شیخ«طه محمدعلی مداح موصلی»، رئیس انجمن قاریان شهر «موصل» عراق اظهار کرد: امکانات آموزش قرآن در جامعه عراق امروز به مراتب بسیار بهتر از گذشته است و ارادهای همگانی در این زمینه وجود دارد که آموزش قرآن به فرهنگی عمومی تبدیل شود.
صوت حزین؛ شاخصه سبک عراقی
به گزارش الأمه به نقل از ایکنا:
شیخ طه محمد علی مداح موصلی، نائب رئیس انجمن قاریان و مجودان(اساتید تجوید) عراق و رئیس انجمن قاریان موصل است که در سال ۱۹۴۹ میلادی در نجف متولد شد و در ۱۴ سالگی وارد حوزه علمیه نجف شد و برخی از دروس حوزوی را نزد مرحوم آیتالله العظمی سید محسن حکیم، از علما و مراجع برجسته شیعیان تلمذ کرد.
وی در سال ۱۹۸۶ میلادی به موصل رفت و فعالیتهای گستردهای در حوزم علوم قرآنی و دینی در این شهر انجام داد که از جمله آن میتوان به افتتاح چندین مسجد در استان «نینوا» اشاره کرد و در سال ۱۹۹۶ میلادی نیز به عنوان نماینده مرجعیت دینی عراق به گرجستان رفت.
شیخ طه محمد موصلی که دارای اجازهنامه در زمینه قرائات دهگانه و قرائات هفتگانه قرآن است، چندین سال است که به عنوان داور در مسابقات قرآن کریم در عراق و کشورهای مختلف جهان حضور دارد.
این فعال قرآنی عراق در سیو پنجمین مسابقات بینالمللی قرآن در ایران که ۳۰ فروردین تا ششم اردیبهشتماه سال جاری در مصلای امام خمینی(ره) در تهران برگزار شد، داوری بخش احکام تجوید و وقف و ابتدا را برعهده داشت.
گفتوگویی با این داور قرآنی عراق انجام شده که متن این گفتوگو از نظرتان میگذرد.
شیخ طه محمد در ابتدای این گفتوگو به شیوههای تدریس قرآن کریم در عراق اشاره کرد و گفت: مؤسسات و تشکلهای قرآنی عراق از روشها و شیوههای متنوعی برای آموزش قرآن استفاده میکنند که این شیوهها متناسب با سطح افراد است، چرا که در عراق قشرهای مختلف جامعه برای یادگیری قرآن به مراکز و مؤسسات قرآنی مراجعه میکنند.
وی با اشاره به این که مربیان و اساتید بسیار متبحری در زمینه آموزش قرائات دهگانه و هفتگانه قرآن در عراق وجود دارند و جامعه قرآنی عراق طی سالهای اخیر پیشرفتهای زیادی در زمینه تربیت اساتید برجسته و مسلط در حوزه آموزش قرائات هفتگانه و دهگانه قرآن داشته است، گفت: برخی از افرادی که برای آموزش قرآن به مؤسسات این کشور مراجعه میکنند، حتی حروف الفبا را هم نمیدانند و برخی نیز تنها دوره ابتدایی را گذراندهاند.
رئیس انجمن قاریان موصل گفت: امروز اهتمام بسیار جدی در زمینه ترویج فرهنگ قرآن میان بخشهای مختلف جامعه عراق وجود دارد، بهطوری که حتی افرادی که بیسواد هستند و از توان خواندن و نوشتن محروم هستند، از آموزش قرآن بهره میبرند.
امکانات آموزشی
وی اضافه کرد: امکانات آموزش قرآن کریم در جامعه عراق امروز به مراتب بسیار بهتر از گذشته است و یک اراده همگانی در این زمینه وجود دارد که آموزش حفظ قرآن کریم و احکام تلاوت و تجوید و تدبر در کلام وحی به فرهنگی عمومی در سطح جامعه تبدیل شود.
استاد طه محمدعلی مداح موصلی در ادامه به خاطرات خود از حضور بهعنوان داور در مسابقات قرآن اشاره کرد و گفت: من سال ۲۰۱۴ میلادی بهعنوان داور در مسابقه سراسری قرآن عراق حضور داشتم که توانمندی قاریان و حافظان عراقی در این مسابقه من را شگفتزده کرد و در این رقابت، شرکتکنندگان عراقی با صوتهای بسیار حزین و اندوهناکی که از شاخصههای سبک عراقی است، آیات قرآن را تلاوت میکردند که این مسئله سبب شد، حضار با چشمانی اشکبار مسابقات را دنبال کنند.
فضای روبهرشد
وی در ادامه به فضای روبهرشد مسابقات قرآن و نقش این رویداد قرآنی در تشویق علاقهمندان به حفظ کل قرآن در جامعه عراق اشاره کرد و گفت: من بسیاری از شرکتکنندگان را میشناسم که ابتدا در رشته حفظ چند جزء قرآن در مسابقات شرکت میکردند، اما اکنون حافظ کل قرآن شدهاند و در رشته حفظ کل در مسابقات شرکت میکنند.
استاد طه محمدعلی موصلی بیان کرد: من بهعنوان داور در برخی از مسابقات بینالمللی قرآن از جمله سیوپنجمین دوره مسابقات بینالمللی قرآن جمهوری اسلامی ایران حضور داشتهام و در این رقابتها عموما ضعفهایی در سطح شرکتکنندگان مشاهده میشود.
وی اضافه کرد: یکی از دلایل اصلی این ضعفها این است که نمایندگانی که برای شرکت در این مسابقات از سوی کشورها انتخاب میشوند، رقابتهای مقدماتی برای آنها برگزار نمیشود و این کشورها نمایندگان خود برای حضور در مسابقات بینالمللی قرآن را از قاریان و حافظان عادی و بدون برگزاری مسابقات گزینشی انتخاب میکنند که این مسئله اشتباه است، بهطوری که ما شاهد هستیم که در برخی مسابقات سطح شرکتکنندگان در احکام تجوید، وقف و ابتدا و مقامات ضعیف است.
آموزش به روشندلان
رئیس انجمن قاریان موصل در ادامه حمایت از قشر روشندل علاقهمند به حفظ و تلاوت قرآن را مورد توجه قرار داد و گفت: برگزاری مسابقات قرآن برای این قشر از جامعه تأثیر بسزایی در تقویت و بالابردن روحیه آنها دارد، که برگزاری سه دوره مسابقات بینالمللی قرآن روشندلان در جمهوری اسلامی ایران، ابتکاری بسیار ارزشمند در این زمینه است.
وی در ادامه آموزش قرآن به نابینایان را کاری بسیار پسندیده و نیکو دانست و گفت: این قشر از جامعه با وجود این که نمیبینند و تنها میشنوند، اما قرآن و احکام تلاوت و تجوید را میآموزند و آیات کلام وحی را حفظ میکنند و با شور و اشتیاق در مسابقات قرآن شرکت میکنند.
استاد طه محمدعلی مداح موصلی در پایان گفت: در میان روشندلان شرکتکننده در مسابقات قرآن استعدادهایی هستند که تسلط زیادی به احکام تلاوت دارند و در برخی از مسابقات که داوران، شرکتکنندگان را نمیبینند، زمانی که متوجه میشوند این قرائت از یک قاری روشندل بوده است، متحیر میشوند.
يادآوری میشود، علم قرائت به سبك قاريان عشر بعد از قراء سبعه كه مهمترين و رايجترين سبك قرائت قاريان است، به معنی پيروی از سبك قرائت ده تن از قاريان مشهور اسلام است كه در واقع با اضافه شدن سه تن از قاريان به نامهای(يعقوب، خلف و ابوجعفر) به قراء سبعه(قاريان هفتگانه) يعنی(ابن عامر، ابن كثير، عاصم، ابوجعفر، حمزه، نافع و كسايی) اين قاريان به قراء عشر يا قاريان دهگانه مشهور شدند.