۱۳۹۷/۰۳/۲۲
۳:۵۴ ب٫ظ

حمه سعید گفت: در شب های این ماه مبارک نماز تراویح می خوانیم و از روز بیستم تا آخر آن به مسجد می رویم و با خدا مناجات می کنیم.

دانشجوی مقیم ایران از کردستان عراق عنوان کرد:

مراسم عبادی مردم کردستان عراق در ماه مبارک رمضان

به گزارش خبرگزاری مهر، ویژه برنامه  «دعوت » رادیو گفت و گو به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان به گفت و گو با مسلمانان خارجی مقیم ایران می پردازد. این ویژه برنامه با حضور آواره حمه سعید دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی از کردستان کشور عراق از شبکه رادیویی گفت و گو به روی آنتن رفت.

دانشجوی مقیم ایران از کردستان عراق در این ویژه برنامه عنوان کرد: در حال حاضر در رشته برنامه‌ریزی شهری در دانشگاه شهید بهشتی کشور ایران تحصیل می‌کنم.

وی با بیان اینکه کردستان عراق در بخش شمال این کشور قرار گرفته و منطقه کوهستانی است، افزود: به دلیل همسایگی کشور عراق با ایران ماه رمضان در کردستان عراق تفاوت چندانی با ایران ندارد. بیشتر مردم کردستان عراق از پیروان اهل سنت هستند و تعداد شیعیان در این منطقه بسیار محدود است.

آواره حمه سعید همچنین در ادامه مطلب خاطرنشان کرد: مردم کردستان عراق قبل از فرا رسیدن ماه مبارک رمضان خود را آماده و هر آنچه را که برای این ماه مبارک لازم است تهیه می کنند.

 دانشجوی مقیم ایران از کردستان عراق عنوان کرد: در این منطقه افراد غیر مسلمان مانند یزیدی ها و مسیحی ها نیز زندگی می کنند و دارای معبد هستند.

وی یادآور شد: در روزه های ماه مبارک رمضان بیشتر رستوران ها و کافه های این منطقه بسته می شوند و فقط تعداد محدودی از مغازه ها و رستوران ها برای مسافران باز است.

آواره حمه سعید در رابطه با مراسم عبادی کردستان عراق در ماه مبارک رمضان بیان کرد: در شب‌های این ماه مبارک نماز تراویح می خوانیم. از روز بیستم ماه رمضان تا آخر آن به مسجد می رویم و عبادت و مناجات می‌کنیم.

دانشجوی مقیم ایران از کردستان عراق عنوان کرد: در شب‌های قدر در مساجد جمع می شویم. از منظر اهل سنت علاوه بر شب ۲۷ شب های ۲۱ و ۲۳ و ۲۵ ماه رمضان هم شب های قدر محسوب می شود و در این شب ها دعا و نماز و مناجات می خوانیم.

آواره حمه سعید اظهار کرد: به مناسبت عید فطر سه روز تعطیل هستیم. در این ایام مردم کردستان عراق لباس های محلی می‌پوشند، عید را به یکدیگر تبریک می گویند، غذاهای مخصوص و شیرینی های محلی خود را می پزند و نماز عید فطر را در مسجد می خوانند.

وی در پایان گفت: در مذهب شافعی سن خاصی برای به تکلیف رسیدن وجود ندارد، بچه ها در زمانی که توانایی روزه گرفتن پیدا کنند، روزه می گیرند.