۱۳۹۷/۰۲/۳۱
۴:۴۵ ب٫ظ

لزوم تداوم اخراج هندوراس از سازمان‌های منطقه‌ای در آمریکای لاتین

اكثريت سازمان‌هاي حقوق‌بشر در آمريكاي لاتين خواستار ادامه شرايط اخراج هندوراس از سازمان‌هاي منطقه‌اي تا پيش از برقراري مجدد نظم قانوني در اين كشور پس از كودتاي ژوئن سال 2009 شدند.

در نامه‌اي با اين مضمون خطاب به سفراي كشورهاي عضو "سازمان كشورهاي آمريكايي " (OAS) آمده است: دولت هندوراس هنوز هم مديون نهادهاي دموكراتيك، حاكميت قانون، دموكراسي و در مجموع حقوق‌بشر است.

در اين نامه آمده است، افرادي كه از كودتا در هندوراس حمايت كردند، همچنان در پست‌هاي خود مشغول به كار هستند و همچنين افسراني كه در ربودن "مانوئل سلايا "، رئيس‌جمهور سابق اين كشور، شركت داشتند، اكنون رهبري نهادهاي كشوري را بر عهده دارند.

اين سازمان‌هاي طرفدار حقوق‌بشر خاطر نشان كردند: علاوه بر آن، كشتار خبرنگاران و فعالين سياسي و نقض حقوق‌بشر ادامه دارد و اكثر جنايات همچنان به صورت غير قانوني وجود دارند.

مدافعين حقوق‌بشر در نامه خود اعلام كردند، تقريبا دو سال پس از كودتاي نظامي در هندوراس، هنوز همچون گذشته نهادهاي دموكراتيك تحت فشار قرار دارند.

اين نامه چند هفته پيش از آغاز به كار مجمع عمومي سازمان كشورهاي آمريكايي، براي سفراي كشورهاي عضو اين سازمان ارسال شد.

طبق برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده، بازگشت مجدد هندوراس به سازمان كشورهاي آمريكايي در جلسه بعدي مجمع عمومي اين سازمان مورد بررسي و مذاكره قرار خواهد گرفت.

كودتاي نظامي در هندوراس در ماه ژوئن سال 2009 انجام شد. كودتاچيان رئيس‌جمهور قانوني كشور را ربودند و شبانه وي را از كشور خارج كردند.

پس از كودتا، همه سازمان‌هاي منطقه‌اي در آمريكاي لاتين و برخي از سازمان‌هاي بين‌المللي هندوراس را از تركيب خود اخراج كردند. برگزاري انتخابات نمايشي و غير قانوني نيز كشورهاي منطقه را درباره به رسميت شناختن دولت جديد قانع نكرد.

اين كودتا با دخالت مستقيم آمريكا انجام شد و با سكوت مقامات رسمي اين كشور پس از موفقيت عمليات همراه بود؛ به گونه‌اي كه چند ماه پس از كودتا و پس از برگزاري انتخابات غير قانوني در هندوراس، آمريكا به عنوان نخستين كشور مساله به رسميت شناختن دولت جديد و بازگشت هندوراس به سازمان‌هاي بين‌المللي و منطقه‌اي را مطرح كرده و به رايزني در اين خصوص با كشورهاي متحد خود در منطقه آمريكاي لاتين پرداخت.

 

زمان انتشار : 1390-01-09