۱۳۹۷/۰۲/۰۶
۴:۵۹ ب٫ظ

سخنگوي رسمي امورخارجه مصر نيز گفت: خط قرمز منطقه خليج فارس امنيت آن و ثبات كشورهاي دو سوي خليج فارس است و مصر قصد ندارد در اين حوزه وارد مجادله اعراب و ايران شود بلكه اين مساله يك مساله منطقه اي است كه تنها با همكاري اين كشورها قابل حل و فصل است.

تلاش اماراتی ها برای جلوگیری از برقراری روابط قاهره ـ تهران

نخست وزير مصر كه سفر خاورميانه اي خود به عربستان، قطر و كويت را آغاز كرده است به خبرنگاران گفت: برقراري روابط با ايران هيچ ارتباطي با روابط ايران و كشورهاي عربي حاشيه خليج فارس ندارد.

به نقل از رسانه های مصری، «عصام شرف» كه یک هيات بلندپايه سياسي و وزير امورخارجه مصر، «نبيل العربي» نیز او را همراهی می کند، افزود: خط قرمزي در رابطه با روابط ايران و مصر و روابط ايران با كشورهاي عربي وجود ندارد كه ما بخواهيم از آن عبور كنيم.

«منحه باخوم»، سخنگوي رسمي امورخارجه مصر نيز گفت: خط قرمز منطقه خليج فارس امنيت آن و ثبات كشورهاي دو سوي خليج فارس است و مصر قصد ندارد در اين حوزه وارد مجادله اعراب و ايران شود بلكه اين مساله يك مساله منطقه اي است كه تنها با همكاري اين كشورها قابل حل و فصل است.

وي تاكيد كرد: اگر از مصر خواسته شود كه در مناقشات منطقه خليج فارس دخالت كند مي توان درباره اين پيشنهاد فكر كرد.

از سوی دیگر «الشرق الاوسط» در خبری نوشت: سفر هفته گذشته نخست وزير مصر به امارات به دلايل اعلام نشده لغو شد اما ديپلمات هاي عرب بر اين باورند كه امارات قصد داشته تا از مقامات مصري بخواهد كه تا روشن شدن وضعيت اختلافات با ايران از برقراري روابط با تهران خودداري كند كه اين موضوع موجب اعلام لغو سفر نخست وزير مصر به امارات شده است.

ظواهر امر نشان می دهد که مصری ها با رویکردی مثبت در پی برقراری ارتباط با ایران هستند موضوعی که می تواند برای هر دو کشور در معادلات منطقه ای و بین المللی ایجاد هم افزایی کند اما در این میان قاهره و تهران باید به شدت مراقبت کنند تا شیطنت کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در ایجاد این روابط خللی ایجاد نکند.

 

زمان انتشار : 1390-02-05