۱۳۹۷/۰۱/۳۱
۱۰:۱۷ ق٫ظ

«امل دنقل» شاعر بزرگ مصری اگرچه نزدیک به سه دهه پیش، دیده از جهان فرو بسته است، اما شعرهای او هنوز الهام‌گر خوانندگان و فعالان عرصه موسیقی می‌باشد. «صلح نکن!» و «سِفر خروج» از جمله شعرهای مشهور این شاعر هستند که در میدان التحریر مصر و در جریان انقلاب مردمی آن بر زبان مردم این کشو

شعرهای انقلابی امل دنقل در میدان التحریر

بیست و نه سال از تاریخ درگذشت «امل دنقل» شاعر مصری می‌گذرد اما گویی این زمان نه تنها از ارزش شعرهای وی نکاسته است که اوضاع و احوال کنونی جهان عرب نیز به نوبه خود بستر خوبی را برای زمزمه شعرهای او به وجود آورده است. «امل دنقل» در سال 1940 در استان قنا واقع در مصر متولد شد. در وهله نخست آن چه وی را از دیگر شاعران هم‌دوره خود متفاوت می‌کند، جسارت وی در کنار گذاشتن قالب‌های سنتی شعر سرودن، می‌باشد که به او جایگاهی متفاوت در عرصه شعر بخشید.

سایت خبری جزیره نت اخیرا مطلبی را با نام «امل دنقل.. شاعر شعر انقلاب» در سایت خود درج نموده است و در خصوص وی نوشته: «امل دنقل» شاعر آزادی و شرافت انسانی است. او برخلاف شاعران معاصر خود تن به قالب‌های سنتی شعری نداد و زمانی که همه کلمه‌ای جز آری بر زبان نمی‌آوردند او با شجاعت و جسارت نه گفت. شعرهای «امل دنقل» درباره ستمدیدگان و نیازمندان سخن گفته و دردها و مصائب این قشر از جامعه را به زبان شعر بیان نموده.

این گزارش در ادامه می‌نویسد: این شاعر بزرگ مصری اگرچه نزدیک به سه دهه پیش دیده از جهان فرو بسته است، اما شعرهای او هنوز الهام‌گر خوانندگان و فعالان عرصه موسیقی می‌باشد. «صلح نکن!» و «سفر خروج» از جمله شعرهای مشهور این شاعر هستند که در میدان التحریر مصر و بر زبان مردم این کشور نیز جاری شد.

«امل دنقل» شاعر انسان‌دوستی بود که با قشرهای مختلف مردم ارتباط داشت و از نزدیک شاهد مشکلات و رنج‌های طبقه فرودست بود. روح حساس و نکته‌بین وی بر روی مصائب ستم‌دیدگان کشورش متمرکز شده بود و همین مردمی بودن شعرهایش باعث شد که حتی پس از گذشت سال‌های مدید و پس شعله‌ور شدن انقلاب مصر مردم این کشور بار دیگر شعرهای وی را در راه آزادی و شرافت انسانی زمزمه کنند.

وی در 21 می سال 1983 میلادی در سن 43 سالگی به دلیل ابتلا به بیماری سرطان دیده از جهان فرو بست. «مرگ ماه»، «عهد بعدی» و «خاطرات اتاق شماره هشت» عنوان برخی از مجموعه شعرهای وی می‌باشد.

http://aljazeera.net/news/pages/041d7e21-17fc-48fd-abbc-52bc3cbe5c66

 

زمان انتشار :  1391-04-24