۱۳۹۷/۰۸/۲۷
۸:۴۴ ب٫ظ

الهام المدفعی هنرمند عراقی دیروز به مناسبت معرفی برنامه ابتکاری «احیا برای آینده بهتر» که به منظور توسعه شهر قدیم در مرکز بغداد اجرا می‌شود، برنامه موسیقی کوچکی در ساختمان قدیم دادگاه مجاور عمارت القشله نزدیک خیابان المتنبی در بغداد، اجرا کرد.

الهام المدفعی برای «احیای» شهر قدیم پایتخت می‌خواند

به گزارش الأمه:

 مجریان این طرح ابتکاری می‌گویند، احیای مرکز تاریخی بغداد نتایج اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی برای شهر دارد که این آثار از محدوده محلی می‌گذرد تا جایی که شهر را به جایگاه شایسته منطقه‌ای و جهانی‌اش برگرداند و آن را به مرکز و قلب تپنده همه عراقی‌ها تبدیل کند.
همزمان با طرح ابتکاری احیای جدید، موزیسین عراقی نصیر شمه مراحل اولیه اقدام «فروغ بغداد» را به پایان رساند.
این طرح موسیقی با همکاری فرمانداری بغداد و حمایت مالی اتحادیه بانک‌های عراقی انجام می‌شود.
فرمانداری بغداد هفته گذشته اعلام کرد، ۲۰ فضای عمومی در دو سمت الکرخ و رصافه درپایتخت پس از نوسازی آماده افتتاح شدند.
این طرح بخشی از طرح ابتکاری «فروغ بغداد» است. مسئولان این ابتکار از فعالیت‌های دیگر سخن می‌گویند که در پایتخت و استان بابل انجام می‌شود.
این طرح ابتکاری جدید احیا، را محمد الربیعی یکی از مدیران استانداری بغداد و مهندس معماری عراقی مقیم کانادا تغلب الوائلی پیشنهاد کرده‌اند.
دیروز اولین برنامه‌های تبلیغاتی آن با حضور الهام المدفعی که از عمان پایتخت اردن آمده بود، آغاز شد. محمد الربیعی در این باره می‌گوید «این ابتکار از حمایت کامل شورای استان بغداد برخوردار شده و بدون شک یکی از حامیان معنوی آن خواهیم بود. هدف از این طرح ایجاد داون تاون در بغداد قدیم است که همه عراقی‌ها می‌توانند برای انجام هرگونه فعالیت اقتصادی و اجتماعی در آن حضور پیدا کنند».
الربیعی در مورد منطقه هدف احیا در گفت‌وگو با الشرق الاوسط گفت «طول این منطقه شامل همه منطقه حد فاصل دروازه شرقی تا دروازه معظم و عرض آن از خیابان خلفا تا رود دجله امتداد می‌یابد».
الربیعی می‌گوید «تردد خودروها در منطقه مورد نظر ممنوع خواهد بود مگر موارد بسیار استثنایی و برای تردد داخلی از ترام استفاده خواهد شد. برای این منظور با شرکت‌های متخصص توانمند در این زمینه برای توسعه خطوط و بازسازی میراث قراردادهایی بسته خواهد شد».
الربیعی به چالش‌های پیش روی این طرح احیا واقف است و نیاز آن به تلاش‌های طاقت فرسا برای اقناع شهروندان و بازرگانان مستقر در منطقه و شاغلان در بغداد قدیم. او پیش‌بینی می‌کند کار احیا بین ۳ تا ۱۰ طول بکشد.
در این طرح براساس نقشه‌ها حدود ۳ میلیون مترمربع از فضاها و ساختمان‌های منطقه قدیم بغداد احیا می‌شوند و حدود ۸۰ هکتار از مرکز قدیم شهر مدرن سازی می‌شود.

 

منبع: شرق الاوسط