۱۳۹۷/۰۲/۱۰
۱:۵۶ ب٫ظ

این روزها در حالی فیلم سینمایی انیمیشن فیلشاه در سینماهای کشور رشد فروش خوبی پیدا کرده و خود را به فروش چند میلیاردی رسانده است که نباید از موفقیت این فیلم در اکران بین‌المللی غافل شد.

نگاهی به اکران منطقه‌‎ای یک انیمیشن ایرانی

پریدن از روی مانع سیاست

 

 

به گفته مسئولان و متولیان ساخت این فیلم، فیلشاه از هنگام آغاز اکران در دسامبر گذشته در لبنان تاکنون حداقل در سه کشور در منطقه به اکران عمومی درآمده است.

مهمترین این اکرانها در لبنان است، جایی که با حضور شرکت تولیدات هنری میم در ساخت فیلشاه مشارکت داشته است و اکران آن را در لبنان حتی پیش از اکران در تهران آغاز کرد.

این در حالی است که همین گروه توانسته بود در سال 94 فیلم سینمایی انیمیشن «شاهزاده روم» را به جایگاه ششمین فیلم پرفروش لبنان برساند و علاوه بر این در عراق، کویت، عربستان و بحرین نیز اکران کند.

و اینک شرکت تولیدات هنری میم با تبلیغات موفق و حضور رسانهای خوب در لبنان توانسته است فیلم سینمایی «فیلشاه» را به فروش 500 هزار دلاری برساند و فیلم را در رتبه دوم فیلمهای پرفروش لبنان قراردهد.

این در حالی جذاب خواهد بود که بدانیم فیلمهای برتر هالیوودی با پخش کنندگان قدری چون سونی پیکچرز و حتی فیلمهای بالیوودی در کنار فیلمهای عربی از جمله فیلم لبنانی «توهین» که نامزد دریافت اسکار شد همزمان با این فیلم در لبنان در حال اکران بود.

البته اکران این فیلم در عراق و سوریه نیز با وجود بحرانهای موجود در این کشورها بویژه در سوریه نکته قابل تاملی است اما دیگر جایی که پخشکنندگان فیلم از اکران فیلشاه در آن خبر دادهاند و از سوریه و عراق اهمیت بیشتری دارد، کشور اردن است؛ کشوری که در یک دهه اخیر روابط ضعیف و سرد سیاسی با ایران دارد و ورود ایرانیان حتی به بهانههای توریستی با ممانعت دولت امان روبهرو شده است.

حضور فیلشاه به عنوان یک اثر مشترک ایرانی لبنانی به این کشور نشاندهنده آن است که گرچه در سیاست به روی ما بسته باشد، پنجره فرهنگ و هنر میتواند راه را برای ما باز کند و نباید از آن غفلت داشته باشیم. غفلتی که درباره فیلمهایی چون «محمدرسولا...ص» رخ داد. فیلمی که میتوانست حتی درهای سیاست را روی سیاستمداران باز کند و بهرغم پای کار آمدن دستگاههایی چون رایزنان فرهنگی نتوانست دربیشتر از دو کشور عراق و ترکیه اکران شود و شاید بتوان گفت در یک دهه اخیر هیچ فیلمی از سینمای ایران نتوانسته است به اندازه فیلشاه و شاهزاده روم در فضای سینمایی در منطقه حضور داشته باشد.

شاید بتوان یکی از دلایل موفقیت اکران فیلم فیلشاه را سپردن کار به دست کسانی دانست که به قواعد کار تجاری و هنری در منطقه آشنایی دارند و قرار نیست چرخی را از نو اختراع کنند؛ کاری که برخی شرکتهای پخش متعلق به سازمانهای هنری رسانهای حکومتی نیز از اجرای آن بخصوص در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا عاجز هستند.

البته در این بین اطلاعرسانی ناکافی از وضعیت اکران و همراهی نکردن جریانات رسانهای و سینمایی عربی بخصوص در رسانههای مطرح نقطه ضعفی است که باعث شده سه ضلع هنر صنعت رسانه را به هم نرساند که البته میتواند در آینده تکمیل شود.

سجاد اسلامیان

روزنامهنگار