۱۳۹۷/۰۱/۳۰
۸:۲۴ ب٫ظ

طبق مطالب ارائه شده در فیلم «حمله به نیروگاه‌ها»، ترور «یحیی المشد» در واقع از دید اسرائیل و آمریکا گامی مهم بشمار می‌رفته است تا از این طریق امکان دستیابی عراق به انرژی هسته‌ای از بین برود. در این فیلم همچنین تصاویر و اسناد بسیاری برای بینندگان ارائه می‌شود و همگی نشان از آن دار

مستندی از رد پای اسرائیل در ترور دانشمند هسته ای مصر

یک فیلم مستند از رد پای اسرائیل در ترور «یحیی المشد» سخن می‌گوید.

به نقل از سایت خبری المنار اخیرا شبکه پخش فیلم‌های مستند «دیسکاوری» فیلم 45 دقیقه‌ای را نشان داده است که در آن مشخص می‌شود اسرائیل در ترور «یحیی المشد» دست داشته است. موضوع اصلی این فیلم نیروگاه‌های انرژی هسته‌ای عراق در سال 1981 می‌باشد و شامل سخنان کاهنان یهودی درباب نقش اسرائیل و ایالات متحده آمریکا در ترور «یحیی المشد» دانشمند انرژی هسته‌ای مصری می‌باشد.

المنار در ادامه گزارش خود می‌نویسد: طبق مطالب ارائه شده در این فیلم که «حمله به نیروگاه‌ها» نام دارد، ترور «یحیی المشد» در واقع از دید اسرائیل و آمریکا گامی مهم بشمار می‌رفته است تا از این طریق امکان دستیابی عراق به انرژی هسته‌ای از بین برود. در این فیلم همچنین تصاویر و اسناد بسیاری برای بینندگان ارائه می‌شود که همگی نشان از آن دارد اسرائیل با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای، عکس‌های مختلفی را از نیروگاه‌های هسته‌ای عراق گرفته و خود را برای حمله به این اماکن مهیا نموده بود. همچنین اسرائیل از متخصصان و نیروهای نظامی خود در این زمینه دعوت به همکاری کرده بود.

از دیگر نکات مهم و قابل تاملی که این فیلم به آن می‌پردازد، چگونگی ترور «المشد» به دست اسرائیل و آمریکا می‌باشد. سازمان جاسوسی اسرائیل موسوم به «موساد» پس از شناسایی «یحیی المشد» دانشمند انرژی هسته‌ای مصری که با عراق در این زمینه همکاری می‌کرده است، سعی در فریب دادن وی می‌کند. اما بر خلاف توقع اسرائیل هیچ یک از عوامل فریبنده پول، قدرت و حتی زن «المشد» را به خود جذب نمی‌کند. اسرائیل پس از شکست خوردن در این مرحله چاره ای جز ترور وی پیش‌روی خود نمی بیند و سرانجام در چهاردهم ژوئن سال 1980 تصمیم شوم خود را مبنی بر قتل او به اجرا می‌رساند.  

http://www6.almanar.com.lb/adetails.php?fromval=2&cid=101&frid=41&seccatid=101&eid=263079

 

زمان انتشار : 1391-04-18