۱۳۹۸/۰۸/۰۹
۷:۵۹ ق٫ظ

رسانه‌های گروهی اسرائیل با آب و تاب فراوان از پخش مجموعه «تهران» در ماه ژوئن خبر می‌دهند. ظاهرا تهیه‌كنندگان این مجموعه ضدایرانی بر این باورند كه با تبلیغات رسانه‌ای و در بوق و كرنا كردن خبرهای مربوط به آن، می‌توانند توجه تعداد بیشتری از مردم را به خود و سریالشان جلب کنند.

گزارشی از پشت‌پرده یك سریال ضدایرانی كه با حمایت موساد در حال ساخت است

قصه خرابکارهای اسرائیلی در خیابان‌های تهران

به گزارش الأمه:

در خبرها آمده كه سینه فلیكس توزیع‌كننده كارهای تلویزیونی در انگلستان، امتیاز پخش این مجموعه را در اروپا و آمریكای شمالی خریداری كرده و قصد دارد همزمان با زمان پخش آن، تبلیغات رسانه‌ای مفصلی برایش به راه بیندازد. اما سابقه سریال‌سازی در اسرائیل و ناموفق بودن كادرهای تلویزیونی آن، باعث شده منتقدان هنری و تلویزیونی نسبت به كیفیت مجموعه اظهار شك و تردید كنند. به گفته منتقدان، برنامه‌سازان اسرائیلی كه به دنبال ترویج افكار دولتمردان خود هستند، عموما از درك و شناخت هنری بی‌بهره بوده و حاصل كارشان معمولا شعاری و بی‌محتواست.

مجموعه تهران قرار است تعدادی از اسرائیلی‌ها را به داخل خاك ایران بكشاند و معلوم است كه آنها در ایران قرار است دست به چه كارها و اقداماتی بزنند. در هشت اپیزود این مجموعه ضدایرانی، شروین آل نبی و نیو سلطان بازی دارند. حضور دو بازیگر مبتدی و تازه‌كار، نشان از آن دارد كه سازندگان مجموعه حتی نتوانسته‌اند با وجود دست‌و‌دل‌بازی تهیه‌كنندگان آن، دو چهره مطرح‌تر و شاخص‌تر دنیای بازیگری در غرب را جلب پروژه خویش كنند.داستان تهران درباره یك مامور موساد است كه قرار است اولین ماموریت مهم ضدجاسوسی‌اش را انجام دهد. این ساكن شهر تهران(!)، باید در مقام یك هكر رایانه دست به اقداماتی تخریبی بزند.

سازندگان مجموعه كه ظاهرا به دنبال خلق هیجان و تعلیق برای كارشان هستند، اطلاعات بیشتری در ارتباط با داستان آن نداده‌اند. از قرار معلوم، تماشاگران مجموعه باید در اشتیاق پی بردن به ماجراهای داستان بسوزند و نتیجه‌ای عایدشان نشود! اما می‌توان تصور كرد فعالیت‌های هسته‌ای ایران (كه به‌شدت مورد توجه بنیامین نتانیاهو است) بخش مهمی از فعالیت‌های جاسوسی شخصیت اصلی داستان را تشكیل بدهد.


شبكه دولتی كان اسرائیل سرمایه‌گذار این مجموعه است. با این حال، رسانه‌های اروپایی روی این نكته تاكید می‌كنند كه سرمایه‌گذار و حامی اصلی تولید مجموعه، سازمان جاسوسی موساد است. موشه زوندر، تهیه‌كننده میلیاردر اسرائیلی كه قبل از این مجموعه «فائودا» را تهیه كرده، سرمایه‌گذار مشترك تهران است. در حالی كه یك مامور موساد شخصیت محوری داستان است، برخی رسانه‌ها روی این موضوع پافشاری می‌كنند كه نیو سلطان شخصیت اصلی آن، نمی‌تواند مابه‌ازای واقعی داشته باشد.

او در مجموعه نقش تامار رابینیان را بازی می‌كند، یك زن یهودی كه در ایران متولد شده اما بزرگ‌شده اسرائیل است. وظیفه و ماموریت این زن، سردرآوردن از فعالیت‌های یك رآكتور هسته‌ای و ناكارآمد كردن آن است. نكته جالب توجه این است كه تامار حتی در این مجموعه ضدایرانی هم نمی‌تواند عملیات خود را با موفقیت تمام كند! زمانی كه ماموریت او در مسیر غلطی می‌افتد و ایرانی‌ها متوجه اقداماتش می‌شوند، مجبور به یك زندگی مخفی و زیرزمینی می‌شود.

به‌زودی موساد تصمیم می‌گیرد جان او را نجات داده و از ایران فراری‌اش دهد. سازندگان مجموعه برای این كه تعداد بیشتری تماشاچی برای خودشان پیدا كنند، یك داستان رمانتیك و عاشقانه را هم چاشنی آن كرده‌اند. این زن مامور در حالی كه سخت در تلاش است تا ماموریت غیرممكن و بسیار خطرناكش را با موفقیت انجام دهد، فرصت آن را هم پیدا می‌كند تا با شخصیت مرد جوان عاشقی كند!
موشه زوندر هدف از تولید مجموعه را «نشان دادن ادامه اختلافات ایران و اسرائیل» اعلام كرده و می‌گوید تهران به دنبال بیان تضاد عمیقی است كه بین دو طرف وجود دارد. در همین حال او مدعی می‌شود مجموعه می‌خواهد درباره مسائلی چون مهاجرت، هویت و میهن‌پرستی هم حرف بزند! برای رسیدن به این مقصود، زوندر و همكارانش تلاش زیادی به خرج داده‌اند تا تهران را به شیوه مجموعه‌های درام و پرتنش موفقی تولید كنند، كه در این سال‌ها موفق به جذب انبوه تماشاگران شده‌اند. اما رسانه‌های هنری و فرهنگی اروپایی، با دیده شك و تردید به این ادعا نگاه می‌كنند.

آنها با عنوان كردن این نكته مهم كه مجموعه‌های اسرائیلی تا به امروز فقط در داخل اسرائیل تماشاچی داشته‌اند و بس، این‌گونه اظهار نظر می‌كنند كه این مجموعه هم تنها در همان محدوده اسرائیل بیننده خواهد داشت. این در حالی است كه بسیاری از منتقدان براین عقیده‌اند كه مجموعه‌های اسرائیلی حتی در بین خود تماشاگران داخلی هم تماشاچی ندارند و آنها ترجیح می‌دهند بیننده مجموعه‌های انگلیسی زبان همچون «بازی تاج و تخت» و «خانه پوشالی» باشند تا درام‌های سطحی داخلی!


زبان مجموعه انگلیسی، فارسی و عبری خواهد بود. فیلمنامه را زوندر و عمری شنهار نوشته‌اند. كارگردانی مجموعه را دانیل سیركین به عهده دارد. اینها همه نام‌هایی ناشناس برای تماشاگران اروپایی و آمریكایی هستند. تلاش این جمع ناشناس این است كه روی صفحه كوچك تلویزیون برای یك مدت‌زمان كوتاه، اسرائیل را برنده مناقشه ایران و اسرائیل نشان دهد. سازندگان مجموعه اعلام كرده‌اند «تهران» نام موقت آن است و احتمال تغییر این نام وجود دارد. ظاهرا آنها حتی از نام تهران هم می‌ترسند و فقط برای این كه توجه محافل خبری را به سمت خود جلب كنند، این نام را برای محصولشان انتخاب كرده‌اند.


نتانیاهو چند روز قبل ادعا كرد ایران موشك‌هایی در یمن مستقر كرده تا از آنجا اسرائیل را هدف خود قرار دهد. موشه زوندر هم می‌گوید مجموعه تهران با جنگ مخفی موساد و نیروی هوایی اسرائیل با ایران سروكار دارد و می‌خواهد راه‌های جلوگیری از یك حمله هسته‌ای از سوی ایران را به نمایش بگذارد. از قرار معلوم، اسرائیلی‌ها می‌خواهند آنچه را كه در عالم واقعیت به دست نیاورده‌اند، در یك نمایش دروغین تلویزیونی كسب كنند.

منبع: جام جم