۱۳۹۷/۰۱/۲۵
۳:۴۶ ب٫ظ

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دیدارها تصریح کرد: امروز دنیای اسلام بیش از گذشته به وحدت و همدلی نیازمند است و بدون تردید همکاریهای فرهنگی مناسبترین بستر برای تحقق اتحاد و یگانگی امت اسلامی است.

تمدن اسلامی مورد بی‌توجهی واقع شده است / دعوت از زن مبارز الجزایری

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که در الجزایر به سر می‌برد از جمیله بوپاشا نویسنده و مبارز معروف این کشور دعوت کرد برای مشاهده تحولات و پیشرفت‌های جامعه ایران در سالهای اخیر به کشورمان سفر کند.

حسینی که به منظور شرکت در مراسم اعلام "تلسمان" یکی از شهرهای الجزایر به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام به این کشور سفر کرده است در حاشیه این مراسم با نمایندگان کشورهای کویت، عراق و افغانستان دیدار و درباره توسعه روابط فرهنگی گفتگو کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دیدارها تصریح کرد: امروز دنیای اسلام بیش از گذشته به وحدت و همدلی نیازمند است و بدون تردید همکاریهای فرهنگی مناسبترین بستر برای تحقق اتحاد و یگانگی امت اسلامی است.

وی افزود: اگر کشورهای اسلامی بر مشترکات فرهنگی خود تکیه کنند به قدرتی بی‌بدیل در عرصه بین‌المللی تبدیل خواهند شد که قادر خواهند بود بسیاری از تحولات جهان معاصر را به سود خود رقم بزنند.

حسینی ادامه داد: جریان صهیونیستی حاکم بر نظام بین‌الملل با بهره گیری از قدرت رسانه به اختلافات عقیدتی و فرهنگی در جهان اسلام  دامن می‌زند تا رژیم صهیونستی را در حاشیه امن قرار دهد و مسلمانان را از توجه به مسئله فلسطین که مسئله نخست دنیای اسلام است، بازدارد.

وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی بر ضرورت هُشیاری نخبگان فرهنگی جهان اسلام تاکید کرد و گفت: تمدن عظیم اسلامی که همه کشورهای اسلامی به آن تعلق دارند، ظرفیت‌های نهفته فراوانی دارد که تا کنون آنچنانکه باید مورد توجه قرار نگرفته است.

وی افزایش تعاملات فرهنگی میان کشورهای اسلامی را موجب هم‌افزایی و تشکیل یک بلوک قدرتمند فرهنگی دانست و گفت: اگر کشورهای اسلامی همکاریهای فرهنگی خود را افزایش دهند، غرب جرات تعرض به مقدسات اسلامی را نخواهد داشت.

حسینی همچنین در سفر خود به الجزایر با خانم "جمیله بوپاشا" نویسنده و مبارز معروف الجزایری و نیز جمعی از زنان و مردان مجاهد و مبارز الجزایری که سالها با استعمار فرانسه مبارزه کرده‌اند، دیدار و گفتگو کرد.

جمیله بوپاشا در این دیدار با ستایش ایستادگی و مقاومت مردم ایران در برابر زیاده‌خواهی قدرتهای استکباری گفت: انقلاب اسلامی مردم ایران نقطه عطفی در تحولات جهانی بود و ایستادگی مردم ایران در برابر فشارهای غرب باعث ایجاد اعتماد به نفس در سایر ملل اسلامی شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این دیدار با اشاره به علاقه مردم ایران به آثار و کتابهای انقلابی جمیله بوپاشا، تصریح کرد: روحیه ظلم ستیزی مردم ایران که نشات گرفته از فرهنگ دینی است، سبب شده مردم ایران در برابر سلطه‌طلبی قدرت‌های استکباری و زورگو ایستادگی کنند.

وی همچنین به پیشرفتهای گسترده مردم ایران در عرصه‌های مختلف علمی و فناوری به خصوص در سالهای اخیر اشاره کرد  و گفت: به رغم کارشکنی‌های غرب، امروز ایران اسلامی به سرعت در حال پیشرفت است و به الگویی برای سایر کشورهای اسلامی تبدیل شده است.

حسینی از بوپاشا دعوت کرد برای مشاهده تحولات و پیشرفت‌های جامعه ایران در سالهای اخیر به ایران سفر کند.

جمیله بوپاشا با استقبال و تشکر از دعوت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: برای آشنایی نزدیکتر با ملت بزرگ ایران که تحولات بزرگی در عرصه بین‌المللی رقم زده است، در اولین فرصت به کشور شما سفر خواهم کرد.

وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی همچنین با عبدالحفیظ حسنی وزیر سابق امور دینی الجزایر دیدار و گفتگو کرد. عبدالحفیظ حسنی از مبارزینی است که سالها با استعمار فرانسه مبارزه کرده و در حال حاضر 85 سال دارد و از علاقه‌مندان به امام خمینی (ره) و جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود.

همچنین در  دیدار سیدمحمد حسینی با وزیران فرهنگ کشورهای قطر، امارات متحده عربی، فلسطین، تونس، مغرب، کومور، گینه بیسائو و سودان بر ضرورت گسترش همکاری فرهنگی میان کشورهای اسلامی تاکید شد.