۱۳۹۸/۰۹/۱۷
۱۱:۱۲ ق٫ظ

در این نمایشگاه بزرگ که با همکاری مرکز فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دانشگاه هرات راه اندازی شده بیش از 60 هزار جلد کتاب را در قالب ۸ هزار عنوان مختلف به منظور افزایش سطح علمی دانشجویان و شهروندان اهل مطالعه هراتی به مدت یک هفته در دسترس آنان قرار داده است.

افتتاح اولین نمایشگاه کتاب ناشران ایرانی در دانشگاه هرات

به گزارش الأمه:

آقای صدیقی فر سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در هرات طی محفل افتتاحیه این نمایشگاه با اشاره به اهمیت کتاب و کتاب خوانی طی سخنانی گفت: معجزه عظیم پیامبر ما کتاب، موضوع سوگند در قرآن ما قلم، شرط آزادی اسرای جنگی زمان پیامبر ما سواد آموزی به مسلمانان و توصیه رسول گرامی ما نیز این است که ز گهواره تا گور دانش بجوییم.

او افزود: در کشور دوست و هم زبان ما استعداد های والایی در زمینه تدوین، ترجمه و انتشار کتاب وجود دارد، ولی مشکلات کنونی نمی گذارد این استعداد ها به بالفعل تبدیل شود و ما امیدواریم که شاهد برگزاری چنین نمایشگاه هایی از سوی ناشرین افغانستانی در ایران نیز باشیم.

از سویی دیگر، آقای رضایی دستجردی، مسئول مرکز فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ولایت هرات طی سخنانی گفت: خرسندیم که برای اولین بار توانستیم نمایشگاه کتاب از 50 ناشر ایرانی را در دانشگاه بزرگ و تخصصی حوزه غرب افغانستان افتتاح نمائیم.

رضایی افزود: این نمایشگاه که در آن 8 هزار عنوان کتاب در بخش های زبان و ادبیات، تاریخ، جامعه شناسی، شرعیات، حقوق، علوم سیاسی، پزشکی، مهندسی و کودک و نوجوان وجود دارد، به منظور رشد سطح علمی دانشگاهیان هرات و ایجاد سهولت در تامین کتاب راه اندازی گردیده است.

به بیان وی، با توجه به استقبال گسترده ای که از این نمایشگاه صورت گرفته است، کوشش ما بر این است که همچنان در آینده نمایشگاه های بزرگ تر برگزار نمائیم و پاسخگوی نیاز جامعه علمی، فرهنگی و دانشگاهی شهر هرات باشیم.

همچنان، دکتور عبدالغنی خسروی رئیس دانشکده ادبیات و علوم بشری دانشگاه هرات می گوید که این ولایت تا کنون شاهد چنین نمایشگاه بزرگی نبوده است و این بیانگر حسن نیت کشور دوست و برادر جمهوری اسلامی ایران می باشد.

او افزود: آنان جدید ترین و بروز ترین کتاب ها را به قیمت بسیار بسیار کم با حدود 40 در صد تخفیف در اختیار ما قرار دادند تا دانشجویان، اساتید، علاقه مندان مطالعه و فرزندان ما بتوانند از این کتب استفاده نمایند.

وی خاطر نشان کرد: این می تواند تثبیت کننده رابطه نیک و حسنه میان دو کشور بزرگ، دوست و مسلمان جمهوری اسلامی ایران و کشور عزیز ما افغانستان باشد.

همچنان، نورالحق احمدی نماینده مقام ولایت هرات نیز گفت که اداره محلی هرات تمام تلاش خود را در راستای ایجاد تسهیلات در راه اندازی چنین برنامه های محلی انجام می دهد.
 
او افزود: این نمایشگاه نقطه عطفی در تاریخ فرهنگ و مطالعه هرات خواهد بود  و مقام ولایت از زحمات سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هرات ابراز تشکر و قدردانی می کند.

 طی سال جاری مرکز فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در هرات پس از کسب جواز فعالیت از وزارت اطلاعات و فرهنگ کشور رسما به فعالیت خود در این ولایت آغاز نمود که تا اکنون فعالیت های ارزشمندی را در راستای ارتقا سطح فرهنگی و ایجاد روابط هر چه بیشتر میان دو کشور همسایه، همزبان و هم دین و هم فرهنگ انجام داده است.

در کنار راه اندازی این نمایشگاه بزرگ می توان از اعزام بایسکل رانان(دوچرخه سواران) هراتی به چندین شهر ایران و برگزاری نمایشگاه مشترک خوشنویسان هراتی و ایرانی در تهران نام برد.

 

منبع: صدای افغان