۱۳۹۸/۰۱/۱۷
۲:۲۹ ب٫ظ

اسلام‌‏شناس صربستانی گفت: گفت‌وگوی غرب با اسلام باید مبتنی بر شناخت علمی دقیق از معارف این دین باشد، چون در غیر این صورت، دعوت به گفت‌وگو خیرخواهانه و با هدف نیل به حقیقت نخواهد بود.

شرط تحقق گفت‌وگوی غرب با اسلام به روایت یک صربستانی

به گزارش الأمه:

 جلسه نقد کتاب «اسلام: اعتقاد و حیات» اث ردارکو تاناسکویچ اسلام‌‏شناس مشهور صربستانی در آمفی‌‏تئاتر ساختمان مرکزی کتاب‏خانه ملی صربستان در پایتخت این کشور برگزار شد.

در این مراسم با استقبال محققان، دانشجویان و رسانه‌‏های کشورهای صربستان و بوسنی مواجه شد، سعید خلیلویچ رئیس مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد، سرجان سیمیچ و «نناد کسمانویچ اساتید دانشکده الهیات ارتدوکس و دانشکده علوم سیاسی بلگراد حضور داشتند.

 

 

کتاب «اسلام: اعتقاد و حیات» از سوی قدیمی‏‌ترین سازمان انتشاراتی کشور صربستان با نام «انجمن ادبی صربی» منتشر شده است.

لاکیچویچ: کتاب «اسلام: اعتقاد و حیات» یکی از مراجع مهم بازشناسی اسلام در صربستان است

دراگان لاکیچویچ رئیس انجمن ادبی صربی بیان داشت: چاپ نخست این کتاب، ۱۰ سال قبل به عنوان یکی از منشورات صدمین سال فعالیت «انجمن ادبی صربی» روانه‏ بازار کتاب در صربستان و منطقه بالکان شد و از آن موقع، کتاب پروفسور تاناسکویچ به یکی از مراجع مهم بازشناسی اسلام در میان دانشجویان صربستانی مبدل گشت.

وی افزود:‌ چاپ سوم کتاب، چند فصل جدید، همچون فصول حقوق زن در اسلام، اسلام و مسأله‏ ناسیونالیسم، اسلام و دموکراسی، و اسلام و تولرانس را هم در بردارد.

 

 

خلیلویچ:  توسعه حکمت برهانی در میان مسلمانان ۲ فایده‏ تمدنی داشته است

در ادامه خلیلویچ رئیس مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد گفت: اصطلاحات «اعتقاد و حیات» در عنوان کتاب، می‌‏تواند ناظر به دو مقوله حکمت نظری و حکمت عملی در اسلام باشد، با این توضیح که قرآن به عنوان منبع معرفت وحیانی، فوق عقل نظری و عقل عملی قرار دارد و هر دو بخش حکمت، اعتبار جهان‏‌شناختی خود را از معرفت شهودی و وحیانی به دست می‏‌آورند.

وی افزود: حکمت نظری در بخش فلسفه‏ اولی متکی بر استدلال از نوع قیاس است. قیاس باید هم صورت نتیجه‏‌بخش داشته باشد و هم مواد یعنی مقدمات آن لازم است برخی از شرایط را داشته باشد.

خلیلویچ تصریح کرد: اگر هدف محقق، کشف حقیقت باشد لازم خواهد بود، قیاسی که به کار می‌‏گیرد از قسم قیاس برهانی باشد، اما اگر هدفش تأثیر در نفس شنونده و یا اقناع مخاطب باشد، در آن صورت از قیاس‏‌های خطابی و جدلی استفاده خواهد کرد. در صورت دوم، ممکن است معرفت دینی در حد «دُگم» فروکاسته شود.

وی با بیان اینکه حکمت نظری اسلام در ادوار تاریخی گوناگون به هیچ وجه چهره جدلی یا خطابی غالب نداشته است، با اشاره به تاریخ توسعه‏ حکمت در ایران اسلامی گفت: حکمت نظری در این بخش از جهان اسلام از اتقان کم‌‏نظیر برهانی برخوردار بوده است.

 

این مبلغ صربستانی بیان داشت: هر جا که حکمت نظری اسلامی چهره‌‏ای برهانی به خود گرفت، آن‏جا فقه و فلسفه‏ اجتماعی و سیاسی به عنوان شاخه‏‌های حکمت عملی، رشد چشم‏گیری داشتند. 

وی افزود: توسعه حکمت برهانی در میان مسلمانان ۲ فایده‏ تمدنی مهم داشت. اولاً، آن‏‌ها در مسیر کشف حقیقت، از گفت‌وگوی علمی مؤثر با مکاتب و جهان‌‏شناسی‏‌های دیگر در همه‏ ادوار تاریخی استقبال کردند و ثانیاً، حکمای معاصر در پرتو استحکام برهانی معارف خود به خوبی متوجه محدودیت‌‏های معرفتی علم مدرن شده و راه برون‏‌رفت از بحران‏‌های متراکم انسان مدرن را در جستجوی حقیقت ناب در عرصه‏‌های عقل نظری و عملی دانسته‌‏اند.

خلیلویچ در پایان خاطرنشان کرد: اسلام اگر در حاشیه‏ معنای مدرن علم، هویت تاریخی و تمدنی خود را بازخوانی و بازسازی کند، به زودی به صورت بخشی از این جهان تغییر هویت خواهد داد و ناگزیر، صورت و سیرت قدسی خود را از دست خواهد داد.

 

 

تاناسکویچ: گفت‌وگوی غرب با اسلام باید مبتنی بر شناخت دقیق از معارف این دین باشد

در ادامه دارکو تاناسکویچ هدف از نگارش کتاب «اسلام: اعتقاد و حیات» را بازشناسی اسلام به عنوان دینی با شور و نشاط حیرت‏‌انگیز در اعصار مختلف دانست و گفت: جذابیت اسلام، از نظر وی، حتی در دنیای مدرن که عموماً بی‌‏علاقه به معنویت دینی است، کم‏رنگ نشده است.

اسلام‌‏شناس صربستانی اظهار داشت: گفت‌وگوی غرب با اسلام باید مبتنی بر شناخت علمی دقیق از معارف این دین باشد، چون در غیر این صورت، دعوت به گفت‌وگو خیرخواهانه و با هدف نیل به حقیقت نخواهد بود.

به گزارش فارس، دارکو تاناسکویچ از مشهورترین اسلام‏‌شناسان صربستانی و استاد و رئیس کرسی شرق‌‏شناسی دانشکده ادبیات دانشگاه بلگراد است. وی سفیر کشور یوگسلاوی سابق در ترکیه، آذربایجان و واتیکان، سفیر صربستان در یونسکو  و و مشاور سابق رئیس شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین بوده است.

 

منبع: فارس