۱۳۹۷/۰۲/۳۱
۴:۴۷ ب٫ظ

آمریکا در حال تجزیه آمریکای لاتین است

مانوئل زلايا، رئيس جمهوري پيشين هندوراس دو سال پيش به دنبال وقوع كودتا از كشور گريخت.

پيش از كودتا، مانوئل زلايا قصد داشت دوران رياست جمهوري خود را افزايش دهد اما مخالفان مانع از اقدام وي شدند.

براساس گزارش خبرگزاري رويترز، به دنبال بازگشت زلايا به هندوراس هزاران تن به استقبال وي رفتند.

تبعيد زلايا در سال 2009 با محكوميت بين‌المللي مواجه شد به طوري كه جامعه جهاني از اين اقدام به عنوان يك حركت ضد دموكراتيك دوران جنگ سرد ياد كرد. عضويت اين كشور در سازمان كشورهاي قاره آمريكا لغو شد و اعضاي اين سازمان كمك‌هايشان را به هندوراس قطع كردند.

سازمان دهندگان كودتا عليه زلايا اعلام كرده بودند كه وي تهديدي براي دموكراسي محسوب مي‌شود.

زلايا همپيمان نزديك هوگو چاوز، رئيس جمهوري ونزوئلا محسوب مي‌شد.

پرورفيريو لوبو، رئيس جمهوري جديد هندوراس تلاش كرد تا روابط خود را با كشورهاي مخالف كودتا در هندوراس از جمله برزيل بهبود بخشد. دولت لوبو هم اكنون از سوي آمريكا، اتحاديه‌ ارويا و كشورهاي مركزي حوزه درياي كارائيب به رسميت شناخته شده است. اما سازمان كشورهاي قاره آمريكا دولت لوبو را به رسميت نمي‌شناسد.

اعضاي اين سازمان قرار است در مورد عضويت مجدد هندوراس در اين سازمان ظرف چند روز آينده راي گيري كنند.

زلايا با اين شرط به كشورش بازگشته كه با تهديد زنداني شدن روبرو نشود و هم پيمانانش بتوانند در فعاليت‌هاي سياسي شركت كنند. زلايا در سال 2006 و به دنبال حضور در راس قدرت در هندوراس به عنوان يك رهبر چپ گراي ديگر در قاره آمريكا شناخته شد.

هنوز هم تنش‌ها ميان حاميان زلايا و دولت لوبو وجود دارد. بازگشت زلايا به هندوراس يا مي‌تواند شرايط را آرام كند و يا اختلافات را تشديد كند. گفته مي‌شود كه مانوئل زلايا قرار است با لوبو ديدار و گفتگو كند.

به گفته كارشناسان، بازگشت زلايا به هندوراس مي تواند زمينه را براي بازگشت دوباره هندوراس به جامعه جهاني هموار كند.

مانوئل زلايا در جمع حاميانش گفت: مشكل فقر و فساد مالي كه جوامع آمريكاي لاتين مدت‌هاست با آنها دست و پنجه نرم مي‌كند از طريق خشونت حل و فصل نمي‌شود بلكه از طريق دموكراسي بيشتر قابل حل است.

زلايا همچنين از ايده تشكيل يك مجمع قانون اساسي براي اصلاحات در قانون اساسي هندوراس حمايت كرد. وي همچنين از رئيس جمهوري ونزوئلا، كلمبيا و آرژانتين به دليل حمايتشان تشكر كرد. پيش از اين كلمبيا و ونزوئلا به ميانجيگري براي بازگشت زلايا كمك كرده بودند.

هوگو چاوز نيز در پيامي از بازگشت زلايا به كشور استقبال كرد.

زلايا طي سخنراني‌اش آمريكا را به حمايت از دولت روبرتو ميچلتي كه جايگزين دولت وي شد متهم كرد.

باراك اوباما، رئيس جمهوري آمريكا و برخي از مقام‌هاي آمريكايي چند روز پس از كودتا در هندوراس از اين اقدام انتقاد كرده بودند.

زلايا گفت: از اقدامات آمريكا انتقاد دارم چون به طور غيرمنصفانه در حال تجزيه آمريكاي لاتين و حمايت از ديكتاتوري عليه هويت مردم هندوراس است.

 

زمان انتشار : 1390-01-01