۱۳۹۷/۰۵/۰۲
۱۱:۵۲ ق٫ظ

تلویزیون ایران‌اینترنشنال پس از پوشش زنده همایش منافقین، اکنون با یکی از اعضای پژاک بابت عملیات تروریستی بامداد امروز در مریوان گفت‌وگوی تصویری زنده ترتیب داده!

تلویزیون «ایران‌اینترنشنال» بعد از پوشش زنده اجلاس منافقین، این بار آنتن را در اختیار گروهک پژاک قرار داد

کار رسانه‌ای با پول «بن‌سلمان» می‌شود همین!

به گزارش الأمه به نقل از روزنامه جام جم:

داعش را هم پوشش دهید!

«ما فقط منتظر ولیعهدمون هستیم نه اوسکل رجوعی! لعنت به هر چی منافقه!» این کامنت یک سلطنتطلب است پای یکی از پستهای اینستاگرامی شبکه ماهوارهای ایراناینترنشنال؛ زمانی که این شبکه ماهوارهای تصمیم گرفت در یک اقدام عجیب، همایش سالانه مجاهدین خلق در پاریس را به طور زنده پوشش دهد ـ مراسمی که با حضور مریم رجوی برگزار میشد ـ حجم واکنشهای منفی و مخالفتها غیرمنتظره بود. به تعبیر یک کاربر دیگر اینستاگرامی، «همین که جبهه اپوزیسیون امثال اینا هستن سه هیچ به نفع جمهوری اسلامیه! پوشش زنده این رویداد توهین به تمام ایرانه و جنایات این متحجرین قابل فراموشی نیست!» حجم واکنشها به حدی بود که اکانت کاربری این شبکه تلویزیونی در توییتر و اینستاگرام مجبور به درج این توضیح شد که هدف شبکه از پوشش زنده این مراسم «گزارش بیطرفانه تمام رویدادهای مرتبط با ایران و انعکاس صداهای مختلف است و ایراناینترنشنال طبق اصول حرفهای آن را بازتاب داده است.» توضیحی که باز هم مخاطبان را قانع نکرد. حجم کامنتها و توییتهای منفی از مرتبه قبل کمتر نشده بود. کاربری در واکنش به این ادعا زیر همان پست مینویسد: «با این استدلال باید تجمعات داعش رو هم به طور زنده گزارش کنید!» کاربر سلطنتطلب دیگری هم نوشته است: «[با این استدلال] چرا اخبار رضا پهلوی رو پوشش نمیدید که طبق نظرسنجیهای مستقل محبوبترین شخص سیاسی ایران هستند!»

دم خروسهایی که بیرون میزند!

شبکه تلویزیونی ماهوارهای ایراناینترنشنال که حدود یک سال از فعالیت از آن میگذرد، فعالیت رسمی خود را از اردیبهشت 96 و یک روز قبل از انتخابات ریاست جمهوری در ایران آغاز کرد. این شبکه از همان ابتدا سعی داشت به جای فعالیتهای تیز سیاسی، تمرکز خود را روی مسائل اجتماعی و فرهنگی قرار دهد. نوع روایت ایراناینترنشنال بیش از آنکه به رسانههای سیاسی مانند «بیبیسی فارسی» و «صدای آمریکا» شبیه باشد یا مانند شبکههایی مثل «منوتو» سبک زندگی و لایف استایل را محور فعالیت خود قرار دهد، سبک نرم و روایی خبری خود را پیش میگیرد؛ سبکی که به یورونیوز فارسی شباهت بیشتری دارد. علیاصغر رمضانپور که سابقه معاونت فرهنگی دوره وزارت ارشاد احمد مسجدجامعی را بر عهده داشته است و از اعضای اولیه شورای سردبیری این تلویزیون ماهوارهای هم محسوب میشود، در مورد مخاطب هدف ایراناینترنشنال گفته است: «مخاطبان ما همه فارسیزبانان در ایران و خارج از ایران هستند. البته ما این هدف را در چشمانداز خود لحاظ کردهایم که ارتباط نزدیکتری با جوانان داشته باشیم.» با همه اینها در مواردی هم دم خروس شبکه بیرون زده است؛ پوشش زنده کنفرانس منافقین در پاریس یا مصاحبه چند روز قبل با تروریستها از مصادیق این دمخروسهاست.

حقالزحمهای 3 برابر بیبیسی فارسی

دفتر این شبکه تلویزیونی در لندن قرار دارد. گرافیک و ژورنالیسم تلویزیونی ایراناینترنشنال مرکب از رنگهای سرد و عمدتا آبی است و از این نظر به ژورنالیسم تلویزیونی صدای آمریکا نزدیک است. نکته جالب توجه در مدیریت تحریریه ایراناینترنشنال، حضور محسوس و ملموس افرادی است که پیش از این در شبکههایی مانند بیبیسی فارسی و منوتو فعالیت داشتهاند. صادق صبا که از مسئولان سابق بیبیسی فارسی محسوب میشود از حدود یک سال و نیم قبل به این شبکه پیوسته است و هماکنون هم در آن برنامه دارد. رمضانپور، عضو شورای سردبیری ایراناینترنشنال هم از افرادی است که سابقه همکاری با بیبیسی فارسی را دارد. بجز این افراد، تعدادی از مجریان و خبرنگاران این دو شبکه تلویزیونی هم به ایراناینترنشنال پیوستهاند. وابستگی مالی این شبکه از مهمترین مواردی است که از همان ابتدا برای خیلیها محل سوال بود. رمضانپور درباره این سوال در یک برنامه تلویزیونی در همین شبکه گفته است: «ما یک رسانه متعلق به بخش خصوصی هستیم. الان عمده رسانههای فارسیزبانی که خارج از ایران فعالیت کرده و برای فارسیزبانان اقدام به پخش برنامه میکنند رسانههایی هستند که به یکی از دولتها و حکومتهای خارجی وابسته هستند. ایران اینترنشنالنیوز اما اینگونه نیست و به بخش خصوصی تعلق دارد.» با این حال، حرف و حدیثهایی که در بدو راهاندازی ایراناینترنشنال در بین فعالان رسانهای دهان به دهان میگشت چنین چیزی را تائید نمیکند.

آلسعود در ایراناینترنشنال

برخلاف ادعای رمضانپور که سابقه ریاست نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران را هم دارد و مدعی وابستگی این شبکه تلویزیونی به بخش خصوصی است، اما ظاهرا واقعیت چیزی دیگری است و بوی دلارهای نفتی سعودی از ایراناینترنشنال به گوش میرسد. موضوعی که لابهلای کامنتهای اعتراضی بعضی مخاطبان شبکه نسبت به پوشش زنده اجلاس منافقین هم دیده میشود.

کارشناس یکی از شبکههای تلویزیونی فارسیزبان خارج از کشور که به دلیل رقابتهای داخلی بین این رسانهها، دل خوشی از ایراناینترنشنال ندارد با اشاره به واقعیتی که پشت پرده این شبکه تلویزیونی وجود دارد، میگوید: امتیاز شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال متعلق به مؤسسه رسانهای گلوبال مدیاست. سهامدار اصلی این مؤسسه آقایی به نام عادل عبدالکریم است. این فرد یک عرب عربستان سعودی است. اینکه این فرد، چنین بودجهای را از چه طریقی و کجا جذب کرده هم سؤال دیگری است. بعضی حرف و حدیثهایی که در بدو راهاندازی ایراناینترنشنال هم دهان به دهان میچرخید حرفهای رمضانپور را نقض میکند؛ اینکه شدت وابستگی مالی به طرف سعودی به اندازهای بوده که این شبکه تلویزیونی در نهایت در حالی که هنوز هم مقدمات راهاندازی را طی نکرده بود با فشار سعودیها روانه آنتن شده و اینکه حتما در جریان انتخابات ریاست جمهوری روی آنتن باشد، اینکه نوریزاده از طرف حسابهایی بوده که در بودجه نفتی آلسعود را به روی ایراناینترنشنال باز کرده و در نهایت اینکه حقالزحمه و حقوق پرسنل هم مبالغ قابل توجهی است؛ بعضا تا سه برابر حقالزحمههای بیبیسی فارسی. بعضی اتفاقات مانند اهمیتی که این شبکه به پوشش زنده اجلاس منافقین در پاریس میدهد یا آنتن زنده در اختیار اعضای گروهک تروریستی پژاک قرار دادن، به طور جدی حرفهایی را که راجع به وابستگی مالی ایراناینترنشنال به سعودیها زده میشود، تقویت میکند؛ اینکه دست زدن به حرکتهای انتحاری مانند چنین حرکتهایی به فشار مقامات بالادستی طرف سعودی صورت گرفته است چه کسی است که نداند مجاهدین خلق و گروهکهای تجزیهطلبی که در غرب ایران دست به اقدامات تروریستی میزنند، اعتبار و وزنی میان افکار عمومی ایرانیان ندارند.

مستقل وابسته؟!

رمضانپور ،از اعضای شورای سردبیری ایراناینترنشنال این شبکه را مستقل ومتعلق به بخش خصوصی میداند اما ظاهرا این همه واقعیت نیست و پای سعودیها در میان است. پوشش زنده اجلاس منافقین در پاریس و آنتن را در اختیار اعضای پژاک قرار دادن این فرضیه را تقویت کرده که وابستگی شبکهای که اسم ایران را یدک میکشد به سعودیها جدی است.

محمدصادق علیزاده