۱۳۹۷/۰۱/۲۷
۵:۳۷ ب٫ظ

از خصوصیات قابل تامل این نویسنده مصری آن بود که وی یکی از مخالفان نظام دیکتاتوری حسنی مبارک رئیس جمهور مخلوع مصر بود و در همین راستا نیز هرگز جایزه‌ای را از این رژیم مستبد نپذیرفت. او همچنین نه تنها به شدت با مسئله عادی سازی روابط با رژیم غاصب اسرائیل مخالف بود که در این زمینه فع

درگذشت محمد البساطی نویسنده آزاده مصری

«محمد البساطی» داستان‌نویس مصری که سال‌ها با نظام مستبد حسنی مبارک مخالف بود، دیده از جهان فروبست.

به نقل از سایت خبری جزیره نت، این نویسنده مصری 14 جولای (24 تیر) در سن 75 سالگی دیده از جهان فروبست. وی در سال 1937 در الجمالیه کشور مصر به دنیا آمد. او که دوران کودکی خود را در خانواده‌ای روستایی و از طبقه فرودست جامعه سپری کرده بود با مردم مستمند کشورش از نزدیک ارتباط داشت و رنج و سختی زندگی آن‌ها را از نزدیک لمس کرد.

او پس از پایان دوره دبیرستان در سال 1960 به قاهره رفت تا در دانشگاه به رشته تجارت مشغول بشود. اما گرایش و علاقه عمیق وی به ادبیات و نویسندگی در نهایت مسیر زندگی او را رقم زد و باعث شد که «محمد» به سرعت جایگاه خود را در میان نویسندگان و ادیبان جامعه مصر بیابد. او دو سال پس از سفر به قاهره موفق به کسب جایزه داستان‌نویسی از انجمن داستان آن زمان شد. به دست آوردن این جایزه برای تمام نویسندگان جوان در زمره آرزوهای بزرگ بشمار می‌رفت. این اولین گام «محمد» در عالم نویسندگی بود و او را به سمت جلو پیش برد.

شخصیت‌ها و قهرمانان داستان‌های مختلف وی از میان مردم تهی‌دست و نیازمند جامعه انتخاب می‌شدند. او نویسنده‌ آزاده‌ای بود که برخلاف بسیاری از نویسندگان معاصر خود، برای معرفی کتاب هایش از رسانه‌های گروهی و یا تبلیغات سود نمی‌جست و علاقه‌ای نیز به شهرت نداشت. «محمد البساطی» نسبت به نویسندگان هم‌دوره خود نویسنده‌ای پرکار بود که آثار ارزشمند ادبی بسیاری از خود به یادگار گذاشته است.

از دیگر خصوصیات قابل تامل این نویسنده مصری آن بود که وی یکی از مخالفان نظام دیکتاتوری حسنی مبارک رئیس جمهور مخلوع مصر بود و در همین راستا نیز هرگز جایزه‌ای را از این رژیم مستبد نپذیرفت. او همچنین نه تنها به شدت با مسئله عادی سازی روابط با رژیم غاصب اسرائیل مخالفت می‌کرد که در این زمینه فعالیت‌هایی نیز انجام داده است.

وزارت فرهنگ مصر در زمان حسنی مبارک بسیار تلاش کرد تا هزینه درمان این نویسنده مصری را بپردازد. اما هرگز موفق به انجام این کار نشد. «محمد البساطی» در پاسخ به وزارت فرهنگ مصر که قصد داشت وی را راضی به پذیرفتن کمک هزینه درمان بکند، گفت: من هیچ جایزه‌ای را از این دولت نپذیرفته‌ام و اکنون نیز این کمک را نمی‌خواهم. موضع مخالف من نسبت به این نظام سرکوب و ستم همان چیزی است که قبلا بوده است و نظر من در این زمینه تغییر نکرده است.

http://www.aljazeera.net/news/pages/390d8bdd-1953-4d20-acde-ab345eb1e4c4

 

زمان انتشار : 1391-04-26