۱۳۹۷/۰۳/۰۶
۹:۵۰ ق٫ظ

پادشاه اردن كه اين روزها با موجي از اعتراض در كشورش مواجه است، دست به دامن هم‌پيمانان انگليسي و آمريكايي خود شد و قرار است با مقامات اين كشورها رايزني كند.

شاه اردن دست به دامن لندن و کاخ سفید شد

به نقل از روزنامه اردني "الراي "، "عبدالله دوم " پادشاه اردن پنج‌شنبه آتي در سفر به انگليس، با "ديويد كامرون " نخست‌وزير انگليس در لندن ديدار و گفت‌وگو خواهد كرد.

بر اساس اين گزارش، قرار است در اين ديدار تحولات جاري در خاورميانه و شيوه‌هاي تحقق سازش بررسي شود. دوطرف همچنين درباره تشكيل دولت مستقل فلسطيني در مرزهاي 1967 ميلادي و توسعه روابط دوجانبه امان - لندن و افق‌هاي آن گفت‌وگو خواهند كرد.

عبدالله دوم همچنين، در اوايل هفته آتي به واشنگتن، پايتخت آمريكا خواهد رفت تا علاوه بر "باراك اوباما " رئيس‌جمهور با ساير مقامات دولتي و مقامات ارشد كنگره آمريكا ديدار و درباره روابط دوجانبه آنها گفت‌وگو كند.

پادشاه اردن اين روزها با اعتراض‌ها، تظاهرات‌ها و تحصن‌هاي متعددي در كشورش مواجه است. موج اعتراضات شهروندان اردني به عملكرد دولت از چند ماه پيش آغاز شده و تاكنون اقشار مختلفي همچون معلمان، پزشكان و پرستاران دست به تحصن يا اعتصاب زده‌اند. چند روز پيش نيز درحالي كه دولت اردن و طرفدارانش تلاش داشتند به برخي اختلافات ميان مخالفان دولت دامن بزنند، معارضان براي تحقق خواسته‌هاي خود تصميم به اتحاد و انسجام هرچه بيشتر گرفتند. با متحد‌شدن مخالفان دولت اردن و افزايش قدرت آنان، به‌طور طبيعي فشار بر دولت بيشتر خواهد شد و دولت اين كشور مجبور خواهد شد كه خواست مخالفان خود را تأمين كند؛ زيرا در غير اين صورت آينده‌اي همچون مصر، تونس، ليبي، بحرين و يمن در انتظار رژيم اردن خواهد بود.

به اعتقاد كارشناسان، دليل اصلي سفر پادشاه اردن به انگليس و آمريكا، رايزني با هم‌پيمانانش براي برون‌رفت از بحران جاري در كشورش است.

 

زمان انتشار : 1390-01-01