۱۳۹۹/۰۳/۲۶
۸:۳۱ ق٫ظ

«ابوحسین» یک بنّای سالمند فلسطینی است که به مرمت و بازسازی مساجد بسیار علاقه‌مند بوده و تاکنون چندین مسجد قدیمی در شهر بیت‌المقدس را نوسازی کرده است.

دغدغه پیرمرد فلسطینی برای بازسازی مساجد قدس

به گزارش الأمه:

پس از اشغال بیت‌المقدس در سال ۱۹۶۷، بسیاری از آثار عربی و اسلامی در معرض تخریب و نابودی صهیونیست‌ها قرار گرفت و ساکنان قدس از هشهرشان آوار شدند، جز عده کمی که پایداری کردند و در شهر خود باقی ماندند. مساجد این شهر نیز از آن زمان در معرض تخریب بودند و بی‌اهمیتی مسئولان موجب افزایش این تخریب شده است.


از این رو، مرمت و بازسازی مساجد قدیمی قدس، که در معرض تخریب‌اند، در سالیان اخیر دغدغه یک سالمند فلسطینی شده است.

«محمد ابوالهوی» معروف به ابوحسین، سالمند ۷۷ ساله اهل قدس، از شش سال پیش یعنی از سال ۲۰۱۴ کار ترمیم مساجد قدیمی بیت‌المقدس را از مسجد «النمر»، که هم‌جوار خانه خود در شرق مسجدالاقصی است، آغاز کرد و تا سال ۲۰۱۹ توانست ۵ مسجد را در بخش قدیمی شهر قدس بازسازی کند.

ایده ترمیم مساجد را «انیسه ابوالهوی»،‌ دختر ۴۳ ساله او ارائه داد. او تصمیم گرفت که پدرش را پس از بازنشستگی به کاری مشغول کند که صدقه جاریه‌ای برای او باشد. لذا ابوحسین ابتدا بازسازی مساجد را از مسجد النمر آغاز کرد و سپس به مرمت مسجد «جورة الشمعة» در شهر بیت لحم پرداخت. پس از آن کار خود را بر روی مساجد بخش قدیمی شهر قدس، که شامل ۴۳ مسجد است، متمرکز کرد.

انیسه درباره نحوه جمع‌آوری کمک‌های مالی برای این کار گفت: من و پدرم از وضعیت مساجد قدیمی قدس، که به دست نیروهای اشغالگر صهیونیست تخریب شده‌اند، بسیار رنج می‌بریم. پدرم به هر مسجدی که می‌رود، در حد توان خود نیازهای آن مسجد را برطرف کرده و سپس تصویری از آن برایم می‌فرستد و من آن را در شبکه‌های اجتماعی منتشر و از افراد سرشناس فلسطینی برای مشارکت در بازسازی،‌ کمک‌های مالی جمع‌آوری می‌کنم.

وی در پایان اظهار کرد: پدرم نیز با تجّار و افراد سرشناس قدس ارتباط برقرار کرده و پس از جمع‌آوری کمک مالی، مجوز بازسازی مساجد را از اداره اوقاف اسلامی قدس دریافت کرده و سپس کارگرانی را برای عملیات نوسازی مساجد استخدام و تحت نظارت کامل خود این اماکن را بازسازی می‌کند. پدرم برای اطمینان خاطر افرادی که مشارکت مالی داشته‌اند، مرحله به مرحله از ترمیم مسجد تصویربرداری و برای آن‌ها ارسال می‌کند تا در جریان کار قرار بگیرند.

 

منبع: ایکنا