اسلامشناس صربستانی گفت: گفتوگوی غرب با اسلام باید مبتنی بر شناخت علمی دقیق از معارف این دین باشد، چون در غیر این صورت، دعوت به گفتوگو خیرخواهانه و با هدف نیل به حقیقت نخواهد بود.
شرط تحقق گفتوگوی غرب با اسلام به روایت یک صربستانی
به گزارش الأمه:
جلسه نقد کتاب «اسلام: اعتقاد و حیات» اث ردارکو تاناسکویچ اسلامشناس مشهور صربستانی در آمفیتئاتر ساختمان مرکزی کتابخانه ملی صربستان در پایتخت این کشور برگزار شد.
در این مراسم با استقبال محققان، دانشجویان و رسانههای کشورهای صربستان و بوسنی مواجه شد، سعید خلیلویچ رئیس مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد، سرجان سیمیچ و «نناد کسمانویچ اساتید دانشکده الهیات ارتدوکس و دانشکده علوم سیاسی بلگراد حضور داشتند.
کتاب «اسلام: اعتقاد و حیات» از سوی قدیمیترین سازمان انتشاراتی کشور صربستان با نام «انجمن ادبی صربی» منتشر شده است.
لاکیچویچ: کتاب «اسلام: اعتقاد و حیات» یکی از مراجع مهم بازشناسی اسلام در صربستان است
دراگان لاکیچویچ رئیس انجمن ادبی صربی بیان داشت: چاپ نخست این کتاب، ۱۰ سال قبل به عنوان یکی از منشورات صدمین سال فعالیت «انجمن ادبی صربی» روانه بازار کتاب در صربستان و منطقه بالکان شد و از آن موقع، کتاب پروفسور تاناسکویچ به یکی از مراجع مهم بازشناسی اسلام در میان دانشجویان صربستانی مبدل گشت.
وی افزود: چاپ سوم کتاب، چند فصل جدید، همچون فصول حقوق زن در اسلام، اسلام و مسأله ناسیونالیسم، اسلام و دموکراسی، و اسلام و تولرانس را هم در بردارد.
خلیلویچ: توسعه حکمت برهانی در میان مسلمانان ۲ فایده تمدنی داشته است
در ادامه خلیلویچ رئیس مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد گفت: اصطلاحات «اعتقاد و حیات» در عنوان کتاب، میتواند ناظر به دو مقوله حکمت نظری و حکمت عملی در اسلام باشد، با این توضیح که قرآن به عنوان منبع معرفت وحیانی، فوق عقل نظری و عقل عملی قرار دارد و هر دو بخش حکمت، اعتبار جهانشناختی خود را از معرفت شهودی و وحیانی به دست میآورند.
وی افزود: حکمت نظری در بخش فلسفه اولی متکی بر استدلال از نوع قیاس است. قیاس باید هم صورت نتیجهبخش داشته باشد و هم مواد یعنی مقدمات آن لازم است برخی از شرایط را داشته باشد.
خلیلویچ تصریح کرد: اگر هدف محقق، کشف حقیقت باشد لازم خواهد بود، قیاسی که به کار میگیرد از قسم قیاس برهانی باشد، اما اگر هدفش تأثیر در نفس شنونده و یا اقناع مخاطب باشد، در آن صورت از قیاسهای خطابی و جدلی استفاده خواهد کرد. در صورت دوم، ممکن است معرفت دینی در حد «دُگم» فروکاسته شود.
وی با بیان اینکه حکمت نظری اسلام در ادوار تاریخی گوناگون به هیچ وجه چهره جدلی یا خطابی غالب نداشته است، با اشاره به تاریخ توسعه حکمت در ایران اسلامی گفت: حکمت نظری در این بخش از جهان اسلام از اتقان کمنظیر برهانی برخوردار بوده است.
این مبلغ صربستانی بیان داشت: هر جا که حکمت نظری اسلامی چهرهای برهانی به خود گرفت، آنجا فقه و فلسفه اجتماعی و سیاسی به عنوان شاخههای حکمت عملی، رشد چشمگیری داشتند.
وی افزود: توسعه حکمت برهانی در میان مسلمانان ۲ فایده تمدنی مهم داشت. اولاً، آنها در مسیر کشف حقیقت، از گفتوگوی علمی مؤثر با مکاتب و جهانشناسیهای دیگر در همه ادوار تاریخی استقبال کردند و ثانیاً، حکمای معاصر در پرتو استحکام برهانی معارف خود به خوبی متوجه محدودیتهای معرفتی علم مدرن شده و راه برونرفت از بحرانهای متراکم انسان مدرن را در جستجوی حقیقت ناب در عرصههای عقل نظری و عملی دانستهاند.
خلیلویچ در پایان خاطرنشان کرد: اسلام اگر در حاشیه معنای مدرن علم، هویت تاریخی و تمدنی خود را بازخوانی و بازسازی کند، به زودی به صورت بخشی از این جهان تغییر هویت خواهد داد و ناگزیر، صورت و سیرت قدسی خود را از دست خواهد داد.
تاناسکویچ: گفتوگوی غرب با اسلام باید مبتنی بر شناخت دقیق از معارف این دین باشد
در ادامه دارکو تاناسکویچ هدف از نگارش کتاب «اسلام: اعتقاد و حیات» را بازشناسی اسلام به عنوان دینی با شور و نشاط حیرتانگیز در اعصار مختلف دانست و گفت: جذابیت اسلام، از نظر وی، حتی در دنیای مدرن که عموماً بیعلاقه به معنویت دینی است، کمرنگ نشده است.
اسلامشناس صربستانی اظهار داشت: گفتوگوی غرب با اسلام باید مبتنی بر شناخت علمی دقیق از معارف این دین باشد، چون در غیر این صورت، دعوت به گفتوگو خیرخواهانه و با هدف نیل به حقیقت نخواهد بود.
به گزارش فارس، دارکو تاناسکویچ از مشهورترین اسلامشناسان صربستانی و استاد و رئیس کرسی شرقشناسی دانشکده ادبیات دانشگاه بلگراد است. وی سفیر کشور یوگسلاوی سابق در ترکیه، آذربایجان و واتیکان، سفیر صربستان در یونسکو و و مشاور سابق رئیس شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین بوده است.
منبع: فارس