۱۳۹۷/۰۴/۱۲
۲:۴۶ ب٫ظ

نويسنده: محمد ولوي

رسانه و ديپلماسي

ضرورت بازطراحی تصویر شیعه در رسانه های مجازی


امروزه عربستان سعودي يک امپراتوري رسانه اي به معناي حقيقي و متشکل از 700 شبکه تلويزيوني براي سلايق مختلف طراحي کرده است. در اين طيف از شبکه هاي متحجر و سلفي تا شبکه هاي ام.بي.سي و گروه روتانا وجود دارد. پس از حمله اسفند ماه سال گذشته طرفداران فرقه شيرازي به سفارت ايران در لندن، توييتر الاخباريه، مهم ترين شبکه رسمي سعودي، محترمانه و با خيال راحت از بي خبري مخاطبان اهل سنت، با لفظ «انصار مرجع عاليقدر شيعي» از پرچمدار اهانت به مقدسات اهل سنت نام مي برد و حمله به سفارت را در راس پوشش اخبار خود قرار مي دهد.
    از سويي ديگر، همين رسانه ها در مستندها، تاک شوها، اخبار و شبکه هاي اجتماعي براي کوباندن ايران و تشيع از تصاوير قمه زني هاي افراطي و لمپن هاي فحاش اين فرقه و تلفيق آنها با تصاوير اماکن مقدس شيعه، رهبران جمهوري اسلامي، سيدحسن نصرا...، انقلابيون بحرين و يمن، سردار سليماني و... استفاده مي کنند تا تنفر از شيعيان در اذهان مخاطبان شکل بگيرد. حال اين که اصل ريشه کينه طيف تندروي شيعه از نظام ايران و بخصوص آيت ا... خامنه اي تلاش براي وحدت شيعه و سني، فتواي تاريخي ايشان در حفظ حرمت عقايد بيش از يک ميليارد مسلمان غيرشيعه و ممنوعيت اعمال وهن آميز از قبيل قمه زني است. متاسفانه به دليل انفعال دستگاه هاي ديپلماسي عمومي ما در فضاي مجازي، اهل سنت درکي از تفاوت هاي بنيادين اين فرقه با ديدگاه هاي شيعيان اصيل مسلمان و رهبران انقلاب ايران ندارند. به همين دليل فعالان رسانه اي معاند ايران براحتي در هر وضعيتي از محتواي مورد نظر خود به نفع اهداف ضد شيعي جريان سازي مي کنند.
    در گذشته اي نه چندان دور در سودان، گذاشتن نام خميني بر کودکان يک اتفاق عادي بود. بازيکني به اسم آيت ا... خميني حمود در جام جهاني هندبال 2015 در تيم ملي الجزاير، قهرمان هندبال آفريقا بازي مي کرد. با جست وجوي نام Khomeini در فيسبوک به نتايج جالبي از نامگذاري فرزندان به اين اسم در کشورهاي مختلف جهان از اندونزي تا جنوب آفريقا مي توان رسيد. اين فرهنگ ها کمترين قرابت ديني، نژادي و تاريخي را با انقلاب اسلامي ايران داشتند، اما نشانه هاي اصيل اسلامي کمترين شبهه اي در ذهن مخاطب مسلمان اهل سنت براي حمايت از آن ايجاد نمي کرد. گرچه تفکر وهابيت سعودي از اقليت محض در بين جريانات اهل سنت برخوردار هستند، با اين حال نبايد با ساده انگاري، اثرات اين قبيل شبهه هاي آنها که با استفاده از دلارهاي نفتي هر روز در فضاي رسانه اي و مجازي پمپاژ مي شود را بر مخاطب بي دفاع ناديده گرفت. بايد براي پاسخگويي به آنها چاره انديشي کرد و بر طبق سيره ائمه(ع) به اصلاح رفتارهاي ناصحيح در مرحله نخست و سپس اقناع خواص و عوام اهل سنت که داراي شبهه هستند، پرداخت. کما اين که نمونه خنثي سازي تاثيرگذاري هاي منفي را در سال هاي اخير مي توان مشاهده کرد. خنثي سازي هايي که پيش زمينه پيروزي هاي راهبردي در عرصه ميداني در عراق و سوريه پس از فضاي سنگين شکل گرفته در سال هاي ابتدايي شروع بحران شد.