۱۳۹۸/۰۱/۱۹
۱۲:۱۰ ب٫ظ

«ایران امروز» جزو برنامه‌های اصلی و البته قدیمی شبکه پرس‌تی‌وی است و مواضع جمهوری اسلامی را در قبال مسائل مختلفی که به ایران مربوط می‌شود منعکس می‌کند. برای آشنایی بیشتر با این «ایران امروز» به سراغ تهیه‌کننده این برنامه رفتیم و با آقای یوسف پورانوری گفت‌وگو کردیم.

صبح نو تهیه‌کننده برنامه «ایران امروز» شبکه پرس تی‌وی در گفت‌وگو با «صبح‌نو»:

کار را ناگفته رها نمی‌کنیم

به گزارش الأمه:

به‌عنوان یک تهیه‌کننده با سابقه، زنده بودن و خط خبری داشتن برنامه برای شما جذاب‌تر است یا مستند و گزارشی بودن آن؟


  مؤثرترین برنامه‌های تلویزیونی آن‌هایی هستند که زنده هستند، چون بیننده هنگام دیدن آن‌ها از بابتِ مستند بودن و غیرقابل تقطیع بودن حرف‌های شرکت‌کنندگان مطمئن است. در چنین برنامه‌هایی است که معمولاً اتفاقات جالبی می‌افتد که در همه جا نقل محافل می‌شوند. اما مستند اگر خوب تهیه شده باشد، یعنی اگر تحقیق جامع و کاملی روی آن انجام شده باشد، می‌تواند به‌عنوان یک اثر تحقیقی یا حتی هنریِ مؤثر سال‌ها در یادها باقی بماند. جوان‌تر که بودم، سوار بودن بر خط خبری و تهیه برنامه‌های اختصاصی برای من اهمیت زیادی داشت؛ اما الان بیشتر علاقه دارم کارهایی بسازم که روایت‌های مستدل و اطلاعات مکفی داشته باشند، به‌طوری که بعدها مورد مراجعه هم قرار بگیرند. البته تا حد امکان هیچ گوشه‌ای از کار را ناگفته رها نمی‌کنیم.
 
بازخوردهای برنامه «ایران امروز» چگونه است؟ 
آیا قسمت‌های بعدی را بر اساس نیاز و ذائقه مخاطب تهیه می‌کنید؟


امروزه بهترین راه برای درک سلیقه مخاطبان‌مان استفاده از شبکه‌های مجازی است. ما سال‌هاست که «ایران امروز» را روی شبکه‌های مجازی اصلی قرار می‌دهیم. از نظراتی که از بینندگان دریافت می‌کنیم در می‌یابیم که آن‌ها دوست دارند چه چیزی در مورد ایران ببینند. اتفاقاً این مورد را بیشتر از طریق نظرهای منفی که زبان تندی هم دارند متوجه می‌شویم.
 
آیا شبکه‌های بزرگ خبری دنیا هم برنامه‌ای مشابه «ایران امروز» دارند که کشور خودشان را بررسی کنند؟


موضوعات اصلیِ اکثر برنامه‌ها در شبکه‌های خبری به جای آنکه محدود به جغرافیا باشند بر اساس حیطه‌های خاص است. مثلاً برنامه Business Traveler در شبکه «سی‌ان‌ان» به مسائل تجاری که به سفر در دور دنیا مربوط می‌شوند می‌پردازد. برنامه Real Economy هم در شبکه یورونیوز به همه نوع مسائل اقتصادی در اتحادیه اروپا می‌پردازد. در واقع این برنامه‌ها محدوده موضوعی خود را مشخص کرده‌اند. برنامه‌هایی مثل «ایران امروز» که محدوده جغرافیایی مشخصی دارند البته وجود دارند؛ اما این برنامه‌ها به این دلیل که حیطه موضوعی خاصی ندارند باید بتوانند هر سوژه‌ای اعم از سیاست، اقتصاد، اجتماع، فرهنگ و ... را در محدوده جغرافیایی که برای‌شان تعیین شده پوشش دهند. از این رو اگر تیم تحقیقاتی خوبی از برنامه پشتیبانی نکند تا موضوعات هفته‌های آینده را به سرعت پوشش دهد، برنامه به سمت جُنگ شدن حرکت می‌کند. 
با این توصیف برنامه خاصی به ذهنم نمی‌رسد که شبیه به «ایران امروز» باشد و هر هفته یک موضوع متفاوت مربوط به کشوری را که شبکه در آن قرار دارد پوشش بدهد.
 
در تولید برنامه بیشتر با چه چالش‌هایی مواجه هستید؟


اصولاً کار خبری بدون چالش نمی‌شود. بزرگ‌ترین چالش ما مثل سایر مطبوعات و رسانه‌های خبری پیدا کردن مسوول پاسخگوست. به هر موضوعی که وارد می‌شویم باید مسوولان مربوطه را به سختی راضی به مصاحبه کنیم. هر چه سمت‌های آن‌ها بالا می‌رود دست‌نیافتنی‌تر می‌شوند. جالب است زمانی که قرار است به یک دستاورد افتخار بکنند باز هم از ما فرار می‌کنند. البته دلیل این یک مورد هم مربوط به بین‌المللی بودن و انگلیسی زبان بودن شبکه است. گاهی مسوولان از ما می‌پرسند که این مسأله چه ربطی به پرس تی‌وی -که یک رسانه بین‌المللی است- دارد.
 
رابطه‌تان با فضای مجازی چگونه است؛ مخاطبان خارجی از این طریق با شما ارتباط برقرار می‌کنند؟


همانطور که پیشتر گفتم ما به شدت روی شبکه‌های مجازی کار می‌کنیم. اصولاً راهبرد شبکه ما برنامه‌ریزی برای قرار گرفتن همه برنامه‌ها روی شبکه‌های مجازی و حتی ساخت برنامه برای این شبکه‌هاست. در این فضاست که از نظرات مستقیم مردم در همه جای دنیا بهره‌مند می‌شویم و دقیقاً جایگاه خود را در میان رسانه‌های دنیا پیدا می‌کنیم و حتی می‌فهمیم که چه افرادی در کجای دنیا بیشتر از بقیه ما را تماشا می‌کنند و از ما چه می‌خواهند. البته در این زمینه هنوز تازه‌کار هستیم؛ اما با این وجود برخی ویدئوهای ما خیلی دیده شده‌اند. مثلاً یک ویدئو -که در خصوص یهودیان ایرانی ساخته بودیم- بسیار دیده شد. نمونه دیگر برنامه‌ای است که در خصوص دلایل ایران برای گسترش توان موشکی ساختیم، آن هم بسیار مورد استقبال قرار گرفت.
 
در هر کاری مواردی طنز و به یادماندنی هم اتفاق می افتد، خاطره‌ای هست که بخواهید برای مخاطبان ما بازگو کنید؟


 همانطور که گفتید موارد طنز زیاد است مثلاً تصویربردار تازه‌کاری داشتیم که هنگام شروع مصاحبه خبری با رییس بانک مرکزی اشتباهاً دکمه ضبط را به جای آنکه در وضعیت روشن قرار دهد، خاموش کرد و تنها چیزی که در نهایت به دست ما رساند، تصاویر قبل و بعد از مصاحبه بود! یادم می‌آید یک بار هم دستیار من قرار بود برای مصاحبه با یک نماینده مجلس به دفتر کار او در خارج از مجلس برود؛ اما به‌طور اتفاقی آدرسی را که به او داده بودم با آدرس منزل من که روی کاغذ دیگری نوشته بود جابه‌جا کرد و صبح اول وقت به همراه گروه تصویربرداری به در خانه من مراجعه کردند و نماینده هم در دفتر کارش منتظر ما نشسته بود!
 
در «ایران امروز» چه همکارانی شما را یاری می‌کنند؟


در طول این سال‌ها افراد زیادی به گروه «ایران امروز» آمده و رفته‌اند اما به جرأت خدمت شما عرض می‌کنم که گروهی که الآن دارم جزو بهترین‌ها هستند. خانم لیلا فرامرزی با تسلط مثال‌زدنی که به ژورنالیسم و زبان انگلیسی دارند با قدرت به کار اجرا و نویسندگی برنامه می‌پردازند و خانم فاطمه ابوالقاسمی به‌عنوان محقق ایشان را یاری می‌کند. آقای محمد جعفری دستیار تهیه‌کننده و مترجم برنامه است. خانم زهرا ترابی که سابقه کار در مطبوعات هم دارند هماهنگی برنامه را بر عهده دارد. حمیدرضا تاجیک کارگردان هنری و تصویربردار حرفه‌ای برنامه است و ناصر موسوی و جواد موسوی دستیاران وی هستند. آقای علی دزیانیان کارهای ویدئوگرافی برنامه را انجام می‌دهد و در آخر نتیجه کار تمام این گروه روی میز آقای ساتراپ شجاعی، تدوینگر باسلیقه و دقیق ما قرار می‌گیرد تا آن را به یک برنامه 25دقیقه‌ای تبدیل کند. آقای سیدحامد موسوی هم کل کار برنامه را روی فضای مجازی قرار می‌دهد و بازخوردها را تحویل ما می‌دهد. خانم مریم آذرچهر هم مجری دیگری است که برنامه‌های کوتاهی را -که برای شبکه‌های اجتماعی می‌سازیم- اجرا و نویسندگی می‌کند.
 
اگر بخواهید برنامه‌ای جدید بسازید دوست دارید چگونه باشد؟


 با توجه به تجربه‌ای که من و تیمم در طول این سال‌ها در خصوص مسائل مربوط به ایران به دست آورده‌ایم دوست ندارم وارد حوزه‌ای خارج از مسائل داخلی بشویم. علاقه دارم در صورت امکان برنامه‌های اقتصادی در خصوص ایران برای بینندگان خارجی تهیه کنم.

منبع: صبح نو