۱۳۹۹/۰۳/۱۸
۹:۱۶ ق٫ظ

مشکلات مالی و بودجه‌ای معاونت برون‌مرزی صداوسیما این سال‌ها بیش از پیش گریبانگیر شده و همچنین باعث شده این شبکه ها کمتر بتوانند سراغ کارهای تولیدی بروند. در زمینه تعدیل اجباری نیرو نیز تعداد خبرنگاران بسیار کاهش پیدا کرده ...

مشکلات مالی شبکه‌های برون‌مرزی ایران را بررسی کرده است

آیا صدای ایران حذف می‌شود

به گزارش الأمه:

مشکلات مالی و بودجه‌ای معاونت برون‌مرزی صداوسیما این سال‌ها بیش از پیش گریبانگیر شده و همچنین باعث شده این شبکه ها کمتر بتوانند سراغ کارهای تولیدی بروند. در زمینه تعدیل اجباری نیرو نیز تعداد خبرنگاران بسیار کاهش پیدا کرده و خبرنگاران برون‌مرزی این سازمان از ۲۰۰‌نفر به زیر ۵۰‌نفر رسیده است. پخش شبکه عربی زبان بین‌المللی الکوثر روی ماهواره یوتل‌ست امکان دسترسی مخاطبان در کشورهای عربی منطقه در غرب آسیا و شمال آفریقا را به برنامه‌های این شبکه فراهم می‌کرد. اما این شبکه به‌دلیل بدهی مالی در ابتدا‌4 و بعداز آن 6ساعت قطع و امکان دسترسی مخاطبان را نسبت به گذشته بسیار محدود کرده است. این درحالی است که شبکه آی‌فیلم انگلیسی نیز از سمت پاکست برای پرداخت بدهی خود اخطارگرفته است.

سرمایه‌های اجتماعی خود را از دست دادیم یکی از مسوولان معاونت برون‌مرزی سیما در گفت‌و‌گو با خبرنگار «صبح‌نو» پیرامون این مسأله اظهار داشت: ما در سازمان چند بخش هستیم که علاوه بر بودجه ریالی نیاز به بودجه ارزی نیز داریم. ما مشغول به کارهای بین‌المللی و خارج از کشور هستیم. شبکه‌های برون‌مرزی به‌دلیل فعالیت خود و خبرنگاران در دفاتر خود باید از طریق بودجه ارزی امورات خود را بگذرانند، معاونت فنی نیز برای اجاره ماهواره‌هایی که شبکه‌های داخلی نیز روی آن‌ها گرفته می‌شود باید بودجه ارزی در اختیار داشته باشد.
وی ادامه داد: به‌طور کل چند بخش از سازمان نیازمند بودجه ارزی است. این بودجه‌ها در کنار سایر بودجه‌های سازمان تصویب می‌شود و به مرور طی چند نوبت به سازمان تزریق و تقسیم می‌شود. بودجه ارزی که برای شبکه‌های برون‌مرزی در نظر گرفته شد طی 6سال گذشته با توجه به نرخ برابری ارز به یک سوم کاهش پیدا کرد. علاوه بر آن ما توسعه کمی داشتیم و شبکه‌هایی ساختار معاونت برون‌مرزی اضافه شدند و به جای اینکه بودجه سازمان ما افزایش پیدا کند، بسیار کاهش پیدا کرد. به‌طور کل میزان دریافتی ما به مرور خیلی دیر و کم تزریق می‌شد و سازمان هم به اجبار بودجه دریافتی را با وسواس و صرفه‌جویی مصرف می‌کرد.
این مقام مسوول در ادامه درباره مشکلات این معاونت در شرایط کمبود ارزی گفت: ما از 200خبرنگار فعال روی آنتن 14شبکه تلویزیونی و33‌رادیو به 50‌خبرنگار تقلیل پیدا کرده‌ایم. این موضوع برای معاونت شبکه برون‌مرزی و ویترین سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران فاجعه بزرگی به شمار می‌آید. ما به جز این شبکه‌ها شبکه برون‌مرزی دیگری نداریم و به جای اینکه آن را گسترش بدهیم و پیشرفت کنیم متاسفانه پسرفت می‌کنیم. ما در بخش‌های گوناگونی خبرنگار نداریم و شبکه «پرس‌تی‌وی» که مهم‌ترین و فراگیرترین رسانه ماست به مرور خبرنگاران فعال خود را از دست می‌دهد. این عدم بودجه کافی و از دست دادن خبرنگاران به نوعی اعتماد شبکه را زیر سؤال می‌برد. دعواهای جناحی و درگیری با صدا و سیما تاثیرات خود را در معاونت شبکه برون‌مرزی می‌گذارد، شبکه‌های داخلی به هر نحوی امورات خود را می‌گذرانند و در نهایت این شبکه برون‌مرزی است که آسیب می‌بیند.
وی ادامه داد: شبکه الکوثر برای 6ماه باید 150‌هزار دلار به یوتل‌ست پرداخت می‌کرد این مبلغ به دلایلی که عنوان کردیم انباشت شد و مجموع بدهی‌هایی که شبکه الکوثر و سحر باید پرداخت کنند به 400هزار دلار رسیده است. الکوثر در ابتدا 4ساعت و سپس 6ساعت به صورت کامل قطعی دارد و شبکه برون‌مرزی سحر اردو نیز 24‌ساعت روز قطعی دارد. ما در پاکستی قطع شده‌ایم که 400‌تا 500‌هزار مخاطب بالقوه‌ای برای ایران داشت، برنامه‌هایی که در کشمیر و شبه قاره مخاطبان مسلمان بسیاری برای ایران داشت. ما در شبکه‌های کابلی قرار نداشتیم ولی این شبکه‌ها آنقدر جذابیت داشته که مردم این نواحی روی پاکست، برنامه‌های مارا تماشا کنند. متاسفانه ما به‌دلیل مشکلات مالی همه این‌ها را از دست دادیم و مشخص نیست این سرمایه اجتماعی چطور و چگونه بازمی‌گردد. مشخص نیست دولت کمکی به ما و بهبود این شرایط می‌کند یا خیر ولی ما در حال پیگیری بیانیه‌ای هستیم تا بتوانیم رسانه‌ای‌تر این موضوع را پیگیری کنیم. نکته‌ای که حتماً باید اضافه کنم اخطار «آی‌فیلم» انگلیسی است که اگر تا مدتی مشخص بدهی آن هم پرداخت نشود به سرنوشت این دو شبکه دچار می‌گردد.
پس با توجه به این سخنان نتیجه می‌گیریم مسوولان این شبکه‌ها به‌خاطر کمبود بودجه توان پرداخت بدهی به شرکت‌های ماهواره‌ای را ندارد و به شدت
چشم انتظار کمک دولت در این خصوص هستند که باید هر چه سریع‌تر با یک توافق مؤثر حل شود. الکوثر یکی از بازوهای قدرتمند رسانه‌های خط مقاومت است و با حذف از یوتل‌ست، از سویی هم شبکه اردوی سحر هم از سوی شرکت پاکست قطع شد تا این شبکه‌ها هزاران مخاطب اردوزبان شبه قاره هند خود را از دست رفته ببیند. بسیاری از شبکه‌های رژیم اسرائیلی در غیاب این دو شبکه در جذب مخاطب با فراغ بال عمل می‌کنند. اما اگر چه در نهایت امر، این مشکل توقف پخش جهانی به علت بدهی رفع نشود، احتمال آنکه این لطمه دامان دیگر شبکه‌های برون‌مرزی ایران را بگیرد بسیار زیاد است.
شبکه جهانی سحر، نخستین شبکه تلویزیونی برون‌مرزی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، از ۲۵‌آبان‌ماه سال‌۱۳۷۶ مصادف با ۱۶‌نوامبر‌۱۹۹۷ میلادی در ساعاتی محدود به هفت زبان عربی، ترکی آذربایجانی، بوسنیایی، ترکی استانبولی، فرانسه، انگلیسی و اردو در مجموع با ۱۹‌ساعت پخش کار خود را آغاز و از دی‌ماه سال‌۱۳۹۳ با سیاستگذاری جدید به عنوان شبکه‌ای رادیو و تلویزیونی، به تدریج فعالیت خود را در قالب ۴‌کانال ۲۴‌ساعته به زبان‌های کردی، ترکی آذربایجانی، اردو و بالکان با روزانه ۹۶‌ساعت پخش توسعه داد. شبکه جهانی سحر به‌عنوان شبکه‌ای عام، ذائقه‌های مختلف خانوادگی را با تولید، تأمین و پخش برنامه‌های متنوع در قالب‌های نمایشی، مستند، جنگ و مسابقه، سیاسی و اقتصادی تأمین می‌کند. این شبکه در کنار این برنامه‌ها، برنامه‌های خبری داخلی و بین‌المللی را پوشش می‌دهد. کانال‌های رادیو تلویزیونی شبکه جهانی سحر شامل 4بخش سیمای ترکی آذربایجانی، سیمای کردی، سیمای بالکان و سیمای اردو می‌شود اما به‌دلیل بدهی بالای مالی به ماهواره یوتل‌ست به‌طور کامل قطع و از دسترس مخاطبان خارج شده است.

 

منبع: روزنامه صبح نو 

نویسنده : زهرا سادات مصطفوی