۱۳۹۸/۰۸/۲۰
۶:۳۵ ق٫ظ

در یادداشت های قبلی به ضرورت فعالیت دیپلمات های ایران در شبکه های اجتماعی اشاره شد. هر شبکه اجتماعی فرهنگ ارتباطاتی خاص خود را دارد. فرد با عضویت در هر شبکه اجتماعی درگیر نوع خاصی از فرهنگ ارتباطاتی می شود که شامل برخورد، تکیه کلام، اصطلاحات مخصوص، رفتار و... است.

سیاست بازی در توییتر و اینستاگرام!

به گزارش الأمه:

هویت ایرانی از ترکیب هویت های چهارگانه ملی، قومی، مذهبی و مدرن تشکیل شده است و عامل انسجام بخشی، حفظ تداوم ثبات، نظم و یکپارچگی جامعه ایران است. این تصویر که نمادی از اقتدار ایران به رغم همه موانع و مشکلات بوده، باید توسط دست اندرکاران دیپلماسی کشور در شبکه های اجتماعی ترویج شود. تفاوت نگرش ها، ارزش ها، باورها و سبک و شیوه خاصی از زندگی که مغایر با سبک زندگی و نگاه ایرانی است، در عرصه محیط بین الملل یکی از چالش های اساسی است که در بسیاری از موارد ما را در موضع متهم قرار داده و برای آن باید برنامه ریزی کرد. شبهه هایی از قبیل حقوق بشر، مساله زنان، آزادی های اجتماعی، سیاسی و... از جمله مسائلی است که از این نگاه متفاوت ناشی می شود و ضروری است برای آنها در موضع مدعی پاسخ های اقناعی داشت.در سطح منطقه نیز با توجه به ویژگی ها و خصوصیات فرهنگی کشورهای جهان اسلام از جمله تنوع و تعدد گروه های قومی مذهبی، جریانات اسلامی تکفیری و... چالش هایی از قبیل وجود تنوع و ناهمگونی قومی، مذهبی و زبانی در میان کشورهای اسلامی منطقه وجود دارد که در درجه اول باعث دشمنی بین کشورهای منطقه شده و باید برای آن راه حل داشت و در سطح بالاتر به اسلام هراسی و به وجود آمدن دیدی منفی نسبت به مسلمانان منجر شده است.دستگاه دیپلماسی کشور می تواند از طریق تیم های رسانه ای سفارتخانه ها و دیپلمات های ارشد ایرانی در هر کدام از شبکه های ذیل که اهمیتی جهانی با مخاطبان میلیاردی دارند، حضور پیدا کرده و در جهت خنثی سازی این چالش ها به تولید محتوای هدفمند برای سه گروه از شهروندان عادی، نخبگان و سیاستمداران کشور مقصد به زبان محلی و انگلیسی بپردازند. ضمن این که از اهمیت کارهای خلاقانه ای مثل کمک به راه اندازی کمپین ها یا ایجاد صفحات ویژه در رویدادها و رخدادهای مختلف نباید غافل شد:

فیسبوک: با توجه به خصوصیات این شبکه، جامعه هدف تمامی اقشاری هستند که می توانند در مورد ایران در حوزه های مورد علاقه خود شناخت بیشتری پیدا کنند. محتوای مورد نیاز برای ترویج در این شبکه، متون، تصاویر و فیلم های مرتبط با هنر، فرهنگ و تاریخ حوزه تمدنی ایران؛ فرهنگ و آداب و رسوم ایرانی و فرصت های کسب و کار و گردشگری است. در این بین در راستای ماموریت های سیاسی نیز بیانیه های رسمی متناسب با وقایع و مناسبت های زمانی به صورت هوشمندانه باید توزیع شود.

توییتر: افراد اثر گذار از قبیل سیاستمداران، سفرا و دیپلمات ها ضرورت دارد در توییتر حضور یابند و از این شبکه برای ارتباطات سیاسی و دیپلماتیک در سطح دولت ها، نخبگان و شهروندان جامعه هدف استفاده کنند. این شبکه نقش موثری در ارتقای روابط سیاسی کشورها، کاهش تضاد و تبادلات مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و موضعگیری های رسمی دارد.

اینستاگرام: برای انتشار تصاویر و فیلم های کوتاه و جذاب از میراث فرهنگی؛ تمدنی و جذابیت های گردشگری کشور به همراه تصاویر مرتبط با اقتدار و پیشرفت های کشور در عرصه های گوناگون و پوشش رویدادهای ملی و مذهبی.از اینستاگرام برای انتشار تصاویر غیر رسمی از برنامه های مختلف سیاسی و پوشش زنده رویدادهایی که رسانه های رسمی کمتر به آن می پردازند نیز می توان استفاده کرد.

یوتیوب: انتشار بیانیه های سیاسی، تولید ویدئوهای هدفمند، معرفی ظرفیت های ایران در حوزه های مختلف کسب و کار، گردشگری، علمی و فرهنگی... خلاقیت در استفاده از ابزارها و قالب های رسانه ای و شناخت مخاطبان هدف برای تولید محتوا مهم ترین نکته ای است که باید به آن توجه شود. در یادداشت های بعدی با ارائه نمونه هایی به نحوه جریان سازی و انتشار هدفمند محتوا در این شبکه ها در حوزه های مختلف پرداخته خواهد شد.

 

منبع: روزنامه جام جم