۱۳۹۷/۰۳/۰۵
۹:۵۲ ق٫ظ

نکته ی جالبی که در مورد کشور اردن و خاندان پادشاهی این کشور وجود دارد، این است که تمام سرزمین های عربی که زمانی در قبضه ی قدرت خاندان شريف حسين بودند، به مرور زمان و با عدم حمایت انگلستان، از چنگ این خاندان خارج شدند؛ اما حکومت کشور اردن که همچون کمربندی مرزهای شرقی اسرايیل را م

شاه اردن از زاویه ای دیگر-بخش اول

بسم الله الرحمن الرحیم

پیش درآمد

مقاله ی حاضر که تقدیم خوانندگان محترم وبسایت می گردد، در حدود 2 سال قبل توسط مولف آن به رشته ی تحریر درآمد. این مقاله بعد از تحریر، مدت زیادی از انتشار به دور ماند. علت این امر نیز جلوگیری از بروز هیاهو و جنجال در بین منتظران ظهور و پرهیز از هر گونه حرکت شتاب زده، عجولانه و غیر منطقی توسط برخی از شیعیان بوده است.

در عصر حاضر که بنا به نظر بسیاری از علماء دوره ی آخرالزمان می باشد، آفت های فراوانی در زمینه ی نشانه شناسی ظهور به چشم می خورد. متأسفانه افراط و تفریط در زمینه ی مبحث نشانه شناسی ظهور، موجب اتخاذ سیاست های نادرست در این زمینه شده است:

الف) گروهی از شیعیان، هیچ توجهی به نشانه های ظهور و روایات مربوط به آخرالزمان ندارند و به همین دلیل بدون توجه به وقایع اطراف، به امور روزمره مشغولند. به همین دلیل تعدادی از آنان نیز علی رغم ادای فرایض دینی، به دلیل عدم شناخت صحیح از امتحانات و ابتلائات آخرالزمان، گرفتار فتنه ها شده و در گرد و غبار فتنه ها، اهداف اصلی را فراموش می کنند و در این امتحانات مردود می گردند. دیدگاه این افراد نسبت به نشانه های ظهور تفریطی بوده و مانع از موضع گیری صحیح آنان می گردد.

ب) گروه دیگری از شیعیان، متاسفانه راه افراط را در پیش گرفته و با تطبیق دادن افراطی وقایع اطراف خود با نشانه های ظهور، هر واقعه ای را بالاجبار و به واسطه ی انواع و اقسام توجیهات، بر یکی از نشانه های ظهور   منطبق می نمایند و دست به توقیت و تعیین وقت برای ظهور می زنند. این حرکت افراطی نیز تبعات نامناسبی داشته و علیرغم ایجاد امید و شوق در دل منتظران مهدی موعود (عج) در کوتاه مدت، در درازمدت به دلیل عدم صحت تطبیق های ارایه شده و متعاقب آن عدم ظهور حضرت مهدی (عج) در زمان مورد ادعا، موجب نا امیدی و یأس در بین مشتاقان و منتظران ظهور مهدی موعود (عج) می گردد و لطمات جبران ناپذیری بر پیکره ی جامعه ی مهدوی کشور وارد می کند.

ج) اما افرادی که مسیر اعتدال را برمی گزینند و ضمن مطالعه ی توأم با تدبر و تحقیق و همچنین رعایت احتیاطات لازم، به مطالعه پیرامون نشانه های ظهور می پردازند، ضمن حفظ روحیه و آمادگی خود برای زمینه سازی ظهور حضرت مهدی (عج) و پرهیز از گرفتار شدن در فتنه های آخرالزمانی، بی محابا به تطبیق های ناصحیح و نادرست نپرداخته و از افتادن در ورطه ی یأس و ناامیدی دوری می نمایند.

در این بین افراد گروه سوم که به دور از افراط و تفریط به مطالعه ی دقیق پیرامون نشانه های ظهور می پردازند، از سایر افراد موفق ترند و ضمن آمادگی همیشگی و پرهیز از افتادن در ورطه ی فتنه های آخرالزمان، از تعجیل و توقیت در امر ظهور حضرت مهدی (عج) خودداری می نمایند. چرا که آنان خوب می دانند که معصومین (ع) چنین فرموده اند: « کذب الوقاتون و هلک المستعجلون. »

متاسفانه در بین محققین، نشریات، وبلاگ ها و وبسایت ها ،دیدگاه معتدل در زمینه ی نشانه های ظهور، خیلی کم به چشم می خورد و عمده ی رسانه های فرهنگی کشورهای اسلامی، در یکی از دو طیف افراط و تفریط به سر می برند.

بنا بر دلایل فوق، بیم آن می رفت که با انتشار نابهنگام این مقاله، طیف افراطی بی محابا به توقیت و تعجیل و تطبیق های لجام گسیخته و غیر منطقی بپردازند و با ایجاد جنجار و هیاهو در کشورهای اسلامی، موجب برانگیختن فتنه های بزرگ شوند. به همین دلیل تلاش گردید حتی الامکان انتشار این مقاله تا زمانی که خداوند عالم و دانا آن را به صلاح می دانند، به تعویق انداخته شود. در واقع تلاش گردید تا با استخاره به درگاه خداوند متعال در باب یافتن زمان مناسب برای انتشار این مقاله، از نظر حضرت حق پیرامون انتشار آن مطلع شویم. چرا که در عصر حاضر با توجه به غیبت حضرت صاحب الامر (عج)، شیعیان تنها به واسطه ی رویای صادقه و استخاره می توانند از نظر خداوند متعال بهره گیرند.

به لطف خدا و با توجه به تغيير شرايط منطقه طي 4 - 3 هفته ي اخير، استخاره با قرآن كريم، انجام شد كه حاكي از نتايج مثبت انتشار اين مقاله البته به صورت مشروط و رعايت حداكثر احتياطات بود. اميد مي رود كه خداوند متعال، خود اين مقاله را در مسير درست هدايت فرموده و تضمين كننده ي تاثير مثبت آن باشد.

البته هدف اصلی از انتشار این مقاله بیش از آن که معرفی سفیانی باشد، تشویق خوانندگان محترم و مسئولان عزیز کشورمان به تقویت دیدگاه های استراتژیک خود پیرامون کشورهای منطقه و بالاخص اردن با توجه به روایات آخرالزمانی می باشد. چرا که به نظر می رسد استعمارگران غربی و حتی شرقی، خواب شومی برای منطقه دیده اند و قرار است رهبری و استیلای دولت سرسپرده و فاسد اردن را در منطقه ی خاورمیانه تضمین کنند. به همین دلیل از عزیزان محترم خواننده ی وبسایت درخواست می کنیم تا این مقاله را بیشتر به صورت یک مقاله ی استراتژیک مطالعه فرمایند و با مطالعه ی این مقاله به توقیت نپرداخته و مطالب مندرج در این مقاله را قطعی قلمداد نکنند.

با توجه به حساسیت بالای سفیانی در بین نشانه های ظهور، کوچکترین بی دقتی در این زمینه می تواند تبعات نامناسبی به همراه داشته باشد. همچنین با توجه به وقوع تعداد زیادی از نشانه های ظهور در عصر حاضر، بیم آن می رود که تعداد زیادی از شیادان و مدعیان دروغین مهدویت، از موقعیت سوء استفاده کرده و فتنه های بزرگی به راه اندازند. با توجه به این مسئله، انتشار تطبیق های غیر مشروط و و بی محابا پیرامون سفیانی، می تواند تحرکات شیادان و مدعیان را تقویت نماید. بنابراین انتشار صحیح این مقاله نیز هوشیاری مضاعف شیعیان اهل بیت (ع) را می طلبد و این عزیزان باید همه ی جوانب امر را در زمینه ی انتشار اینگونه مقالات در نظر بگیرند.

 

عزیزان خواننده ی وبسایت نیز این را باید بدانند که حتی در صورت صحت مطالب موجود در این تحقیق، باید از جار و جنجال بپرهیزند و از هر گونه حرکت عجولانه و خودسرانه خودداری کنند؛ چرا که در عصر حاضر، رهبری مسلمین بر عهده ی نایب حضرت ولی عصر (عج) یعنی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای است و دستورات ایشان فصل الخطاب مسلمین و بالاخص شیعیان جهان می باشد. با توجه به این مسئله و با عنایت به این که تعداد زیادی از محققین نیز نقش برجسته ای برای رهبر معظم انقلاب در امر زمینه سازی ظهور قائلند، هر گونه حرکت خودسرانه ی مدعی زمینه سازی ظهور و هر فعالیت مغایر با فرمایش های مقام معظم رهبری، حرکتی باطل و منحرف می باشد. به همین دلیل، از عزیزان درخواست می کنیم که در صورت مطالعه ی این مقاله، رویه ای افراطی در پیش نگیرند و در این زمینه، مطیع امر رهبر معظم انقلاب باشند.

نکته ی دیگر این که اخیراً تعداد زیادی از عزیزانی که به نگارنده ی مقاله لطف دارند، وی را با عنوان « استاد خادم الامام (عج) » خطاب نموده اند. مولف مقاله ضمن تشکر از این عزیزان، خود را لایق این عنوان نمی داند و ترجیح می دهد که کماکان با همان عنوان « خادم الامام (عج) » خطاب شود. به خصوص در این عصر که فرقه های انحرافی و مدعیان دروغین، فتنه های بزرگی را رقم زده اند، اطلاق عناوینی از این دست ممکن است سبب بروز سوء تفاهم و بعضاً بدبینی گردد و ممکن است تصورات نامناسبی پیرامون نگارنده ی این مقالات پدید آید. حال آن که نگارنده، تنها محققی دغدغه مند است که تلاش می کند تا از ابزاری که خداوند متعال در اختیارش قرار داده است، در جهت خدمت به اسلام و مسلمین، تنویر افکار عمومی و پاسداری از نظام اسلامی و حکومت زمینه ساز ظهور، بهره گیرد.

در هر حال این مقاله بعد از مدت ها پیش روی خوانندگان عزیز قرار گرفته است. از خوانندگان عزیز درخواست می کنیم که در صورتی که تمایل به تکثیر این مقاله داشتند و یا در صورتی که خواستند به آن لینک دهند، حتماً مقاله را به همراه پیش درآمد، مقدمه، و به صورت کامل انتشار دهند. در غیر این صورت، مولف مقاله از این امر رضایت نخواهد داشت. نکته ی دیگر این که عزیزان از درج هرگونه تیتر جنجالی، توهین آمیز و نامناسب خودداری نمایند و از هر حرکتی که خدای ناکرده منجر به توقیت (وقت تعیین کردن برای ظهور) و قطعی دانستن مصادیق ظهور گردد، خودداری فرمایند. در ضمن عزیزان مراقب باشند که لحن نوشته هایشان به گونه ای نباشد که مدعیان دروغین مهدویت بخواهند از این نوشته ها سوءاستفاده نموده و نزدیکی ظهور را به عنوان بهانه ای برای فعالیت های شیطانیشان قرار دهند.

این مقاله بعد از 2 سال و با توکل بر خداوند متعال بر روی وبسایت « وعده ی صادق » قرار گرفته است. امید می رود که تأثیر مثبتی بر جامعه ی مهدوی کشور بگذارد و فتنه ای به همراه نداشته باشد.

 

با تشکر

 

 

زمان انتشار‌: 1390-01-01