۱۳۹۹/۰۲/۲۲
۲:۵۶ ب٫ظ

ثامر سباعنه از آزادگان فلسطینی، خاطرات روزانه اسرا در ماه مبارک رمضان در زندان‌های رژیم صهیونیستی، آداب این ماه و همچنین مهم‌ترین کارهایی را که اسرا قبل، بعد و در طول ماه مبارک انجام می‌دهند، توصیف می‌کند.

روایت‌هایی از ماه رمضان اسرای جبهه مقاومت در زندان(2)

رمضـــــان در زنـــــــــدان

به گزارش الأمه:

سباعنه در حساب کاربری خود در فیسبوک صحبت­هایش را اینگونه آغاز می­کند: در اسارت همه ماه­ها شبیه به هم هستند جز ماه مبارک رمضان. این ماه برای اسرا حال و هوای دیگری دارد و شیوه استقبال از آن متفاوت­ از دیگر ماه­هاست. اسرا چندین هفته پیش از شروع رمضان برای استقبال از این ماه آماده می­شوند. از خانواده­ها می­خواهند زمانیکه برای ملاقات می­آیند، وسایل ضروری و مورد نیازشان را بیاورند. هرچند اداره امور زندان­های رژیم صهیونیستی با هدف فشار بر اسرا، از ورود بسیاری از این وسایل جلوگیری می­کند.

سباعنه ادامه می­دهد: اسرا شروع به ذخیره مواد مورد نیاز برای ماه رمضان به ویژه خرما می­کنند که گاهی توسط وزارت اسرا به دست آنها می­رسد یا از فروشگاه زندان می­خرند. و منتظر اعلام آغاز ماه مبارک از رادیو یا تلویزیون می­مانند و به محض اعلام حلول ماه مبارک رمضان، با شادی به یکدیگر تبریک می­گویند . شادی که با غم و اندوه نهفته در وجودشان در دوری از خانواده و دوستان آمیخته است.

سباعنه ادامه می­دهد: از صبح روز اول ماه مبارک، فعالیت­ اسرا برای آماده کردن محافل قرائت قرآن، ذکر و دعا در محوطه بند یا اتاق یا اردوگاه آغاز می­شود. بعد از نماز ظهر که گرما شدت می­یابد، آرامش و سکوت همه جا را فرا می­گیرد تا جسمشان اندکی استراحت کند. عده­ای به خواب رفته­اند، عده­ای تلویزیون تماشا می­کنند و برخی نیز کتاب می­خوانند. استراحت انسان عابد مجاهد تا نماز عصر به طول می­انجامد.

درخصوص جو معنوی زندان در ماه رمضان می­گوید: عصر با نزدیک شدن زمان افطار، اسرا دوباره در محافل ذکر و دعا گرد هم می­آیند، حال آنکه عده­ای مشغول پخت غذا به ویژه شوربا هستند که وعده شروع افطار به شمار می­رود. عده­ای در بین اسرا خرما توزیع می­کنند. با صدای موذن همه با عجله دانه­های خرما و بشقاب سوپ آماده شده را می­خورند. سپس نماز مغرب را به جماعت به جا می­آورند آنگاه وعده افطار آغاز می­شود.

سباعنه می­گوید: با نزدیک شدن زمان نماز تراویح، اسرا در کلاس­های درس و موعظه و همچنین مسابقات دینی هدفمند شرکت می­کنند. بعد از نماز آزادند و هر کس بسته به توانایی خود به خواندن نماز شب، قرائت قرآن و کتاب­های هدفمند مشغول می­شود. با عبادت در تقرب به خداوند از یکدیگر پیشی می­گیرند. یکی 4 بار و دیگری 10 بار قرآن را ختم می­کند. به طمع کسب ثواب و رضای پروردگار جهانیان، یکی پاسی از شب را بیدار است، یکی نیمی از آن و دیگری تمام شب را.

سباعنه با اشاره به تلاش اسرا برای شاد کردن یکدیگر می­گوید: اسرا در ماه مبارک رمضان در تلاشند تا  یکدیگر را شاد و بدین وسیله نبود خانواده و دوستان را جبران کنند. مسئولان پخت غذا با توجه به مواد در دسترس بهترین غذا را آماده می­کنند و هر روز شیرینی بسیار ساده­ای می­پزند که معمولا از نان بیات، خرما و شیر تشکیل شده است. عده­ای از اسرا برای شاد کردن دل برادرانشان، مسابقات و نمایش­های سرگرم کننده برگزار می­کنند. کسانی که صدای زیبایی دارند سرود و ترانه می­خوانند و مراسم معنوی شبانه برگزار می­کنند.  

سباعنه ادامه می­دهد: با نزدیک شدن به روزهای پایانی ماه رمضان، اسرا برای عید سعید فطر آماده می­شوند و هدف­شان یکی است و آن هم شاد کردن همه. یک نفر با امکانات موجود شیرینی ساده­ای می­پزد، دیگری با استفاده از روزنامه­ و مجله تزیین می­کند، نفر سوم اردوگاه یا اتاق را آماده می­کند، نفر چهارم نقاشی­های زیبایی می­کشد یا کارت تبریک برای سایر اسرا می­نویسد. صبح روز عید و بعد از نماز، اسرا در حلقه بزرگی گرد می­آیند و به یکدیگر تبریک می­گویند و شیرینی و خرما توزیع می­کنند.

سباعنه با پرداختن به اقدام اداره امور زندن­ها که در ماه رمضان عامدانه زندگی را بر اسری تلخ می­کند، می­گوید: اداره امور تمامی زندان­های رژیم صهیونیستی در این ماه اسرا را تحت فشار قرار می­دهد و تحقیر می­کند. و از آنجا که به خوبی از جایگاه رمضان برای اسرا آگاه است به شیوه­های مختلف به آنها فشار می­آورد: از ورود مواد غذایی به فروشگاه زندان قبل و در طول ماه رمضان جلوگیری کرده، اسرا را هنگام خوردن وعده سحری اذیت و برق را قطع و در بیشتر زندان­ها از ادای نماز تراویح به جماعت در محوطه جلوگیری می­کند.