۱۳۹۷/۱۱/۱۶
۴:۵۸ ب٫ظ

حجت‌الاسلام دکتر سهیل اسعد، بازیگر آرژانتینی و کارگردان سابق تئاتر، چند دهه قبل، مسلمان شد و به ایران آمد و در حوزه علمیه قم تحصیل علوم اسلامی را آغاز کرد. او اکنون از اشخاص تأثیرگذار در شبکه ««هیسپان تی‌وی»» است.

گفت‌وگوی «صبح‌نو» با سهیل اسعد مجری مسلمان ««هیسپان تی‌وی»

از بازیگری تئاتر تا دعوت مردم به اسلام

به گزارش الأمه:

زمانی که با سهیل اسعد به منظور بررسی ظرفیت‌ها و فرصت‌هایی که شبکه «هیسپان تی‌وی» دارد، صحبت می‌کردیم، برای سخنرانی در دانشگاه‌های بولیوی به این کشور در مرکز آمریکای لاتین سفر کرده بود؛ با این حال سؤالات ما را به فارسی روان پاسخ داد. این گفت‌وگوی متفاوت را به‌مناسبت 11‌بهمن، سالگرد تأسیس «هیسپان تی‌وی» با هم می‌خوانیم:
 
فرهنگ مردم آمریکای لاتین دارای چه مؤلفه‌هایی است؟
 معمولاً گفته می‌شود مردم آمریکای لاتین که اصطلاح عامی است، اما دقیق نیست. به هر حال ملت با ملت و فرهنگ با فرهنگ در آن ناحیه فرق دارد، مثلاً برخی کشورها مانند اکوادور، بولیوی، و پرو اکثراً سرخپوست هستند و این شامل فرهنگ و عقاید و دین آن‌ها هم می‌شود. اگر به آرژانتین بروید، خواهید دید که بیشتر مردم آن کشور فرهنگ و باورهای اروپایی دارند، چرا که بیشتر جمعیت آن از مهاجران اروپایی تشکیل شده است. به همین شکل اگر به برزیل و سواحل کارائیب مانند ونزوئلا و کلمبیا نگاه کنید، جمعیتی بزرگ از مردم را سیاه‌پوست و دارای فرهنگ آفریقایی می‌یابید.
 از این رو اگر چه مشترکاتی دارند، اما یک فرهنگ مشترک در آمریکای لاتین وجود ندارد بلکه دستکم سه فرهنگ متفاوت سرخپوستی، اروپایی و آفریقایی را می‌توان دید. از این رو آمریکای لاتین را نباید به شکل یک واحد نگاه کرد.
 
به نظر شما پخش اخبار و تحلیل‌های خاورمیانه در «هیسپان تی‌وی» بهتر است یا پرداختن این شبکه به حوادث آمریکای لاتین؟
 مردم آمریکای لاتین بیشتر از رسانه برای سرگرمی استفاده می‌کنند چرا که آگاهی سیاسی و اجتماعی به‌حدی نیست که بخواهند به اخبار روز جهان و خاورمیانه اهتمام بورزند، مگر اخبار محلی شهر و کشور خودشان. از این رو «هیسپان تی‌وی» در بخش خبر باید به اخبار کشورهای منطقه آمریکای لاتین تمرکز داشته باشد تا اخبار و تحولات خاورمیانه. چرا که کمتر توجهی به مسائل خبرهای جهان اسلام در میان این ملت‌ها وجود دارد. 
البته این نکته را هم متذکر می‌شوم که متفکران و کارشناسان سیاسی از «هیسپان تی‌وی» به‌عنوان یک منبع خبری در خصوص بحران‌های خاورمیانه و جهان اسلام بهره می‌گیرند. در خصوص سایر مناطق جهان هم به منابع چپی و سوسیالیستی و به‌ویژه شبکه «راشا تودی» روسیه توجه می‌شود.
 
 مجریان «هیسپان تی‌وی» ایرانی باشند برای انتقال پیام بهتر است یا مانند شما اهل آمریکای لاتین؟
 ممکن است یک مجری بومی را بیاورید که دو کلمه هم نتواند مقابل دوربین صحبت کند و شاید یک ایرانی هم باشد که اسپانیایی را از مردم ما بهتر صحبت کند و در عین حال در کار رسانه متخصص باشد و بتواند خوب ارتباط برقرار کند. قطعاً این خیلی مطلوب است. نقطه مقابل هم هست که یک مجری بومی را دعوت کنید که حتی نتواند دو کلمه با مهمان برنامه صحبت کند، خب این اصلاً مفید نیست. بنابراین مجری باید به زبان اسپانیایی کاملاً مسلط باشد و دارای ویژگی‌هایی مانند اطلاعات در خصوص مسائل سیاسی و اقتصادی باشد، اصطلاحات تخصصی رسانه را بشناسد و در مواجهه با دوربین هم قوی عمل کند. البته معمولاً در مسائل رسانه‌ای برای تأثیرگذار بودن باید بومی‌سازی کرد. به همین خاطر هم شما به‌ندرت می‌توانید در شبکه‌هایی مانند «« بی‌بی‌سی»» و «سی‌ان‌ان» مجری غیر بومی ببینید.
 
نقاط مثبت فعالیت شبکه «هیسپان تی‌وی» را چگونه می‌بینید و چگونه می‌توان کیفیت برنامه‌های آن را بهبود بخشید؟
 «هیسپان تی‌وی» اخبار متفاوتی را پخش می‌کند و دروغ‌های شبکه‌های جریان سلطه را بازنشر نمی‌دهد، بلکه خبرهای موثق را منتشر می‌کند. در مستند و تحلیل به موضوعات و مناطقی می‌پردازد که مغفول واقع شده‌اند. این شبکه در بخش دوبله و ترجمه هم کار قشنگی انجام داده است. همچنین فیلم‌های سینمایی این شبکه بسیار با‌کیفیت است. نمونه‌ای که خودم دیدم فیلم حضرت مریم؟سها؟ بود که چند بار در ونزوئلا پخش شد و با استقبال مردم هم مواجه شد. البته «هیسپان تی‌وی» باید بیشتر روی سرگرمی کار کند چرا که رسانه‌ها در این منطقه در سه بخش سرگرمی، اخبار و آموزش فعالیت می‌کنند. 
نقاط ضعفی هم دارد که به امکانات محدودش مربوط است. به‌طور مثال در برنامه‌های شبکه‌های بین‌المللی معمولاً 10 تا 15‌نفر اقدام به جمع‌آوری اطلاعات، تحقیق و هماهنگ کردن مهمان و کارشناس و... می‌کنند؛ اما در «هیسپان تی‌وی» چنین امکاناتی وجود ندارد.
 به عنوان مثال مجری برنامه دارای یک کادر و اکیپ کاری نیست تا بتواند با قدرت همه‌جانبه برنامه را از هر لحاظ پوشش دهد، بلکه خود اشخاص باید همه کارها را انجام دهند که این هم باز به محدودیت منابع مالی شبکه بازمی‌گردد.
 
نظر مردم آمریکای لاتین نسبت به رسانه‌های غربی و شرقی چگونه است؟
من به صورت تخصصی در این زمینه تحقیق نکرده‌ام، ولی نظر شخصی خود را به‌عنوان یک آرژانتینی و بر اساس دریافت‌هایی که از دوستان، فامیل، تجربه دانشگاه‌ها و زمانی که در آرژانتین زندگی می‌کردم، بیان می‌کنم. اصولاً در آمریکای لاتین دو گروه داریم؛ یا همه عاشق آمریکا هستند و آمریکا‌پرست‌اند که رسانه‌های غربی را به‌عنوان منبع خبری قبول دارند و برای آن قداست قائل هستند؛ یا ضد آمریکا هستند. گروه سومی وجود ندارد. در مورد رسانه‌های شرقی هم هرگز دیده نمی‌شود استفاده فراگیری از آن‌ها صورت بگیرد، مگر از سوی اندکی از متخصصین برای رشته تخصصی‌شان. به بیان دیگر رسانه‌های شرقی و خاورمیانه در فرهنگ آمریکای لاتین مطرح نیست.
 
مردم آمریکای لاتین بیشتر فیلم و سریال دوست دارند یا برنامه‌های افشاگرانه خبری و تحلیلی؟
 معروف است که مردم آمریکای لاتین بیشتر فیلم و سریال می‌بینند. به شخصه به خاطر دارم در دوران کودکی تا 20سالگی که در آرژانتین بودم 90درصد برنامه‌هایی که نگاه می‌کردیم یا فیلم بود یا سریال. جالب است بدانید آمریکای لاتین خود صادرکننده فیلم و سریال هم هست. سریال‌های مکزیکی، ونزوئلایی و آرژانتینی شهرت جهانی دارند. از آنجا که تئاتر کار می‌کردم به یاد دارم که استاد من در تئاتر از سریالی که به‌عنوان بازیگر در آن شرکت کرده بود و به ژاپن صادر شده بود، تعریف می‌کرد. جالب‌تر اینکه برایش خنده‌دار بود که خودش را می‌دید که به ژاپنی صحبت می‌کند. به بیان دیگر مردم این کشورها بیشتر برای لذت بردن به رسانه توجه می‌کنند، به همین دلیل هم رسانه‌های آن منطقه بیشتر بر این بخش متمرکز هستند تا سایر امور.
 
شما به‌دلیل همکاری‌تان با «هیسپان تی‌وی» در آمریکای لاتین مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اید؟
مشکلات زیادی داشتیم و اذیت شدیم، اما نه به خاطر فعالیت رسانه‌ای. آنچه که بعد از کار رسانه‌ای دیدم همه خیر و خوبی بود. یعنی مکان‌هایی که من رفتم یا مردمی که برنامه‌ها و مستندهای مرا دنبال می‌کردند، همه تحلیل‌های مثبت و خوبی از من داشتند و از این لحاظ به شخصه به‌خاطر کار رسانه هیچ مشکلی نداشته‌ام. 

منبع: صبح نو