۱۳۹۸/۰۶/۲۷
۱۱:۲۰ ق٫ظ

کتاب «تاثیرات حشدالشعبی عراق بر سیاست‌های راهبردی ایران» نوشته کیوان آقابابائی، کارشناس ارشد روابط بین‌الملل منتشر شد.

انتشار کتابی درباره «حشدالشعبی عراق»

به گزارش الأمه:

این کتاب در ۲۳۲ صفحه، با شمارگان ۲۰۰ نسخه و قیمت ۳۰ هزار تومان توسط نشر نگار و نیما (نگیما) منتشر شده است.

«کلیات»، «چارچوب نظری»، «سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در قبال تحولات سیاسی عراق ۲۰۱۷-۲۰۱۴»، «بسیج مردمی عراق(حشدالشعبی)، ابعاد و تاریخچه» و «سیاست خارجی ایران و عربستان سعودی در سیر تحولات سیاسی عراق جدید ۲۰۱۷-۲۰۱۴» پنج فصل کتاب «تاثیرات حشدالشعبی عراق بر سیاست‌های راهبردی ایران» هستند. 

در بخشی از کتاب آمده است: تعریف لغوی حشدالشعبی: در زبان عربی حشد= به معنای جماعت و گروه و جمعیت است، شعبی=ملی و به معنای گروهی از مردم با اشترکاتی خاص است. و در کل به معنای بسیج مردمی عراق یا حشدالشعبی معروف است. و خلاصه: به نیروهای شبه نظامی عراق گفته می‌شود که در کنار ارتش این کشور قرار دارند و با هدف مبارزه «علیه داعش» سازماندهی شده‌اند. این نیرو از حدود ۴۰ گروه مختلف تشکیل شده است که عمدتا گروه‌های شیعه هستند و گروه‌های «سنی‌مذهب و مسیحی و ایزدی» نیز در آن حضور دارند. 

علت بررسی و تحلیل پدیده نوین حشدالشعبی از تاریخ ۲۰۱۷-۲۰۱۴؛ به‌خاطر صدور فتوای جهاد کفایی توسط آیت‌الله سیستانی در جمعه تاریخی ۲۳ خرداد ۱۳۹۳ (۲۰۱۴) - تشکیل هیئت حشدالشعبی در روز ۲۵ خرداد ۱۳۹۳، ذیل مدیریت دفتر اطلاعات و امنیت‌ ملی عراق و هجوم داوطلبانه مردم برای «جهاد و مقابله با یک تهدید امنیتی» که بسیج شدند و حشدالشعبی را به‌وجود آورده‌اند، است. 

حشدالشعبی محصول یک «ساختار ملی و داخلی» نیست، بلکه محصول «یک جریان فراملی» است. که از «اندیشه‌های صدور انقلاب امام خمینی» نشات گرفته است و امام خمینی معتقد است: «اگر اندیشه‌ ام‌القرای ما در یک کانون دربسته بماند و در مرزهای جغرافیایی خود محبوس شود قطعا شکست خواهد خورد». 

 

منبع: ایسنا