویت فرهنگ تقریب مذاهب و دفاع از منافع ایران و مقابله با سیاه نمایی دشمنان علیه کشورمان ایفا کرده و هماهنگ با نیاز فکری، اقتضائات زمانه و جغرافیای شبه قاره هند، الزامات سیاست خارجی و پیوند بین کشورهای ذینفع در شبه قاره هند و ج. ا. ا. اقدام به سیاستگذاری محتوایی و تدوین و عملیاتی سازی پیوست‌های رسانه‌ای آن در چارچوب پخش تلویزیونی و فضای مجازی کرده است.

اسکندری در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: علاوه بر همه اینها، زبان اردو که زبان اصلی شبه قاره هند است به ویژه در هند در حال از بین رفتن است، به این علت که دست‌های شیطانی هنوز در کار است که برای ضربه زدن به مسلمانان این کار را می‌کنند.

ارتباط با خانواده‌های اردو زبان

مدیر کانال اردو درباره اهمیت ویژه این کانال تاکید کرد: اهمیت ویژه کانال اردو در این است که توانسته با خانواده‌های اردو زبان ارتباط برقرار کند. پخش فیلم و سریال‌ها و برنامه‌های زنده ما با حضور و مشارکت فعال و نظردهی و ابراز علاقه مخاطبان پیش می‌رود و این از نقاط مثبت یک رسانه است. سالیان سال طول کشید تا توانستیم این مخاطبان را جذب کنیم و ساختن و فراهم کردن بنایی که اکنون با قطع سحر اردو از پاک ست تخریب می‌شود، خیلی مشکل است.

مدیر کانال اردوی سحر در پایان گفت: متأسفانه اتفاقی که هفته پیش برای شبکه الکوثر افتاد برای شبکه اردو زبان سحر هم افتاده است و ما ماهواره رتبه یک مورد کاربرد منطقه را از دست داده‌ایم. امیدواریم این مشکل به زودی با چاره اندیشی دلسوزان و دغدغه مندان جبهه رسانه‌ای سیاست خارجی ج. ا. ا. مرتفع شود.

 

منبع: مهر