۱۳۹۸/۰۶/۱۴
۶:۴۱ ق٫ظ

امروزه عربستان سعودی یک امپراتوری رسانه ای به معنای حقیقی و متشکل از ۷۰۰ شبکه تلویزیونی برای سلایق مختلف طراحی کرده است. در این طیف از شبکه های متحجر و سلفی تا شبکه های ام.بی.سی و گروه روتانا وجود دارد.

ضرورت بازطراحی تصویر شیعه در رسانه های مجازی

به گزارش الأمه:

پس از حمله اسفند ماه سال 96 طرفداران فرقه شیرازی به سفارت ایران در لندن، توییتر الاخباریه، مهم ترین شبکه رسمی سعودی، محترمانه و با خیال راحت از بی خبری مخاطبان اهل سنت، با لفظ «انصار مرجع عالیقدر شیعی» از پرچمدار اهانت به مقدسات اهل سنت نام می برد و حمله به سفارت را در راس پوشش اخبار خود قرار می دهد.

از سویی دیگر، همین رسانه ها در مستندها، تاک شوها، اخبار و شبکه های اجتماعی برای کوباندن ایران و تشیع از تصاویر قمه زنی های افراطی و لمپن های فحاش این فرقه و تلفیق آنها با تصاویر اماکن مقدس شیعه، رهبران جمهوری اسلامی، سیدحسن نصرا...، انقلابیون بحرین و یمن، سردار سلیمانی و... استفاده می کنند تا تنفر از شیعیان در اذهان مخاطبان شکل بگیرد. حال این که اصل ریشه کینه طیف تندروی شیعه از نظام ایران و بخصوص آیت الله خامنه ای تلاش برای وحدت شیعه و سنی، فتوای تاریخی ایشان در حفظ حرمت عقاید بیش از یک میلیارد مسلمان غیرشیعه و ممنوعیت اعمال وهن آمیز از قبیل قمه زنی است. متاسفانه به دلیل انفعال دستگاه های دیپلماسی عمومی ما در فضای مجازی، اهل سنت درکی از تفاوت های بنیادین این فرقه با دیدگاه های شیعیان اصیل مسلمان و رهبران انقلاب ایران ندارند. به همین دلیل فعالان رسانه ای معاند ایران براحتی در هر وضعیتی از محتوای مورد نظر خود به نفع اهداف ضد شیعی جریان سازی می کنند.

در گذشته ای نه چندان دور در سودان، گذاشتن نام خمینی بر کودکان یک اتفاق عادی بود. بازیکنی به اسم آیت الله خمینی حمود در جام جهانی هندبال ۲۰۱۵ در تیم ملی الجزایر، قهرمان هندبال آفریقا بازی می کرد. با جست وجوی نام Khomeini در فیسبوک به نتایج جالبی از نامگذاری فرزندان به این اسم در کشورهای مختلف جهان از اندونزی تا جنوب آفریقا می توان رسید. این فرهنگ ها کمترین قرابت دینی، نژادی و تاریخی را با انقلاب اسلامی ایران داشتند، اما نشانه های اصیل اسلامی کمترین شبهه ای در ذهن مخاطب مسلمان اهل سنت برای حمایت از آن ایجاد نمی کرد. گرچه تفکر وهابیت سعودی از اقلیت محض در بین جریانات اهل سنت برخوردار هستند، با این حال نباید با ساده انگاری، اثرات این قبیل شبهه های آنها که با استفاده از دلارهای نفتی هر روز در فضای رسانه ای و مجازی پمپاژ می شود را بر مخاطب بی دفاع نادیده گرفت. باید برای پاسخگویی به آنها چاره اندیشی کرد و بر طبق سیره ائمه(ع) به اصلاح رفتارهای ناصحیح در مرحله نخست و سپس اقناع خواص و عوام اهل سنت که دارای شبهه هستند، پرداخت. کما این که نمونه خنثی سازی تاثیرگذاری های منفی را در سال های اخیر می توان مشاهده کرد. خنثی سازی هایی که پیش زمینه پیروزی های راهبردی در عرصه میدانی در عراق و سوریه پس از فضای سنگین شکل گرفته در سال های ابتدایی شروع بحران شد.

 

محمد ولوی