۱۳۹۸/۰۶/۰۳
۸:۲۱ ق٫ظ

در یادداشت قبلی اشاره شد که ضروری ترین ابزاری که ایران در دیپلماسی عمومی خود بایستی به کار گیرد، رسانه و سایبر دیپلماسی است.

تقریبا هیچ در دیپلماسی!

به گزارش الأمه:

سایبر دیپلماسی آن گونه که به اشتباه در سال های اخیر تصور شده، تبلیغ ایدئولوژیک و سیاسی نیست. خطای راهبردی که گاه در مناطقی که درک مشترکی از مبانی فکری نظام ایران نداشته اند نتیجه معکوس داده است.

با توجه به سند چشم انداز ۲۰ ساله مهم ترین هدف دیپلماسی عمومی ایران باید نزدیکی و تعامل با افکار عمومی مردم کشورهای منطقه و جهان باشد. ایران بایستی تلاش کند در یک نقشه راه بلندمدت و با استفاده خلاقانه از ابزارها و قالب های رسانه ای نوین الگوها و ارزش های مردم کشورهای منطقه را به سنت ها، ارزش ها، ایده های دینی، فرهنگی اجتماعی، سیاسی و اقتصادی خود نزدیک کند.

امری که دشواری آن در سیطره امپراطوری رسانه ای آل سعود بر شبکه های ماهواره ای و مجازی منطقه و جهان اسلام دو چندان می شود. آل سعود با توجه به ویژگی ها و خصوصیات متفاوت ایران و چالش هایی چون ناهمگونی مذهبی و زبانی شبانه روز در رسانه های جمعی و مجازی به تخریب وجهه ایران می پردازد. با این حال وضعیت کنونی بیش از آن که محصول فعالیت طیف مقابل باشد، محصول انفعال ماست.نهادهای دیپلماسی عمومی ایران مثل شورای عالی فضای مجازی، وزارت امور خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، صدا و سیما، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، کمیته امداد امام خمینی (ره)، معاونت بین الملل حوزه های علمیه و جامعه المصطفی العالمیه، اداره امور بین الملل روابط عمومی های وزارتخانه های مرتبط نقشه راه مشخصی برای استفاده از فضای مجازی ندارند و فعالیت های مجزای آنها هم مقطعی بوده و منجر به هم افزایی نشده است.

• در حوزه معرفی و تسهیل فعالیت های تجاری و اقتصادی تقریبا هیچ کاری صورت نگرفته است.

• سایت های دانشگاه ها خالی از اطلاعات است و در شبکه های اجتماعی فعالیتی ندارند.

• در حوزه گردشگری، ظرفیت های موجود کمتر مخاطب را ترغیب می کنند تا به برنامه ریزی برای سفر به ایران بپردازند.

• محصولات رسانه ای ایران که تعداد باکیفیت آنها نیز کم نیست، به درستی توزیع نشده اند. برای مثال فیلم محمد رسول الله مجید مجیدی به عنوان فیلم ترکیه ای میلیون ها بار دیده شده است!

• حضور روابط عمومی های وزارتخانه ها و نهاد دولتی اقتصادی ما در فضای مجازی انگلیسی و عربی... تقریبا هیچ بوده و فرصت های فراوان تجاری از این عدم حضور از دست رفته است. حال آن که عمده آنها پسوند امور بین الملل را در عنوان خود دارند.

 

محمد ولوی