۱۳۹۹/۰۳/۰۵
۶:۰۵ ق٫ظ

بدهی انباشته صداوسیما باعث قطع شبکه الکوثر از ماهواره یوتل‌ست شد. به گزارش «وطن امروز»، شرکت ماهواره‌ای یوتل‌ست بتازگی پخش شبکه الکوثر را قطع کرد.

گلایه‌های معاون برون‌مرزی از سهل‌انگاری‌ای که باعث قطع شبکه «الکوثر» شد

غفلت از یک ظرفیت بزرگ

بدهی انباشته صداوسیما باعث قطع شبکه الکوثر از ماهواره یوتل‌ست شد. به گزارش «وطن امروز»، شرکت ماهواره‌ای یوتل‌ست بتازگی پخش شبکه الکوثر را قطع کرد. این اقدام به دلیل بدهی‌های انباشته سازمان صداوسیما به شرکت ماهواره‌ای یوتل‌ست رخ داده است. بر اساس آنچه روابط عمومی معاونت برون‌مرزی رسانه ملی به رسانه‌ها گزارش کرده، پخش شبکه عربی‌زبان بین‌المللی الکوثر روی ماهواره یوتل‌ست، امکان دسترسی مخاطبان در کشورهای عربی منطقه در غرب آسیا و شمال آفریقا را به برنامه‌های این شبکه فراهم می‌کرد. با توقف پخش شبکه الکوثر روی ماهواره یوتل‌ست، این شبکه در حوزه عربی غرب آسیا و شمال آفریقا قابل دریافت نیست. الکوثر شبکه عربی‌زبان جمهوری اسلامی برای کشورهای عربی است که از سال 1384 تاکنون در حوزه ترویج معارف و سبک زندگی اسلامی و در قالب یک شبکه عمومی فعالیت داشته و مورد توجه و اقبال مخاطبان خود در کشورهای عربی است.

انباشت بدهی ارزی به شرکت‌های ماهواره‌ای، سایر شبکه‌های برون‌مرزی جمهوری اسلامی ایران را نیز در آستانه توقف پخش قرار داده است. در همین زمینه معاون برون‌مرزی صداوسیما ضمن انتقاد از دستگاه‌هایی که با فهم ناقص از ظرفیت رسانه بین‌المللی موجب قطع پخش برنامه‌های «الکوثر» در آستانه روز قدس شدند، تاکید کرد سهل‌انگاران باید پاسخگو باشند. پیمان جبلی، معاون برون‌مرزی سازمان صداوسیما روز گذشته در جریان رونمایی از مستندهای «آخرین سرباز» و «شهر آرام» که تولید گروه مستند شبکه پرس‌تی‌وی است، در سخنانی درباره قطعی پخش شبکه «الکوثر» به دلیل بدهی انباشته صداوسیما به مشکلات رسانه ملی اشاره و بیان کرد: «ما در سخت‌ترین شرایط و دوره‌های حیات رسانه ملی این جلسه را برگزار می‌کنیم.

فشارهای روزافزون رقبا در کنار سهل‌انگاری یا عدم درک صحیح برخی دستگاه‌های تصمیم‌گیر و فهم ناقص آنها از ظرفیت رسانه بین‌المللی، باعث شده است شبکه‌های برون‌مرزی تخت فشار باشند. ما در آستانه روز قدس شاهد اتفاقی تلخ هستیم و یکی از اصلی‌ترین شبکه‌های جهان عرب که روی ماهواره یوتل‌ست دریافت می‌شد قطع می‌شود.

الکوثر یکی از شبکه‌های برند معاونت برون‌مرزی است و برنامه «مفازا» در ماه رمضان برند این شبکه بود که شرکت‌کنندگانی از نقاط مختلف جهان به صورت تصویری در این برنامه ظاهر شدند. این شبکه به عنوان پرچمدار جمهوری اسلامی ایران بود و امیدوارم مشکلات حل شود». جبلی در پایان سخنانش تصریح کرد: «امیدوارم شاهد کم شدن مشکلات رسانه ملی باشیم. ما تلاش داریم توضیح دهیم به نهادهای تصمیم‌گیر که اهمیت رسانه‌های بین‌المللی و برون‌مرزی در چیست. اگر تنها کورسویی از فعالیت‌های معاون برون‌مرزی روشن باشد، قطعا ما ایستادگی می‌کنیم و این مشکلی هم که پیش آمده را پیگیری می‌کنیم و آنها که سهل‌انگاری کردند باید پاسخگو باشند».

 

منبع: وطن امروز