۱۳۹۹/۰۲/۲۱
۳:۱۲ ب٫ظ

پناهنده شدن گروهی از مردم در یکی از شهرهای غزه به مطب یک پزشک در خلال محاصره غزه، موضوع یک سریال فلسطینی شده است.

رنج‌های غزه در یک سریال

به گزارش الأمه:

در یکی از روزهای محاصره غزه توسط نیروهای اشغالگر اسراییل که ۵۱ روز به طول انجامید، نیروهای اشغالگر شهر خزاعه را محاصره کردند. صهیونیست‌ها در این شهر دست به کشتار وحشتناکی زدند. گروهی از ساکنان شهر موفق شدند از شهر فرار کنند اما گروهی دیگر که نتوانسته بودند فرار کنند به ناچار به مطب پزشکی به نام کمال قدیح پناه بردند. آن ها مجبور شدند شش روز را در آن مطب به‌سختی بگذرانند.

این داستان جرقه‌ای بود در ذهن حسام أبو دان کارگردان جوان و ۲۹ ساله فلسطینی تا بر اساس آن سریال «خوشه» را برای ماه رمضان امسال بسازد. این سریال از چهار شبکه فلسطین پخش می‌شود.

دیانا ایوبی نقش  زنی را ایفا می‌کند که در روز حمله و بمباران نه‌ماهه باردار است و شوهرش از نیروهای مقاومت فلسطین است. نقش او آمیخته با امید و درد است. او نقش یک زن فلسطینی را که در اوج بمباران و جنگ فرزندی را به دنیا می‌آورد بازی کرده است. این زن در یک مطب کوچک با چندین نفر دیگر گرفتار می‌شود. مرگ از هر طرف محاصره‌شان کرده و زن باردار از شوهرش دور است.

دیانا ایوبی بازیگر تئاتر بوده و این سریال اولین تجربه تلویزیونی او محسوب می‌شود.

بر اساس این خبر، این سریال سعی کرده تا چهره جنگ را به دور از هیج زیاده‌گویی و دروغی به تصویر بکشد.

جواد حروده بازیگری است که نقش پزشک قهرمان را بر عهده دارد. او ناچار است با امکانات کمی که در مطبش در اختیار دارد نوزاد را به دنیا آورد و نیز مجروحان جنگی را مداوا کند.

برای این پزشک در خلال محاصره اتفاقات ناگواری روی می‌دهد. وقتی او به دنبال آوردن آب آشامیدنی برای پناهندگان مطبش است اشغالگران حیاط مطب را هدف قرار می‌دهند و برادر او شهید می‌شود.

جواد حروده به الجزیره می‌گوید: اتفاقاتی که در مطب این پزشک فلسطینی روی داده واقعی است و ما واقعیت را به تصویر کشیده‌ایم.

تصویربرداری سریال دسامبر سال گذشته آغاز شده است. گروه در ابتدا با خود پزشک صحبت کردند تا خط داستان را به درستی دنبال و تصویربرداری کنند.

این سریال داستان این پزشک و نیز به طور کلی اوضاع غزه در ۱۴ سال اشغال را نشان می‌دهد.

أبو دان کارگردان سریال «خوشه» می‌گوید:  این سریال در ۱۵ قسمت ساخته شده و داستان‌های حقیقی را از جنگ و محاصره غزه به نمایش می‌گذارد.

او می‌گوید: با وجود ترسیم چهره جنگ و خونریزی  اما داستان از عشق و صلح هم خالی نیست.

أبو دان بازیگران را از میان هنرمندان محلی برگزیده  و خیلی از آن‌ها برای  اولین‌بار تجربه بازی در یک درام‌ تلویزیونی را به‌دست آورده‌اند.

این کارگردان جوان هدف از ساخت این سریال را نشان دادن دشواری‌هایی که بر مردم غزه می‌گذرد و نیز سهیم بودن  در حرکتی جهانی برای پایان دادن به محاصره نوار غزه عنوان می‌کند و می گوید: مردم فلسطین به دنبال زندگی هستند و تسلیم ظلم و اشغال نمی‌شوند.

کارگردان سریال فلسطینی «خوشه» هدف از نام‌گذاری این مجموعه را این‌گونه بیان می‌کند: خوشه یعنی اجزای کوچکی که کنار هم جمع می‌شوند؛ درست مثل دانه‌های انگور. مردمی که به مطب پزشک پناه بردند چندین روز  با تمام تفاوت‌های‌شان در کنار هم بودند.

گروه در طی تصویربرداری با موانع زیادی مواجه بوده‌اند که مهم‌تر از همه نبود شهرک های سینمایی در نوار غزه است، از این‌رو مجبور بودند در کوچه خیابان‌ها و میان مردم سریال را تصویربرداری کنند.

 

منبع: ایسنا