۱۳۹۸/۰۸/۰۱
۷:۲۵ ق٫ظ

سعاد مخنت در واقع دنبال ریشه تروریسم منسوب به گروه­‌های اسلامی و نحوه شکل‌­گیری آن بوده و هست؛ گرو‌ه‌­هایی مثل القاعده و داعش.

تلاش زنانه برای حل معمای «داعش»

به گزارش الأمه:

مخاطب جمله بالا، روزنامه‌­نگاری به نام سعاد مخنت است و گوینده­ آن، ابویوسف یکی از افراد بانفوذ جبهه داعش.

این دیالوگ در یک دیدار نیمه‌­رسمی رد و بدل شده است. شخصی که خود را نماینده دولت اسلامی می‌­داند قطعاً به راه خودش هم ایمان دارد و سعاد مخنت دختر جوان روزنامه­‌نگارِ مراکشی‌تبارِ تبعه آلمان در پی کشف منشاء و دلیل این یقین و قطعیت است. چرا یک گروهک خون­ریز و قاتل خود را برتر و والاتر از همه می­‌دانند؟

سعاد مخنت تجربه­‌ها و نظریات خود را در کتابی به نام «به من گفتند تنها بیا» مکتوب کرده. عنوان کتاب به علاوه توضیح روی جلد «پشت خطوط داعش» و حتی فصل اول کتاب این شبهه را به وجود می‌­آورد که سعاد مخنت به پشت جبهه داعش راه پیدا کرده و تمام صفحات کتاب حاصل گفت‌وگو با فرماندهان و نیروهای داعش است. عنوان کتاب حتی تاحدودی توهم آدم‌­ربایی را به وجود می‌­آورد.

دختری که اسیر دست داعش شده و به طور معجزه‌­آسایی نجات پیدا کرده، اما همه این چینش‌ها شاید فقط یک ترفند تبلیغاتی است برای جلب توجه مخاطب. البته این ترفند تبلیغاتی چیزی از ارزش‌­های این کتاب کم نمی‌­کند. خبرنگار جوان اسیر دست داعش نبوده. حتی هیچ­‌وقت پا به جبهه‌­های داعش نگذاشته اما در مکان‌­هایی حضور داشته که کم­‌خطرتر از جبهه داعش نبودند. پا به مکان­‌هایی گذاشته و با افرادی  گفت‌وگو کرده که زنده برگشتن از آن موقعیت­‌ها اغلب شبیه یک معجزه است.

سعاد مخنت در واقع دنبال ریشه تروریسم منسوب به گروه­‌های اسلامی و نحوه شکل‌­گیری آن بوده و هست. گرو‌ه‌­هایی مثل القاعده و داعش. او گاهی با سران این جنبش‌­ها به گفت‌وگو نشسته و گاه با افراد رده‌­های پائین‌تر و گاه با خانواده­‌های این افراد. حوادث کتاب به صورت متوالی از سال ۲۰۱۴ شروع شده و در سال ۲۰۱۶ به سرانجام می‌­رسند. اما همه حوادث به صورت خطی پیش نمی‌­رود. نویسنده کتاب به فراخور صحنه‌های کتاب فلاش‌­بک زده و داستانی را در گذشته روایت کرده است.

بخش قابل توجهی از کتاب مربوط به کودکی و زندگی خانوادگی نویسنده است. شاید با توجه به موضوع کتاب پرداختن به زندگی خصوصی نویسنده غیرضروری به نظر برسد، اما اگر بدانیم که او از مادری شیعه و پدری سنی متولد شده و به عنوان یک مسلمان عرب‌­تبار در یک کشور اروپایی با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم کرده، دیگر روایت‌­های شخصی، بی­‌مورد به نظر نمی‌­رسند. تجربه زیستی از او یک منتقد و تحلیل­گر ساخته است.

سعاد مخنت در کتاب «به من گفتند تنها بیا» فقط یک راوی یا قصه‌­گو نیست. او اطلاعات را تحلیل می‌­کند و با توجه به تحلیل‌­هایش به نقد جامعه می‌­پردازد و اتفاقاً نوک تیز پیکان نقد او به سمت تروریست­‌ها نیست. او مجموعه عواملی که باعث شکل­‌گیری این گروهک­‌ها شده­‌اند را مورد هدف قرار داده است. خیلی بی­‌پروا به سیاست‌­های غرب خصوصاً آمریکا می‌­تازد اما اختلاف میان شیعه و سنی را هم یکی از عوامل مهم این فجایع می‌­داند. البته همه تحلیل‌­ها را از زبان خودش ارائه نمی‌­دهد. بخشی از این تحلیل­‌ها را در نقش راوی از زبان دیگران نقل می‌­کند. خصوصاً وقتی که نقش شیعیان را در این حوادث پررنگ می‌­کند یا جایی که به نقش ایران در منطقه اشاره می‌­کند.

«به من گفتند تنها بیا» در ۳۳۶ صفحه و با قیمت ۳۵ هزار تومان توسط انتشارات کتابستان معرفت روانه بازار نشر شده است.

 

منبع: فارس