همواره فرزندان ما از درسهای مدرسهای برای یادگیری
زبان عربی شکایت میکنند، اغلب آنان بر این باورند که این درس خشک و تکراری است و در نتیجه برای تسلط، اعرابگذاری و بر زبان آوردن حروف آن به درستی، برای آنان دشوار است.
از این رو طرح «کتاب من» که در حال حاضر در حدود 260
مدرسه دولتی در مقطع ابتدایی در
لبنان اعمال میشود، تا بتواند از طریق یک برنامه آموزشی مدرن عامل تشویق در یادگیری
زبان عربی باشد.
این طرح در
دانشگاه کلمبیا آمریکا برای زبان
انگلیسی اجرا شد، و اکنون نسخه
عربی آن نیز تهیه گردید تا به عنوان یک نقطه عطفی در منابع درسی آموزش
عربی گنجانده شود. علاوه بر لبنان، که نزدیک به چهار سال از این طرح در برخی از
مدارس خود بهره میگیرد، کشورهای دیگر همچون کشورهای حوزه
خلیج عربی از آن در
مدارس خود، استفاده میکنند.
در همین راستا موسسه «وورلد لیرنینگ» (آموزش جهانی)، کنفرانسی را درباره آموزش
فرهنگ مطالعه درسی در بخش آموزش با همکاری اکرم شهیب وزیر آموزش و پرورش
لبنان و مرکز آموزشی تحقیقات و توسعه در هتل هیلتون
بیروت برگزار میکند.
در این کنفرانس تعدادی از
اساتید دانشگاهها، متخصصان،
مقامات و
کارشناسان آموزشی در عرصه سواد آموزی و
مطالعه حضور دارند.
قرار است شرکتکنندگان، آخرین
تحولات در زمینه آموزش
مطالعه درسی و راهکارهای بهبود آن در میان دانشآموزان در بخش آموزش دولتی را مورد بحث و
گفتگو قرار دهند. این کنفرانس همچنین موضوعاتی همچون جدیدترین یافتههای تحقیقات در زمینه سواد آموزی و ارائه تلاشهای
وزارت آموزش و پرورش برای بهبود و تقویت فرآیند یادگیری، به ویژه در کلاسهای ابتدایی را بررسی میکند.
پولت عساف مدیر طرح «کتاب من» در این زمینه به «الشرق الاوسط» گفت: « به منظور اجرای هماهنگ این سیستم آموزشی برای منابع درسی لبنان، که همه ما آن را کامل میدانیم و نیازی به
اصلاح کردن ندارد...
انتظار میرود در روزهای آینده، 650
مدرسه دولتی دیگر به این طرح ملحق شوند».
وی افزود: « هدف طرح «کتاب من» بهبود نتایج یادگیری، افزایش دسترسی به روشهای آموزشی و حمایت از
مدیریت آموزشی است. در حال حاضر در حدود هزار
معلم زبان عربی این طرح را در
مدارس دولتی اعمال میکنند».
وی تاکید
کرد که «این طرح آموزشی بر روی سه رکن اساسی استوار است: ایجاد روشهای نوین تدریسی، ارائه بهترین شیوههای آموزش
مطالعه درسی و همچنین معرفی منابع درسی دیجیتالی و چاپی است».