۱۳۹۸/۰۱/۲۱
۷:۳۹ ق٫ظ

رایگان شدن روادید بین ایران و عراق با هدف توسعه گردشگری دو کشور صورت گرفته است. به گفته دبیر کمیسیون گردشگری اتاق ایران، علاوه بر توریسم مذهبی، تجاری سازی گردشگری می تواند بستری برای ماندگاری گردشگران عراقی در ایران ایجاد کند.

روادید رایگان ایران و عراق، تجاری سازی گردشگری را میسر می سازد

به گزارش الأمه:

 در سفر «حسن روحانی» رئیس جمهوری به بغداد در پایان سال گذشته توافقاتی بین ایران و عراق صورت گرفت. یکی از دستاوردهای این سفر، رایگان شدن روادید برای اتباع دو کشور بود. در سفر «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق به تهران نیز اولین روادید رایگان در گذرنامه وی مهر خورد و از 20 فروردین این روادید رایگان اجرایی شد. 


این اقدام به تعبیر نخست وزیر عراق زمینه مناسبی برای ایجاد تسهیلات بیشتر جهت ارتباط نزدیک میان مردم، بازرگانان، فعالان اقتصادی، تجار، دانشجویان و طلاب دو کشور خواهد بود. پیش از این، دولت ایران پیشنهاد لغو روادید بین دو کشور را مطرح کرده بود ولی عراق راضی به این کار نشده بود. 


هزینه ویزای عراق تا پیش از رایگان شدن، به گفته مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت 486 هزار و 680 تومان بوده است، در حالی که از آذرماه سال 96 عراقی ها می توانستند بدون پرداخت هزینه اخذ ویزا وارد منطقه آزاد اروند شوند. 


در سال گذشته با افزایش قیمت ارزهای خارجی برابر ریال، عراقی ها به طور روزانه و گسترده با خودروهای شخصی وارد مرزهای ایران در منطقه آزاد می شدند، چنانکه در همان ایام به گفته «ایرج مسجدی»، سفیر ایران در عراق پس از لغو ویزا بین سه تا پنج هزار عراقی روزانه به منطقه اروند می آمدند. 


«سیدمرتضی نعمت زاده» معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد اروند در سال 96 اعلام کرده بود خرید از اصلی‌ ترین انگیزه سفر گردشگران عراقی به اروند است، چرا که برخی از آن ‌ها حتی نان خود را از این منطقه می ‌خرند، همه این‌ ها قطعا به خاطر تفاوت قیمتی است اما در کل این شرایط به لحاظ اقتصادی اثرگذاری بسیار مثبتی در اقتصاد اروند خواهد داشت.

از زمان اجرای طرح لغو روادید در اروند، مراجعه بیماران از عراق نیز بیشتر شده است. خدمات پزشکی در این منطقه در دو سطح عمومی و تخصصی ارائه می ‌شود که از نظر هزینه برای عراقی‌ ها مقرون‌ به صرفه است. 


به نظر می رسد با رایگان شدن روادید برای اتباع ایرانی و عراقی، صنعت گردشگری ایران نیز از این اقدام دیپلماتیک بتواند بهره مند شود. 


«مسعود شیرین کلام» دبیر کمیسیون گردشگری اتاق ایران درباره بهره گیری از فرصت روادید رایگان بین عراق و ایران به پژوهشگر ایرنا گفت: ویزای رایگان بین هر کشوری می تواند به رشد و توسعه گردشگری کمک کند اما آن تنها ابزار توسعه گردشگری نیست.

آنچه باید مورد توجه قرار گیرد، بهره گیری از اقامت گردشگران عراقی در ایران است. ایران بخاطر شرایط اقلیمی متفاوت از عراق که کوه، جنگل و دریای بیشتری دارد، می تواند گردشگران عراقی را جذب کند.

از طرف دیگر در گردشگری سلامت می بینیم که عراقی ها برای درمان به کشورهای حاشیه خلیج فارس و هند می روند، در صورتی که ما می توانیم با وجود ظرفیت روادید رایگان عراقی ها در گردشگری سلامت بهره گیری کنیم.

آنچه باید مورد توجه قرار گیرد، فراهم کردن بستری برای ماندگاری گردشگران عراقی در ایران است. 


وی درباره توسعه گردشگری و روادید رایگان گفت: حذف هزینه ویزا نباید تنها به گردشگری مذهبی و زیارت ختم شود بلکه باید سایر ابعاد و زوایای گردشگری ایران نیز دیده شود تا مسیر ماندگاری عراقی ها را در ایران بیشتر کند. این ظرفیت جدید می تواند بهانه ای باشد تا حوزه های گردشگری ایران فعال شود و تجاری سازی گردشگری مد نظر قرار گیرد. 


به گفته دبیر کمیسیون گردشگری اتاق ایران، همواره مباحث سیاسی در میان ایران و عراق اولویت بیشتری داشته و بعد از آن مباحث اقتصادی و صنعتی مورد توجه بوده و گردشگری چندان مد نظر نبوده است اما در سفرهای اخیر هیات ایرانی به عراق و سفر نخست وزیر عراق و هیات همراه وی آشکار شد که دولتمردان تصمیم به گسترش روابط و ایجاد فضایی برای گردشگری دارند. 


شیرین کلام در انتها عنوان کرد: در میان مذاکرات و تصمیم گیری ها نباید از ظرفیت بخش خصوصی در گردشگری غافل شد و این فرصتی که دولت ها ایجاد کرده اند می تواند فضایی را برای دستگاه ها و بخش های خصوصی در حوزه فرهنگی و تجاری سازی گردشگری ایجاد کند، چرا که پتانسیل گردشگری ایران برای جذب عراقی ها بیش از گردشگری مذهبی است. 


در جمع بندی می توان عنوان کرد که با اجرایی شدن روادید رایگان بین ایران و عراق قطعا هزینه های سفر به عتبات عالیات برای ایرانی ها کمتر خواهد شد و این اقدام نیز با افزایش زایران تحرک اقتصادی شهرهای عتبات عالیات را به همراه خواهد داشت. 


از سوی دیگر کشور عراق نیز می تواند در هماهنگی و ارتباط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران از ظرفیت های گردشگری فرهنگی و تاریخی خود برای گردشگران ایرانی بهره گیرد. چنانکه تورهای گردشگری تاریخی و فرهنگی به صورت دو جانبه می توانند به نزدیکی مردم ایران و عراق و شناخت ریشه های مشترک تاریخی شان کمک کند.

همانطور که ظرفیت گردشگری ایران بیشتر از گردشگری مذهبی است، عراق نیز می تواند بیش از گردشگری مذهبی خود، برای جذب گردشگران فرهنگی فعالیت کند. 

منبع: ایرنا