۱۳۹۸/۰۷/۲۹
۹:۵۷ ق٫ظ

یک ناشر افغانستانی از بازار داغ کتاب‌های قاچاق ایران در افغانستان و گردش مالی قابل توجه این بازار در کابل خبر داد.

بازار کتاب افغانستان در دست قاچاقچی‌های ایران

به گزارش الأمه:

حجم 10 میلیاردی صادرات کتاب از ایران به افغانستان که موجب شده بود افغانستان در سال‌های ابتدایی دهه 90 به یک بازار بالفعل برای نشر ایران تبدیل شود‌، امروز دیگر چندان به قوت گذشته نیست. بازاری که اگر به درستی رصد می‌شد و اوضاع فرهنگی و اجتماعی افغانستان به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد، می‌توانست‌ علاوه بر سودی که نصیب جریان فرهنگی دو کشور می‌کند،‌ به ارتباط بیشتر دو ملت نیز بیانجامد.

امروز بر خلاف سال‌های گذشته، بازار افست‌ها و قاچاق‌ها در افغانستان گرم است. ابراهیم شریعتی، ناشر افغانستانی مهاجر در ایران که در سال‌های اخیر از رونق کارش به میزان بسیاری کاسته شده است،‌ گفت: دیگر گذشت آن دوران که کتاب‌ها چند روز پس از انتشار در بازار افغانستان دست به دست می‌چرخید و فروش خوبی داشت. امروز دیگر در کابل کتاب‌فروشی‌ها نه رونقی دارند و نه تعدادی.

کتاب گران‌تر از آهن ارسال می‌شود

وی ادامه داد:‌ پیش از این ما کتاب‌ها را کانتینر کانتینر ارسال می‌کردیم، اما اکنون حجم کتاب‌های ارسالی اندک است و با پست نیز چندان به صرفه نیست. دو کیلو کتابی که برای مشهد 24 هزار تومان ارسال می‌شود،‌ برای کابل با دو میلیون تومان باید ارسال کرد‌. اگر بخواهیم کتاب‌ها را جمع کنیم و با کامیون ارسال کنیم،‌ باز هم بسیار گران تمام می‌شود. جالب اینجاست که اگر 25 تُن آهن به افغانستان بفرستیم،‌ نهایتاً هفت هزار دلار می‌شود،‌ اما اگر بخواهیم 25 تُن کتاب ارسال کنیم،‌  17 هزار دلار باید هزینه کنیم،‌ زیرا ارسال کتاب خارج از روند دولتی انجام می‌شود.

در افغانستان کتاب همیشه کالای قاچاق محسوب می‌شود‌

شریعتی همچنین به مشکلات دیگری که در مسیر ورود کتاب از ایران به افغانستان وجود دارد،‌ اشاره و اضافه کرد: در ایران با مجور از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشکلات گمرکی نخواهیم داشت،‌ اما در افغانستان کتاب همیشه کالای قاچاق محسوب می‌شود‌، به هر باربری که پیشنهاد حمل می‌دهیم قبول نمی‌کند و می‌گوید قاچاق است. مجوز وزارت فرهنگ افغانستان را هم قبول ندارند.

تعطیلی 10 کتابفروشی در کابل طی سال‌های اخیر

وی با اشاره به تعطیلی کتاب‌فروشی‌ها در کابل طی سال‌های اخیر گفت:‌ بالغ بر 10 کتابفروشی در کابل در چند سال اخیر بسته شده‌ و مردم دیگر کتاب نمی‌خرند. مشکلات هر روز بیشتر می‌شود‌؛ از این رو دیگر حرفه کتابفروشی در افغانستان صرف نمی‌کند.

مدیر انتشارات عرفان از بازار داغ کتاب‌های قاچاق در افغانستان خبر داد و افزود: قاچاقچی‌های کتاب در قم،‌ اصفهان و خیابان انقلاب تهران کار خود را چند سالی است گسترش داده و به کشورهای همسایه نیز رفته‌اند‌؛ البته کتاب‌های قاچاق عمدتاً در حوزه ادبیات است و علوم دانشگاهی. این کتاب‌ها در تهران افست یا منتشر می‌شوند و با 50 درصد قیمت در کابل به فروش می‌روند. تخفیف‌های بالا و چاپ نسخه‌های قاچاق در شمارگان بالا موجب شده است تا کتاب ارزان‌تر به دست مشتری برسد‌؛ در نتیجه بسیاری از اهالی نشر افغانستان نیز مشتری این کتاب‌ها شده‌‌اند.

وی گفت: «ملت عشق»‌، «انسان خردمند»‌، کتاب‌های حوزه علوم انسانی‌، حقوق و ... از جمله پرطرفدارترین کتاب‌های قاچاق شده به افغانستان هستند. گردش مالی که از طریق فروش این نسخه‌های قاچاق در افغانستان در جریان است قابل توجه است و اگر ناشران ایرانی فکری نکنند،‌ به زودی کل بازار افغانستان را از دست خواهند داد.

 

منبع: تسنیم