۱۳۹۹/۰۲/۱۷
۳:۱۱ ق٫ظ

مسؤول مرکز حفظ و نشر آثار و مستندسازی ستاد بازسازی عتبات از چاپ اطلس اسناد نقش ایرانیان در بازسازی و توسعه حرم‌های عتبات عالیات تا پایان امسال خبر داد.

انتشار اسناد نقش ایرانیان در بازسازی عتبات

به گزارش الأمه:

غلامرضا کرمی به مناسبت روز اسناد ملی و میراث مکتوب (۱۹ اردیبهشت)، گفت: در حال برنامه‌ریزی یک فراخوان عمومی و راه‌اندازی پویش ملی برای جمع‌آوری اسناد مربوط به حضور و فعالیت ایرانیان در زمینه بازسازی و توسعه عتبات هستیم.

او با اشاره به سابقه چند قرن حضور ایرانیان در ساخت و توسعه عتبات، یادآور شد: برخی از سلاطین، مشاهیر تاریخی و حتی بازاریان و خیران ایرانی در قرون گذشته اقداماتی در زمینه ساخت ابنیه، زیباسازی حرم‌های مطهر و... داشته‌اند که خوشبختانه اسناد مکتوبی از این اقدامات، امروز در دسترس پژوهشگران و مراکز علمی است.

مسؤول مرکز حفظ و نشر آثار و مستندسازی ستاد بازسازی عتبات جمع‌آوری و حفظ اسناد مربوط به فعالیت‌های ایرانیان در دوره معاصر را ضروری دانست و گفت: این مرکز در حال جمع‌آوری این اسناد از قبیل قراردادهای بین ستاد و تولیت حرم‌ها، مکتوبات رد و بدل‌شده بین عتبه‌ها و طرف ایرانی، تصاویر نقشه‌های مهندسی و طراحی‌های صنعتی و هنری است تا در قالب کتاب، در اختیار پژوهشگران قرار گیرد.

او با بیان این‌که حجم اقدامات صورت‌گرفته توسط ستاد بازسازی عتبات در سال‌های اخیر بسیار وسیع‌تر از مجموعه کارهای ایرانیان در قرون گذشته است، بر لزوم فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی در خصوص ضرورت‌های جمع‌آوری و حفظ و نشر آثار و اسناد مکتوب تاکید کرد و افزود: بسیاری از نیروهای متخصص خیر که سال‌های اخیر در پروژه‌های ستاد بازسازی عتبات حضور داشتند، تصاویر دیده‌نشده‌ای از مراحل انجام کارها ثبت کرده‌ یا مکتوباتی در این زمینه دارند که درخواست می‌کنیم نسخه‌ای از آن را در اختیار ما قرار دهند.

کرمی افزود: مرکز حفظ و نشر آثار ستاد بازسازی عتبات با دعوت از مدیران و عوامل موثر اجرایی هر یک از پروژه‌های اجراشده و در حال اجرای ستاد، اطلاعات و اسناد آن‌ها را گردآوری و کتاب مرجع آن را چاپ خواهد کرد.

 

منبع: ایسنا