۱۳۹۷/۰۱/۳۱
۲:۴۸ ب٫ظ

چگونگی خبررسانی حوادث مربوط به انقلاب‌های جهان عرب، میزان درستی و صداقت این خبرها و همچنین سرعت و یا کندی خبررسانی در این موضوع، از جمله مواردی بودند که در این همایش به آن‌ها پرداخته شد و شرکت‌کنندگان پرسش‌های خود را درباب آن‌ مطرح کردند.

انقلاب‌های جهان عرب؛ موضوع مهم همایش رسانه‌های عربی

سایت البوابه چند روز پیش، گزارشی درمورد فعالیت‌های همایش رسانه‌های عربی در سایت خود درج کرد. این همایش فعالیت‌های خود را نهم می به پایان رسانده بود.

ایجاد افق‌های وسیع‌تر در زمینه بحث و گفتگو و تبادل نظر درباب موضوعات مهم رسانه‌ای در دو سطح منطقه‌ای و جهانی، هدف از برپایی این همایش ذکر شده است. در همین راستا تعداد بسیاری از روزنامه‌نگاران و  اصحاب رسانه برای شرکت در این همایش حضور پیدا می‌کنند. افزون بر این قشر از شرکت‌کنندگان، سیاستمداران، روشنفکران و اصحاب دانشگاه از کشورهای مختلف عربی و جهان نیز در این گردهمایی سالیانه شرکت می‌کنند.

امسال انقلاب کشورهای عربی یکی از موضوع‌های مهم همایش مذکور بشمار می‌رفت. «شبکه‌های خبررسانی و انقلاب‌های عربی؛ پرسش‌هایی در خصوص پوشش دادن اخبار مربوط به انقلاب‌های جهان عرب» عنوان یکی از این نشست‌ها بود که بر نحوه پوشش‌دهی خبرهای انقلاب تمرکز داشت. منهی الرمحی خبرنگار شبکه العربیه، عمرو خفاجی ناشر و سردبیر روزنامه الشروق، فارس خوری از شبکه بی بی سی عربی، نخله الحاج مدیر بخش اخبار و برنامه‌های شبکه العربیه و اسکندر نزاروف مدیر کل شبکه روسیه امروز، برگزار کنندگان این نشست بودند.

چگونگی خبررسانی حوادث مربوط به انقلاب‌های جهان عرب، میزان درستی و صداقت این خبرها و همچنین سرعت و یا کندی خبررسانی در این موضوع، مواردی بودند که به آن‌ها پرداخته شد و شرکت‌کنندگان پرسش‌های خود را درباب آن‌ مطرح کردند.

نخله الحاج درمورد تاثیر انقلاب‌های جهان عرب بر رسانه‌ها گفت: این انقلاب‌ها مانند یک فرصت و یک امکان ساخت خبر بودند که شبکه‌های محتلف خبررسانی در جهان عرب را با خود به چالش فراخواندند.

وی در ادامه افزود: در آغاز شکل‌گیری این انقلاب‌ها، خبررسانی به شکل قدیمی و با فناوری‌های بسیار محدودتر انجام می‌گرفت. چرا که شبکه‌های خبررسانی در کشورهای عربی از نظر تکنولوژی، آن قدر پیشرفته نبودند که بتوانند چنین حادثه بزرگی که به سرعت دامنه‌اش گسترش پیدا می‌کرد را پوشش بدهند.

الحاج همچنین به نقش مهم خبرنگاران نیز اشاره داشت و در این زمینه گفت: علی‌رغم مشکلاتی که در مسیر خبررسانی حوادث در کشورهای انقلابی وجود داشت، اما خبرنگاران تلاش خود را کردند تا واقعیت‌های آن دوران را به خوبی پوشش بدهند.

شایان ذکر است که دور یازدهم همایش مذکور، هشتم و نهم ماه می گذشته در دبی یکی از شیخ نشین‌های امارات متحده عربی برگزار شد. همایش مذکور در سال 2001 با همکاری انجمن روزنامه‌نگاران دبی برای اولین بار، فعالیت خود را آغاز کرد. شیخ محمد بن راشد آل مکتوم نخست وزیر حاکم دبی، مسئولیت برگزاری این همایش را برعهده دارد. 

 

زمان انتشار : 1391-03-01