۱۳۹۷/۰۱/۲۷
۹:۲۰ ب٫ظ

وزراي امور خارجه ايران و ونزوئلا در اين ديدار ضمن مرور روند مناسبات دوجانبه و همكاري‎هاي فزاينده اقتصادي، تجاري و صنعتي دو كشور، پيرامون تحولات مهم منطقه‌اي و مسائل مهم بين‌المللي و همكاري‎هاي طرفين در اين عرصه‌ها رايزني و تبادل نظر كردند.

ایران و ونزوئلا خواستار جلوگیری از خونریزی و کشتار مردم لیبی و بحرین شدند

وزراي امور خارجه ايران و ونزوئلا بر ضرورت جلوگيري از خونريزي و كشتار مردم بي‌دفاع در ليبي و بحرين تأكيد كردند.

به نقل از اداره كل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه، نيكلاس مادورو وزير امور خارجه ونزوئلا كه به تهران سفر كرده است، جمعه شب با علي اكبر صالحي وزير امور خارجه كشورمان ديدار و گفت‌وگو كرد.

وزراي امور خارجه ايران و ونزوئلا در اين ديدار ضمن مرور روند مناسبات دوجانبه و همكاري‎هاي فزاينده اقتصادي، تجاري و صنعتي دو كشور، پيرامون تحولات مهم منطقه‌اي و مسائل مهم بين‌المللي و همكاري‎هاي طرفين در اين عرصه‌ها رايزني و تبادل نظر كردند.

صالحي در اين ديدار با اشاره به اينكه ايران و ونزوئلا توانستند در سالهاي اخير روابط خوب و عميقي ايجاد كنند، اظهار داشت: قطعا ايران و ونزوئلا به عنوان دو كشور مهم در خاورميانه و آمريكاي لاتين مي‌توانند مكمل يكديگر باشند.

وي با اشاره به رايزني‌ها و همكاريهاي نزديك دو كشور در مجامع و تحولات بين‌المللي افزود: رايزني و همكاريهاي في‎مابين مي‌تواند به روندي منتج شود كه كشورهاي در حال توسعه هم بتوانند در رتق و فتق امور بين‌المللي و صلح، ثبات و رفاه و توسعه جهاني سهم مناسب داشته باشند.

وزير امور خارجه كشورمان در ارتباط با تحولات منطقه شمال آفريقا، خاورميانه و خليج فارس به سياستهاي متناقض و پريشان غرب به ويژه آمريكا در قبال اين تحولات و حركتهاي مردمي اشاره كرد.

وي با تأكيد بر ضرورت توجه جامعه بين‌المللي به واقعيتهاي منطقه، سياستهاي ناعادلانه و متناقض و اتخاذ معيارهاي دوگانه غرب را در قبال تحولات منطقه به‎ويژه رفتار متفاوت در ليبي و بحرين مورد انتقاد قرار داد.

صالحي بر ضرورت جلوگيري از خونريزي و كشتار مردم بي‌دفاع، عدم مداخله و ورود نيروهاي خارجي، حفظ وحدت ملي، حاكميت و استقلال اين كشورها تأكيد كرد.

وزير امور خارجه ونزوئلا نيز در اين ديدار از روابط بسيار نزديك و دوستانه دو كشور و همكاريهاي گسترده تهران _كاراكاس در كليه ابعاد دوجانبه، منطقه‌اي و بين‌المللي ابراز خشنودي كرد.

 

مادورو با اشاره به بحرانهاي جاري در شمال آفريقا، خاورميانه و خليج فارس و خشونت و سركوب وسيع مردم، هدف غرب و استكبار را از اين سياستهاي خشن، راهبردي براي كنترل منابع نفتي و ثروت كشورهاي منطقه دانست.

وي اين رفتار را ناشي از باقي‎ماندن ذهنيت استعماري و استكباري مبتني بر خشم، تنفر و نااميدي خواند. وزير امور خارجه ونزوئلا بر ضرورت تلاش براي ايجاد تحرك در مجامع بين‌المللي براي جلوگيري از ادامه خونريزي، سركوب ملتها و سوء استفاده غرب از ابزار چندجانبه سازمانهاي بين‌المللي در جهت توجيه اقدامات تهاجمي خود و تسرّي به ساير نقاط جهان تأكيد كرد.

وي همچنين ضرورت استمرار رايزنيهاي في‎مابين را در جهت همكاري نزديكتر دو كشور در عرصه‌هاي بين المللي مورد تأكيد قرار داد.

 

زمان انتشار : 1390-02-03