۱۳۹۹/۱۱/۱۸
۴:۲۷ ب٫ظ

«اسطوره‌های عشق»، کتابی است قابل تأمل. قابل تأمل از آن جهت که اساس نگارش آن بر مبنای واقعیت‌هایی است جان‌فرسا از عراق مظلوم مبتلا به صدام.

یادداشت/ حسن مجیدیان

دختر قهرمانی که به حکم صدام اعدام شد

به گزارش الامه؛ کتاب «اسطوره های عشق» ترجمه ای است از کتاب «آخر اساطیر الحب» اثر نویسنده و ادیب عراقی آقای کمال السید. از اولین محصولات ترجمه ای بچه های کاری و خوش ذوقِ دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و انتشارات راه یار. کتابی نسبتا حجیم اما قابل تامل و شیرین. قابل تامل از آن جهت که اساسِ نگارش کتاب بر مبنای واقعیت است. واقعیت های عجیب و جان فرسا و جگرخراشی از عراقِ مظلومِ مبتلا به صدام و بعث. و شیرین از بابت قلم روان و شاعرانگی های کمال السید و ترجمه ی خوب و دقیق خانم اسماء خواجه زاده.

ما از عراق این سرزمین کهن و تمدن دار و پر رمز و راز چندان نمی‌دانیم. خاصه از عراقِ بعد از قیام 1920 علیه استعمارگران انگلیسی و بعد از آن، جریانِ کودتاها و آمدنِ عبدالکریم قاسم، عبدالسلام عارف، حسن البکر و در نهایت آن جنایتکار ِ خون ریزِ چنگیز تبار، صدام حسینِ تکریتیِ عفلقی.

مرامِ تباه و ضدانسانی بعث و سیطره و هیمنه ی آن بر جمیع شئون ملت عراق و رسوخ ترس و ذلت بر ذهن و جان و روانِ آن ملتِ مظلوم و ماشین عجیب و غریب سرکوب و کشتار صدام، آن چنان جرات و جسارت را از این ملت گرفت و این کشور را به خاک سیاه ذلت و خواری کشاند که تا زدودن آن از باور و اندیشه ی نخبگان و آحاد متکثر عراقی راهی دراز و مجاهدتی عظیم و حوصله ای عجیب در پیش است.

حالا که صدام به دوزخ رفته، راه برای ترسیم جنایات او و دستگاه خونریزش و معرفی و رونمایی از شهیدان و مبارزان و آزادی خواهان عراقی هموار شده است. این کتاب هم در همین راستاست. زندگی معصومانه و بهشتیِ شهیده «میسون غازی» با الهام از خاطرات و اسناد کتاب «مذکرات سجنیه».

کتاب اسطوره های عشق خواندنی است. کمال السید هنرمندانه قلم را در خدمت شهدای مظلوم عراق به خدمت گرفته است. کتاب پر از شعر و ادب است. پر است از فرهنگ غنی اسلامیِ آمیخته با طبع حماسی عراقی ها و آمیخته با مناجات های دلنشین!
حتی همین طبیعت عادی و عاری از جذابیتِ عراق را که جز خاک و نخل و فرات چیز خاصی ندارد را به زیبایی به تصویر کشیده است. حالات انسانی، تردیدها، طمع ها، جنایت ها، شهامت ها، امیدهای روشن و رویاهای به خاک رفته را در این کتاب از پشت پرده ی اشک میتوان نظاره کرد.

مظلومیت و شهامت و شهادت خواهیِ شهید امت اسلامی، سید محمدباقر صدر در این کتاب جای خاص خود را دارد. بریدن از تعلقات و مقام و پیشرفت و در ازای آن به کارزار قیام و شهادت و عزت و آزادی خواهی پای نهادن و تا پای چوبه ی دار استقامت ورزیدن توسط میسون و نامزدش حسام، چه شگفت و سترگ و بهت آفرین است. این شهیده ی والامقام که محصول تربیت قرآنی و اسلامی است، سخنانش، رفتارش، سلوک انقلابی اش، زندان و شهادتش و... مردهای مدعی را شرمنده و سرافکنده میکنند. عظمت این روح متعالی نه با این کتاب که با کتاب ها، قابل درک و هضم نیست.

در خلال داستان جذاب میسون و حسام، اثرات ورود فرهنگ غربی و پوست انداختن جامعه ی جدید عراق با غلبه ی مدرنیزاسیون و مکانیسم سرکوب و تفتیش و اختناق گرایی و توسعه ی مرام پست و پلشتِ بعثی و همچنین ریشه دواندن فرهنگ دینی در میان ملت و قیام و دادخواهی از یزیدیان بعثی و انعکاس و اثرِ پیروزی ملت ایران بر نظام شاهنشاهی و... نیز روایت شده است. کتاب خسته اتان نمی کند که فصل به فصل است و عباراتش آهنگین و شاعرانه و البته در مواردی شعاری و آرمانی. اگر با حوصله در کتاب غرق شوید، دوست دارید کتاب تمام نشود و همین طور مزه مزه اش کنید و لذت ببرید.

کتاب را چه خوب که دختران ِ جوان ما بخوانند. شهیده میسون غازی که وجاهت ظاهر و لطافت باطن و بهره مندی از تمتعات دنیا و فضل و ادب و تربیت را با هم داشت همه را برای خدا به مسلخ شهادت و مبارزه آورد. این دختر، این قهرمان، این حوریه ی زمینی، این شهیده ی معصوم، این دختر قهرمان عراقی را باید به دنیای آفت زده ی متعفن شده غرب نشان داد که دختر مسلمان کیست و چگونه است و آنها زن و دختر و مادر را به چه حضیضی کشانده اند! بببین تفاوت ره از کجاست تا به کجا؟ و ببین که چقدر ما با کاهلی و بیخیالی و بی توجهی گوهرهای قیمتی خودمان را در گوشه ای مخفی کرده ایم و آن را سرِ دست نمیگیریم و به رخ دنیا نمی کشیم!

عناصر هنرمند و خوش فهم واحد تاریخ شفاهی بین الملل انتشارات راه یار هنوز با عراق و شهیدان و ستارگان مقاومت کار دارند. امید است راه مبارک و روشنی که با ترجمه ی ارزشمند اسطوره های عشق شروع شده است، تبدیل به جریان فراگیر و موثری شود برای استخراج بیشتر و بهره مندی وافرتر از گنجینه ی مدفونِ تاریخ مبارزات شیعیان قهرمان و شهدای والامقام عراقِ عزیز.
درود بر شهدای راه فضیلت و آزادگی

انتهای پیام