۱۳۹۷/۰۱/۲۷
۲:۱۵ ب٫ظ

اين در حالي است كه برخي نيروهاي سياسي عراق نگران اين موضوع هستند كه تداوم اين سفرهاي غيرمنتظره به تمديد حضور اشغالگران آمريكايي در عراق پس از سال 2011 ميلادي منجر شود.

مخالفت گروه‌های سیاسی عراق با تمدید توافقنامه امنیتی

گروه‌هاي سياسي عراق، اعمال فشار واشنگتن براي تمديد حضور نظاميان آمريكايي پس از سال 2011 در عراق را محكوم و رد كردند.

به نقل از روزنامه فرامنطقه‌اي "الحيات "، نيروهاي سياسي عراق از سفرهاي ناگهاني و غيرمنتظره مقامات مسئول آمريكايي به بغداد و اعمال فشار آنها بر دولت عراق براي تمديد توافقنامه امنيتي انتقاد كردند.

اين در حالي است كه "مايكل مولن " رئيس ستاد مشترك ارتش آمريكا در سفر غيرمنتظره‌اش به بغداد با "نوري المالكي " نخست‌وزير عراق در همين‌ رابطه ديدار كرد اما پس از اين نشست اعلام شد كه مالكي به ميهمان آمريكايي خود اعلام كرده است كه نيروهاي مسلح عراق براي انجام وظايف خود و تامين امنيت كشور آماده‌اند و مي‌توانند مسئوليت حفظ امنيت عراق را برعهده بگيرند.

اين در حالي است كه برخي نيروهاي سياسي عراق نگران اين موضوع هستند كه تداوم اين سفرهاي غيرمنتظره به تمديد حضور اشغالگران آمريكايي در عراق پس از سال 2011 ميلادي منجر شود.

"محمود عثمان " يكي از رهبران ائتلاف كردستات در اين‌باره گفت: افزايش ديدارهاي مقامات مسئول آمريكايي با مقامات عراقي بيانگر تمايل آنها به تمديد حضور نيروهاي آمريكايي در خاك بغداد در چارچوب يك توافق‌نامه جديد است. البته اين منوط به اين است كه دولت عراق طي يك درخواست رسمي اين امر را طرح كند تا اين امر تاثيري بر ميزان محبوبيت اوباما نگذارد و موجب از بين رفتن فرصتهاي او براي پيروزي در انتخابات آتي آمريكا نشود.

وي افزود: ايالات متحده آمريكا بطور جدي تلاش مي‌كند تا بدليل تحولات جاري در منطقه، نيروهايش براي مدتي طولاني‌تر در عراق باقي بمانند.

اين در حالي است كه روزنامه "وال استريت ژورنال " نيز از رايزني بغداد و واشنگتن براي باقي ماندن 10 هزار نظامي آمريكايي در خاك عراق پس از سال 2011 ميلادي خبر داده است.

اما "جواد الحسناوي " يكي از رهبران فراكسيون الاحرار تاكيد كرد: تحركات آمريكا براي ما روشن است و ما تلاش خواهيم كرد تا مانع تمديد حضور آمريكايي‌ها در خاك عراق به هر بهانه‌اي شويم.

وي افزود: آمريكايي‌ها بدنبال راهكاري هستند كه بتوانند دولت عراق را متقاعد كنند كه نيروهاي خود يا دستكم بخشي از نظاميان خود را به بهانه حمايت از سفارت يا كنسولگري‌هاي آمريكا در برخي استانهاي عراق در خاك عراق حفظ كنند. از سوي ديگر نيز برخي از فرماندهان نظامي را به بهانه نظارتشان بر روند آموزش‌هاي نظامي به نيروهاي عراقي در عراق حفظ كنند. اما ما اين اقدامات را رد مي‌كنيم و با هرگونه حضور نظامي آمريكا در خاك عراق مخالفيم.

حسناوي تصريح كرد: جريان صدر به اعتصاب‌ها و تحصن‌هاي خود همچنان ادامه خواهد داد و در صورت لزوم همان‌گونه كه "مقتدا صدر " رهبر جريان صدر تاكيد كرده است، تعليق جيش‌المهدي لغو خواهد شد.

حزب "الدعوة " عراق نيز بر پايبندي به اجراي تمام بندهاي توافقنامه امنيتي امضاء شده ميان عراق و آمريكا و نيز جدول زمانبندي‌شده براي خروج نيروهاي آمريكايي از كشور تا پايان سال جاري ميلادي تاكيد كرد.

فهرست "العراقيه سفيد " كه از فهرست علاوي جدا شده است نيز در اين باره اظهار داشت: پافشاري دولت آمريكا براي تمديد حضور نيروهاي آمريكايي در عراق نقض آشكار حاكميت عراق است و اين امر در توافقنامه امضاء شده ميان بغداد و واشنگتن كاملا روشن است.

 

زمان انتشار : 1390-02-03