۱۳۹۷/۰۳/۰۲
۶:۱۲ ب٫ظ

مقاله/پس لرزه های سقوط فرعون

سعيد سبحاني

سقوط حکومت ديکتاتوري حسني مبارک نويد آينده اي روشن را در خاورميانه داده است .حکومت حسني مبارک يکي از اصلي ترين عوامل جنايات عليه فلسطينيان و مجري اوامر صهيونيستها در مصاف با حماس و مقاومت اسلامي منطقه بود.جهان اسلام هرگز جنايات رژيم حسني مبارک در بستن گذرگاه رفح و اعمال فشار بر فلسطينيان را از ياد نخواهد برد.اينک با سقوط فرعون مصر

زمزمه هاي بازگشايي گذرگاه رفح به صورت دائم دارد به حقيقت تبديل مي شود.وزير امور خارجه مصر اخيرا اعلام کرده است که دولت اين كشور قصد دارد براي كاستن از محاصره نوار غزه،گذرگاه رفح را به طور دائم باز كند.

`نبيل العربي`، وزير امور خارجه اين كشور اعلام کرده است كه دولت قصد دارد گذرگاه رفح در مرز نوار غزه و مصر را به طور دائم باز كند تا از محاصره تحميل شده توسط رژيم صهيونيستي عليه مردم غزه بكاهد. بر اين اساس مصر طي روزهاي آينده اقدامات مهمي در راستاي كاستن از محاصره نوار غزه انجام خواهد داد و نمي تواند بپذيرد كه نوار غزه بسته بماند. العربي هنگامي كه دو ماه پيش به عنوان وزير امور خارجه مصر تعيين شد، محاصره تحميلي نوار غزه را محكوم و تاكيد كرد كه كشورش نمي تواند رنج ساكنان نوار غزه را ناديده بگيرد. دولت پيشين مصر گذرگاه رفح را جز در موارد استثنايي باز نمي كرد،اما در پايان ماه فوريه گذشته اين گذرگاه براي فلسطيني هايي كه تمايل داشتند نوار غزه را ترك كنند، بويژه دانشجويان و بيماران مقيم خارج باز شد. گذرگاه رفح تنها گذرگاه ارتباطي مردم نوار غزه با جهان خارج است كه تحت كنترل رژيم صهيونيستي نيست.

مصر پس از سقوط حسني مبارك مخالف پيمان كمپ ديويد كه بين انور سادات و مناخيم بگين با حضور جيمي كارتر به امضا رسيد، است. مقامات تل آويو از اينكه مردم مصر خواستار تعطيلي سفارت اسرائيل در قاهره هستند نگرانند اين در حالي است كه مقامات مصري پس از سقوط مبارك اطمينان داده بودند كه پيمان ها و قراردادهاي اين كشور با خارج همچون گذشته داراي اعتبار است. مردم مصر كه با تظاهرات و اعتراض عمومي رژيم مبارك را سرنگون كردند خواستار قطع روابط و

همكاري ها با اسرائيل هستند. مصريها اخيرا نيز با تجمع در مقابل سفارت رژيم صهيونيستي در قاهره خواستار قطع روابط سياسي كشورشان با تل آويو و اخراج سفير اسرائيل شدند.

رژيم صهيونيستي به شدت از شرايط جديد به وجود آمده در قاهره نگران است.منابع رسانه اي منطقه اخيرا از نقش مصر در راستاي اعمال نقش موثر در آشتي ملي در فلسطين تقدير کرده اند.مصر در زمان رياست جمهوري حسني مبارک عملا در راستاي نابودي و حذف حماس از معادلات سياسي فلسطين گام بر مي داشت .حکومت مبارک هر بار سعي داشت در مذاكرات فتح و حماس به نوعي سنگ اندازي کرده و مانع از تحقق آشتي ملي در فلسطين شود.اما اين بار مصر توانست با ميانجيگري شفاف و شرافتمندانه بين گروه هاي مختلف فلسطيني موفق به ايجاد آشتي ملي بين آنان شود که درنهايت امر منجر به وحدت فلسطينيان و تقسيم بندي غزه و رام الله بين دو جنبش حماس و فتح شد. اين اقدام مصر درعين حال

تلاش هاي دشمن را براي سوء استفاده از ايجاد اختلاف و چنددستگي بين فلسطينيان براي دور کردن مسئله فلسطين از عمق و فحواي اصلي آن به شکست کشاند.منابع رسانه اي منطقه تاکيد دارند که مصر انقلابي که رژيم فاسد مبارک را به سقوط کشاند همچنين توانست همه قيد و بندها و موانعي را که آن نظام و همپيمانانش ايجاد کرده بود درهم بشکند. اين قيد و بندها به گونه اي بود که به مانعي براي انجام وظيفه مصر درقبال مسائل جهان عرب از جمله مسئله فلسطين تبديل شد.

اين روزها تحولات قاهره به ضرر ايالات متحده آمريکا و رژيم صهيونيستي شکل گرفته است .نتايج نظرسنجي يك موسسه آمريكايي از يك هزار جوان مصري نشان مي‌دهد مردم اين كشور خواستار حكومت اسلامي و پايان صلح با رژيم صهيونيستي هستند.

بر اساس نتايج نظرسنجي موسسه آمريكايي "Pew Research " كه روز دوشنبه منتشر شد، اكثريت شهروندان مصري معتقدند قوانين آتي اين كشور بايد مبتني بر آموزه‌هاي قرآني و دربردارنده احكام شريعت باشد.بنا بر اين گزارش، نتايج اين نظرسنجي حاكي از وجود ريشه‌هاي عميق اسلامي در بين شهروندان مصري و حركت جامعه اين كشور به سمت انديشه‌هاي مذهبي است.

همچنين بر اساس نتايج اين نظرسنجي، 54 درصد از مردم مصر ضمن نگراني از تداوم روابط كشورشان با رژيم صهيونيستي، خواستار لغو قرارداد صلح با اين رژيم شدند.اين گزارش تاکيد کرده است که هفت نفر از ميان هر 10 مصري يعني چيزي در حدود 70 درصد مردم مصر نقش واشنگتن در حوادث اخير مصر را منفي ارزيابي مي‌كنند و معتقدند كه تحولات سياسي اخير مصر هيچ تأثيري بر بهبود وجهه آمريكا در جهان نداشته است.بر همين اساس، 39 درصد پرسش‌شوندگان مصري در اين نظرسنجي اعلام كردند كه آمريكا در وقايع اخير مصر نقش منفي داشته و 35 درصد نيز اعلام كردند كه آمريكا هيچ نقش‌ مؤثري ايفا نكرده است و تنها 22 درصد مصري‌ها نقش آمريكا را مثبت ارزيابي كردند.انتشار نتايج اين نظرسنجي موج تازه اي از نگراني ها را در ميان مقامات رژيم صهيونيستي و کاخ سفيد به وجود آورده است .هم اکنون واشنگتن و تل آويو نه تنها مهره خود يعني حسني مبارک را از دست رفته ديده اند،بلکه با مصري مواجه هستند که فاصله گيري از آمريکا و رژيم صهيونيستي را هدف خود مي داند.در هر صورت مصر وارد دوران تازه اي شده است.دوراني كه ايالات متحده آمريکا و رژيم صهيونيستي از آن وحشت داشته و در عين حال جهان اسلام نسبت به آن اميدوار و خوشبين است .

 

 

زمان انتشار : 1390-01-01